SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Jag har funderat lite runt SSK och speciellt på vår klubbtidning Scooteristen. Under de åren jag har varit med har utgivningen alltid hängt på en skör tråd eftersom det kräver stora frivilliginsatser av ett antal personer. Med det sagt har ju tidningen haft väldigt kvalité och varit väldigt uppskattad bland dess medlemmar. Om man frågar så vill säkert alla ha den kvar men är det en hållbar framtid att ha en klubb vars huvudsakliga verksamhet är att ta fram en klubbtidning?
Vi som klubb lovar ju våra medlemmar en tidning 4 ggr per år, något som för varje år blir svårare och svårare att få till. Just nu tex har vår ordförande även fått axla rollen som redaktör – så kan vi inte ha det tycker jag. Det skapar ju bara en onödigt press på alla inblandade att lova en tidning om det är jobbigt att få fram den. Från medlemmens sidan kan samtidigt om man får valuta för sitt medlemskap om tidningen inte kommer ut eller får dålig kvalitet.
Så min tanke är att pausa eller lägga ner Scooteristen för att skapa möjlighet till nya aktiviteter på den svenska scooterscenen. Det innebär konkret att man inte längre lovar sina medlemmar att det kommer komma en tryckt papperstidning 4ggr per år. Kan ju vara fullt möjligt att man även justerar medlemsavgiften efter det.
Det är fritt fram för idéer vad man kan göra men tex skulle man kunna göra en årlig ”överraskning” (eller vad man ska kalla det) till klubbens medlemmar. Det kan var en tidning , en bok, vimpel, plansch, almanacka eller ett presentkort på Statoil. Det ger en flexibilitet och utrymme för både möjlighet och lugn för alla inblandade. Ett år kanske det finns massor av engagemang och klubben sponsrar en DVD med specialgjorda scooterfilmer, ett annat år kanske man bara trycker upp några snygga klistermärken.
Sen får man hoppas på att kommunikation i klubben och nyheter mm drivs via de digitalakanalerna där det är enkelt för alla som vill bidra att ge nått till de andra på scooterscenen.
Om man gör en enkel överslagsräkning så tar det 5 timmar / sida att göra reportage, skriva, layouta, administrera i Scooteristen. Ett nummer innehåller ca 20 sidor och det kommer 4 nummer per år. 5x20x4 blir 400 timmars som läggs ner på tidningen. Skulle man inte då kunna hoppas att alla de timmar kan få blomma upp i någon annan aktivitet som träffar, ride outs, ta fram nått annat än en tidning till de andra medlemmarna?
Ett argument som brukar tas fram när man gör förändringar i en klubb är att man då kommer förlora medlemmar. Jag har aldrig förstått varför det skall vara finare med en klubb med 1000 medlemmar än 150? Det är väl ändå viktigast att man har en klubb som har en hållbar och utvecklande verksamhet för alla inblandade.
Ja det var mina 2 cents, vad tycker ni ?
/Henrik Albertsson
Vi som klubb lovar ju våra medlemmar en tidning 4 ggr per år, något som för varje år blir svårare och svårare att få till. Just nu tex har vår ordförande även fått axla rollen som redaktör – så kan vi inte ha det tycker jag. Det skapar ju bara en onödigt press på alla inblandade att lova en tidning om det är jobbigt att få fram den. Från medlemmens sidan kan samtidigt om man får valuta för sitt medlemskap om tidningen inte kommer ut eller får dålig kvalitet.
Så min tanke är att pausa eller lägga ner Scooteristen för att skapa möjlighet till nya aktiviteter på den svenska scooterscenen. Det innebär konkret att man inte längre lovar sina medlemmar att det kommer komma en tryckt papperstidning 4ggr per år. Kan ju vara fullt möjligt att man även justerar medlemsavgiften efter det.
Det är fritt fram för idéer vad man kan göra men tex skulle man kunna göra en årlig ”överraskning” (eller vad man ska kalla det) till klubbens medlemmar. Det kan var en tidning , en bok, vimpel, plansch, almanacka eller ett presentkort på Statoil. Det ger en flexibilitet och utrymme för både möjlighet och lugn för alla inblandade. Ett år kanske det finns massor av engagemang och klubben sponsrar en DVD med specialgjorda scooterfilmer, ett annat år kanske man bara trycker upp några snygga klistermärken.
Sen får man hoppas på att kommunikation i klubben och nyheter mm drivs via de digitalakanalerna där det är enkelt för alla som vill bidra att ge nått till de andra på scooterscenen.
Om man gör en enkel överslagsräkning så tar det 5 timmar / sida att göra reportage, skriva, layouta, administrera i Scooteristen. Ett nummer innehåller ca 20 sidor och det kommer 4 nummer per år. 5x20x4 blir 400 timmars som läggs ner på tidningen. Skulle man inte då kunna hoppas att alla de timmar kan få blomma upp i någon annan aktivitet som träffar, ride outs, ta fram nått annat än en tidning till de andra medlemmarna?
Ett argument som brukar tas fram när man gör förändringar i en klubb är att man då kommer förlora medlemmar. Jag har aldrig förstått varför det skall vara finare med en klubb med 1000 medlemmar än 150? Det är väl ändå viktigast att man har en klubb som har en hållbar och utvecklande verksamhet för alla inblandade.
Ja det var mina 2 cents, vad tycker ni ?
/Henrik Albertsson
Hur svårt kan det va?
-
- Entusiast
- Posts: 166
- Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
- Location: Småland
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Först av allt, kul att du lade inlägget här och inte på t.ex Facebook. Ett levande forum här är ovärdeligt om än dalande pga av då t.ex FB, tyvärr.
Håller med i allt du skriver, kanske är en tidning ett omodernt sätt att nå ut om än väldigt uppskattat när den kommer i lådan. Det pratas ju om föryngring osv också, den är väl i den närmaste obefintlig i scooterkretsar vad jag förstår. Vad jag tycker är synd är att det är relativt få som vill engagera sig i då t.ex Scooteristen, det betyder ju inte flera timmars arbete varje vecka för den enskilde om man är ett gäng (ngt större gäng än idag..) Kanske är rätt recept att iaf göra ett uppehåll med tidningen, se om den kommer att saknas? Fler träffar på året? En kul ide men kanske svårt för SSK centralt att arrangera pga att medlemmar bor utspritt. Kalendern är kul att ha, dekaler är också kul för oss dekaltrimmare!
Ska bli kul att läsa här på forumet vad våra medlemmar (även ickemedlemmar är ju verksamma här på forumet) tycker om detta, det kommer att diskuteras också på årsmötet kan jag tro. Kom igen nu scooterister, vad tycker ni och framförallt vad vill och kan ni göra åt det?!?!?!
//Daniel Waldmann
Medlem och styrelsemedlem i SSK. Annonsansvarig Scooteristen. Cannonball arrangör 2013. Bl.a.
Håller med i allt du skriver, kanske är en tidning ett omodernt sätt att nå ut om än väldigt uppskattat när den kommer i lådan. Det pratas ju om föryngring osv också, den är väl i den närmaste obefintlig i scooterkretsar vad jag förstår. Vad jag tycker är synd är att det är relativt få som vill engagera sig i då t.ex Scooteristen, det betyder ju inte flera timmars arbete varje vecka för den enskilde om man är ett gäng (ngt större gäng än idag..) Kanske är rätt recept att iaf göra ett uppehåll med tidningen, se om den kommer att saknas? Fler träffar på året? En kul ide men kanske svårt för SSK centralt att arrangera pga att medlemmar bor utspritt. Kalendern är kul att ha, dekaler är också kul för oss dekaltrimmare!
Ska bli kul att läsa här på forumet vad våra medlemmar (även ickemedlemmar är ju verksamma här på forumet) tycker om detta, det kommer att diskuteras också på årsmötet kan jag tro. Kom igen nu scooterister, vad tycker ni och framförallt vad vill och kan ni göra åt det?!?!?!
//Daniel Waldmann
Medlem och styrelsemedlem i SSK. Annonsansvarig Scooteristen. Cannonball arrangör 2013. Bl.a.
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Tidningen har varit ett problem i 15 år att få ihop, och har slitit ut mången redaktör. Tycker det verkar som vi kommit till vägs ände nu. Verkligen dags att se över vad vi har för alternativ.
Med tanke på hur mycket pengar SSK har i kassan just nu så borde medlemsavgiften kunna sänkas till 10:-/år i bra många år framöver om vi pausar tidningen. Tidningen har varit den stora utgiften och nu kanske vi kan använda pengarna till något annat? En glassig årsbok?
Med tanke på hur mycket pengar SSK har i kassan just nu så borde medlemsavgiften kunna sänkas till 10:-/år i bra många år framöver om vi pausar tidningen. Tidningen har varit den stora utgiften och nu kanske vi kan använda pengarna till något annat? En glassig årsbok?
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Mon 04 Jun 2007, 13:52
- Location: Malmö, Sweden
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
hmmm... jag tycker att frågan hänger samman med vilken typ av förening/klubb SSK skall vara. Den funktion tidningen har som information och "samman hållare" av skoterister i vårt avlånga rike får inte underskattas. Jag håller i princip med att den situation som i dag råder är ohållbar men jag misstänker att en övergång till digitala medier skapar ytterligare splittring och mindre engagemang för det gemensamma. Men det kanske är den vägen vi vill slå in på? Med mera enskilda märken och starkare lokalkubbar? Vad vet jag... jag tycker dock att det är viktigt att fundera över.
/RallyCalle
/RallyCalle
---: Slutord :---
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Hur lyder SSKs mål, vision och verksamhetsplan? Vad är huvudsyftet med föreningen?
Det går att läsa föreningens målsättning i stadgarna:
* främja intresset för scootrar, gamla och nya, standard och ombyggda
* fungera som ett nätverk mellan scooterintresserade i alla åldrar i hela Sverige
* inspirera till bildandet och driften av lokala klubbar eller sektioner inom SSK
* stödja och inspirera dessa klubbar och sektioner att arrangera lokala och nationella träffar och runs
* bidra till trafiksäkerheten genom att informera om scooterförares rättigheter och skyldigheter i trafiken
Dock står det inte mycket att läsa om vilka medel och verktyg som ska användas för att upprätthålla och sträva efter dessa målsättningar. Ej heller vad dom faktiskt innebär i praktiken. Hur ska man främja intresset? På vilket sätt inspirerar och driver man lokalgrupper?
Vi är ju en ganska åldrande skara scooterister i Sverige och det ser ungefär likadant ut i andra länder Vad är det vi vill? Vill vi läsa en analog klubbtidning? Vill vi åka på stora träffar? Vill vi aktivt verka för att köra scootrar klädda hur vi vill och påverka att två-taktare kommer att vara tillåtna i trafiken i framtiden?
Jag önskar tydligare direktiv och visioner kring föreningen. Jag motionerade för några år sedan om att alla medlemmar skulle tillfrågas om vad dom finner viktigt i föreningen. Motionen klubbades igenom, men jag vet faktiskt inte om den genomfördes. Kan nog tänka mig att uppmana till något liknande igen. Uppenbarligen vill ju de flesta att den så vanligt förekommande "någon annan" ska lösa allt. Egentligen är det ju enkelt i en ideell förening: vill ingen göra en tidning, så blir det ingen tidning!
Mycket av det som sker nuförtiden är ju lokalt. Ingen orkar och vill ge sig på dom riktigt stora arrangemangen och ärligt talat är det inte så många som deltager på dom som arrangeras heller. Är vi 800 medlemmar (eller vad det nu är) så vill ju uppenbarligen alla dom något med sitt medlemskap. Jag kan inte påstå att jag känner så värst många av medlemmarna, så jag kan nog tänka mig att många av dom tycker är Scooteristen är otroligt viktig, varför skulle folk annars betala sin medlemsavgift?
Jag är inte den person som har minst aktiviteter i världen och känner just nu att jag inte är mest lämpad att ta på mig mer. Men är vi några till som kan tänka sig ett rullande redaktörsschema så är jag på och tar min del. 4 nummer per år, säg att vi är 12 pers. som signar ansvar för varsitt nummer, så har vi 3 år färdiga! Häpp!
Det går att läsa föreningens målsättning i stadgarna:
* främja intresset för scootrar, gamla och nya, standard och ombyggda
* fungera som ett nätverk mellan scooterintresserade i alla åldrar i hela Sverige
* inspirera till bildandet och driften av lokala klubbar eller sektioner inom SSK
* stödja och inspirera dessa klubbar och sektioner att arrangera lokala och nationella träffar och runs
* bidra till trafiksäkerheten genom att informera om scooterförares rättigheter och skyldigheter i trafiken
Dock står det inte mycket att läsa om vilka medel och verktyg som ska användas för att upprätthålla och sträva efter dessa målsättningar. Ej heller vad dom faktiskt innebär i praktiken. Hur ska man främja intresset? På vilket sätt inspirerar och driver man lokalgrupper?
Vi är ju en ganska åldrande skara scooterister i Sverige och det ser ungefär likadant ut i andra länder Vad är det vi vill? Vill vi läsa en analog klubbtidning? Vill vi åka på stora träffar? Vill vi aktivt verka för att köra scootrar klädda hur vi vill och påverka att två-taktare kommer att vara tillåtna i trafiken i framtiden?
Jag önskar tydligare direktiv och visioner kring föreningen. Jag motionerade för några år sedan om att alla medlemmar skulle tillfrågas om vad dom finner viktigt i föreningen. Motionen klubbades igenom, men jag vet faktiskt inte om den genomfördes. Kan nog tänka mig att uppmana till något liknande igen. Uppenbarligen vill ju de flesta att den så vanligt förekommande "någon annan" ska lösa allt. Egentligen är det ju enkelt i en ideell förening: vill ingen göra en tidning, så blir det ingen tidning!
Mycket av det som sker nuförtiden är ju lokalt. Ingen orkar och vill ge sig på dom riktigt stora arrangemangen och ärligt talat är det inte så många som deltager på dom som arrangeras heller. Är vi 800 medlemmar (eller vad det nu är) så vill ju uppenbarligen alla dom något med sitt medlemskap. Jag kan inte påstå att jag känner så värst många av medlemmarna, så jag kan nog tänka mig att många av dom tycker är Scooteristen är otroligt viktig, varför skulle folk annars betala sin medlemsavgift?
Jag är inte den person som har minst aktiviteter i världen och känner just nu att jag inte är mest lämpad att ta på mig mer. Men är vi några till som kan tänka sig ett rullande redaktörsschema så är jag på och tar min del. 4 nummer per år, säg att vi är 12 pers. som signar ansvar för varsitt nummer, så har vi 3 år färdiga! Häpp!
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
12 pers som turas om, hepp. Vill inte låta ironisk men har inte det förslaget varit upp på varenda årsmöte de senaste tio åren? En vacker tanke som inte realiserats hittils.
Jag har själv ingen tid över för redaktionsarbete, knappt tid att renovera min Lambretta. Men det är väl ungefär det jag vill göra; renovera och köra. Gärna på en träff eller två. Tidningen är trevlig men kan jag inte få den så tänker jag inte sluta med scootrar för det.
//JM
Jag har själv ingen tid över för redaktionsarbete, knappt tid att renovera min Lambretta. Men det är väl ungefär det jag vill göra; renovera och köra. Gärna på en träff eller två. Tidningen är trevlig men kan jag inte få den så tänker jag inte sluta med scootrar för det.
//JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Aha, vi har testat det innan? Ja, då funkar det ju inte. Drar tillbaka min plötsliga entusiasm.
Dom där träffarna du ska åka på, vem arrangerar dom?
Dom där träffarna du ska åka på, vem arrangerar dom?
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Som primavera133 skriver, att ha ett rullande schema med olika redaktioner för olika nummer, har diskuterats många gånger. Jag tror till och med att vi var nära att få till det någon gång för ett par år sedan.
Jag var tidigare styrelseledamot i SSK, men hade nästan ingenting att göra med det redaktionella arbetet och med min insikt i styrelsen vill jag påstå att ingen av de andra posterna ens kommer i närheten av de arbetstimmar som redaktören får lägga ner för att producera vår fina medlemstidning.
En gång i kvartalet blir jag extra glad när jag kommer hem från jobbet -dagen när Scooteristen ligger på hallgolvet. Men det är ju bara att fatta läget nu -Trots många annonser både på hemsidan, forumet och på Facebook, finns det ingen som vill ställa upp.
En årsbok vore ju ballt! Dessutom borde det ju vara lättare att sprida arbetet över året? Behöver den ens tryckas? Kanske kan det vara en bläddringsbar PDF som medlemmar kan ladda ner? Kanske med option på att beställa den som trycksak?
@mamba -det är, mig veterligen, aldrig SSK som är arrangörer av rides eller träffar, men SSK är ju ofta med och sponsrar. Vad tänkte du på här?
Bästa,
Johan
Jag var tidigare styrelseledamot i SSK, men hade nästan ingenting att göra med det redaktionella arbetet och med min insikt i styrelsen vill jag påstå att ingen av de andra posterna ens kommer i närheten av de arbetstimmar som redaktören får lägga ner för att producera vår fina medlemstidning.
En gång i kvartalet blir jag extra glad när jag kommer hem från jobbet -dagen när Scooteristen ligger på hallgolvet. Men det är ju bara att fatta läget nu -Trots många annonser både på hemsidan, forumet och på Facebook, finns det ingen som vill ställa upp.
En årsbok vore ju ballt! Dessutom borde det ju vara lättare att sprida arbetet över året? Behöver den ens tryckas? Kanske kan det vara en bläddringsbar PDF som medlemmar kan ladda ner? Kanske med option på att beställa den som trycksak?
@mamba -det är, mig veterligen, aldrig SSK som är arrangörer av rides eller träffar, men SSK är ju ofta med och sponsrar. Vad tänkte du på här?
Bästa,
Johan
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Eller gör en deal med Scootering så att klubben får ett par hundra ex i månaden kraftigt rabatterat som sedan distribueras till medlemmarna. Sedan för speciella sverigerelaterade artiklar kan man ju alltid publicera dem på webben, eller skriva ut dem på ett instick i tidningen...
Själv är jag inte medlem längre, bor ju inte i Sverige, men Scootering skulle jag inte klara mig utan, Scooteristen läser jag tyvärr inte...
Själv är jag inte medlem längre, bor ju inte i Sverige, men Scootering skulle jag inte klara mig utan, Scooteristen läser jag tyvärr inte...
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Ska ärligt säga att det är inte konstigt att ni förlorar medlemmar då en väldigt konservativ hållning mot nyare scootrar skrämt bort många. Alla kan inte eller vill inte köra plåtscootrar, en scooter är dock fortfarande en scooter. För det är väl intresset runt just scootern som model som vi har gemensamt, inte vem eller var den är tillverkad......vilket många alltid ska hacka på.
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Först av allt vill jag påpeka att Scooteristen är en högklassig medlemstidning och att alla som hjälpts åt att hålla den flytande genom åren är hjältar. Å andra sidan är tryckt media tidsödande, otidsenligt och oekonomiskt, så jag har full förståelse för att den här frågan aktualiseras.
Jag tycker trots allt att SSK bör ha en ambition om att även i fortsättningen producera redaktionellt material. Facebook är flyktigt och forumbevakning kräver en hel del engagemang, så det är lätt att missa sådant som man inte visste i förväg att man ville läsa.
Hur känns upplägget Scooteristen i PDF-form utan fastslagen utgivningsplan?
Det skulle självklart vara svårt att locka annonsörer, men det är väl inte så att de köar i dagsläget heller?
Låt säga att man skapar en digital utgåva när det finns material för 10, eller 5 sidor istället för 20. Publicering på SSK = inga kostnader för tryck och distribution.
För mig personligen är SSK en intresseförening och mitt intresse för scootrar överlever även utan Scooteristen, men det vore mycket trevligt om den levde vidare i någon form.
Jag tycker trots allt att SSK bör ha en ambition om att även i fortsättningen producera redaktionellt material. Facebook är flyktigt och forumbevakning kräver en hel del engagemang, så det är lätt att missa sådant som man inte visste i förväg att man ville läsa.
Hur känns upplägget Scooteristen i PDF-form utan fastslagen utgivningsplan?
Det skulle självklart vara svårt att locka annonsörer, men det är väl inte så att de köar i dagsläget heller?
Låt säga att man skapar en digital utgåva när det finns material för 10, eller 5 sidor istället för 20. Publicering på SSK = inga kostnader för tryck och distribution.
För mig personligen är SSK en intresseförening och mitt intresse för scootrar överlever även utan Scooteristen, men det vore mycket trevligt om den levde vidare i någon form.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
- Micool1972
- Entusiast
- Posts: 192
- Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
- Location: Lund Sweden
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Jag tycker verkligen inte att SSK eller Scooteristen har skrämt bort de med plast eller nyare scootrar. Problemet är att ingen skriver om dom. Scooteristen har försökt länge och väl och försöker fortfarande att få in artiklar om de maskiner du talar om. Men om det är svårt att få in artiklar om vanliga plåtscootrar så är det ÄNNU svårare att få in artiklar om plastscootrar kan jag meddela.
Scooteristen (och SSK) består av folk som tycker detta är kul. Ingen får ersättning för något dom gör och allt sker av egen vilja.
Scooteristen redaktionen skriver artiklar om sådant som intresserar dom och lägger den fritiden de har. Något nr så kanske det inte blir så mycket som kommer in. andra ggr så kanske det blir lite mer. Skickas det in en artikeln från någon medlem som inte sitter i redaktionen så högst sannolikt så kommer den garanterat med i det nr som håller på att göras. Allt för att det ska vara lite nya skribenter med i Scooteristen. Skickar ingen in så blir ju Scooteristen därefter.
Scooteristen (och SSK) består av folk som tycker detta är kul. Ingen får ersättning för något dom gör och allt sker av egen vilja.
Scooteristen redaktionen skriver artiklar om sådant som intresserar dom och lägger den fritiden de har. Något nr så kanske det inte blir så mycket som kommer in. andra ggr så kanske det blir lite mer. Skickas det in en artikeln från någon medlem som inte sitter i redaktionen så högst sannolikt så kommer den garanterat med i det nr som håller på att göras. Allt för att det ska vara lite nya skribenter med i Scooteristen. Skickar ingen in så blir ju Scooteristen därefter.
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Mon 04 Jun 2007, 13:52
- Location: Malmö, Sweden
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Precis som beskrivs ovan är det viktigt att ha en tydlig verksamhetsidé och en strategi för att genomföra och förvekliga denna.
Jag tror tyvärr att vi som har "nördat in" på skoter fortsatt kommer att organisera oss men att alla som vill vara en del av en gemenskap kräver någon typ av fysisk manifestation av densamma. Utan en tidning från SSK och med ett sinande generellt intresse för att ordna träffar är jag övertygad om att SSK kommer att tappa många av sina medlemmar och ganska snart splittras i lokalföreningar. Jag är helt klart för en årsbok och någon typ av löpande utgivning av redaktionellt material. Jag saknar också en diskussion om intresset och engagemanget är från de som i dag inte är engagerade. Hur får vi med de automatscootrar som nämns ovan och hur engagerar vi resten av skotersverige?
Tyvärr tror jag inte en sekund på att använda sig av scootering då de flesta troligen är ute efter lokalt engagemang och vad som händer här uppe i norden. En idé vore däremot att köpa in artiklar i från skotertidningar runtom i världen som en dela av publikationen för att fånga vad som hände runt vårt klot1
/C
Jag tror tyvärr att vi som har "nördat in" på skoter fortsatt kommer att organisera oss men att alla som vill vara en del av en gemenskap kräver någon typ av fysisk manifestation av densamma. Utan en tidning från SSK och med ett sinande generellt intresse för att ordna träffar är jag övertygad om att SSK kommer att tappa många av sina medlemmar och ganska snart splittras i lokalföreningar. Jag är helt klart för en årsbok och någon typ av löpande utgivning av redaktionellt material. Jag saknar också en diskussion om intresset och engagemanget är från de som i dag inte är engagerade. Hur får vi med de automatscootrar som nämns ovan och hur engagerar vi resten av skotersverige?
Tyvärr tror jag inte en sekund på att använda sig av scootering då de flesta troligen är ute efter lokalt engagemang och vad som händer här uppe i norden. En idé vore däremot att köpa in artiklar i från skotertidningar runtom i världen som en dela av publikationen för att fånga vad som hände runt vårt klot1
/C
---: Slutord :---
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Då tycker jag du ska ta och läsa lite inlägg på forumet, för jag har själv sett ett flertal mer eller mindre väldigt snäsiga svar på inlägg där någon med en nyare scooter frågat nått och medlemmar som är fanatiska plåtscooteranhängare mer eller mindre sagt att klubben i första hand vänder sig till just plåtscootrar. Och ja, det gör klart klubben mindre intressant för folk med nyare modeller. Förstår inte var detta måste förnekas, är väl bättre att ta till sig kritiken och försöka göra något bra av det.....annars är allt hopp ute.Micool1972 wrote:Jag tycker verkligen inte att SSK eller Scooteristen har skrämt bort de med plast eller nyare scootrar. Problemet är att ingen skriver om dom. Scooteristen har försökt länge och väl och försöker fortfarande att få in artiklar om de maskiner du talar om. Men om det är svårt att få in artiklar om vanliga plåtscootrar så är det ÄNNU svårare att få in artiklar om plastscootrar kan jag meddela.
Scooteristen (och SSK) består av folk som tycker detta är kul. Ingen får ersättning för något dom gör och allt sker av egen vilja.
Scooteristen redaktionen skriver artiklar om sådant som intresserar dom och lägger den fritiden de har. Något nr så kanske det inte blir så mycket som kommer in. andra ggr så kanske det blir lite mer. Skickas det in en artikeln från någon medlem som inte sitter i redaktionen så högst sannolikt så kommer den garanterat med i det nr som håller på att göras. Allt för att det ska vara lite nya skribenter med i Scooteristen. Skickar ingen in så blir ju Scooteristen därefter.
Kan tillägga att jag varit på några av SSK anordnade uppsamlingar på tex. tisdags träffen i Lödde, torget i malmö och det är helt kallt att få någon som helst respons eller kontakt med de medlemmar som dels är gamla rävar i klubben samt just för att jag råkade ha en plast Piaggio. De tittade inte ens åt en........och det är just det jag vill peka på. Var eller vad det man kör på kommer ifrån ska inte spela någon roll så länge det är en scooter. Men detta är min högst personliga inställning och jag försöker bara få upp det som jag ser som ett problem till ytan.
Last edited by k650 on Tue 04 Dec 2012, 10:32, edited 1 time in total.
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Hej,
Precis som du så k650 är ju inte alla som skriver i det här forumet ens medlemmar i SSK. Alltså behöver inte ett svar här betyda att det är SSKs syn på frågan. En föreningen är inget annat en summan av sina medlemmar.
/Ronny - Webmaster
Precis som du så k650 är ju inte alla som skriver i det här forumet ens medlemmar i SSK. Alltså behöver inte ett svar här betyda att det är SSKs syn på frågan. En föreningen är inget annat en summan av sina medlemmar.
/Ronny - Webmaster
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Jag har varit medlem, men gav upp. Samt så är ett öppet forum ett guldläge att värva medlemmar.SoulBoy wrote:Hej,
Precis som du så k650 är ju inte alla som skriver i det här forumet ens medlemmar i SSK. Alltså behöver inte ett svar här betyda att det är SSKs syn på frågan. En föreningen är inget annat en summan av sina medlemmar.
/Ronny - Webmaster
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Det är ju ganska enkelt egentligen, SSK är en ideell förening! Föreningen är dess medlemmar.
Vill man läsa Scooteristen, så måste man ibland skriva några rader i den.
Vill man åka på träffar, måste man ibland också arrangera dessa.
Vill man läsa Scooteristen, så måste man ibland skriva några rader i den.
Vill man åka på träffar, måste man ibland också arrangera dessa.
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Hela tanken med mitt första inlägg var att om vi lägger ner / pausar Scooteristen kanske det skapar möjligheter för nya initiativ på den Svenska Scooterscenen. Ungefär som man har fullt med gammalt mög i garaget - man rensar ut och säljer delar och objekt man inte vill ha, för att sen kunna köpa ännu en ny snygg scooter. Risken finns ju såklart att det går helt åt helvete och SSK som förening tynar bort, men må så vara då - då var det väl meningen.
Ser fram mot en skönt scooterår 2013 med glada upptåg av alla som har varit engagerade och skrivit på tråden.
Nu fokuserar vi göra kul saker och trycka upp snygga klistermärken!
/H
Ser fram mot en skönt scooterår 2013 med glada upptåg av alla som har varit engagerade och skrivit på tråden.
Nu fokuserar vi göra kul saker och trycka upp snygga klistermärken!
/H
Hur svårt kan det va?
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Topps, var är enligt dig syftet med SSK?
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Det är väl det du skrev ovan som är saxat från stadgarna. Sen är frågan om Scooteristens varande eller icke varande måste vara svaret på alla mål som står i stadgarna, jag tror inte det.mamba wrote:Topps, var är enligt dig syftet med SSK?
Oftast tycker jag det är enklare att göra nått konkret som att skriva en rad i tidningen / på digitalt media, ordna träff, göra en kalender osv istället för att diskutera vad man borde göra. Mitt sista inlägg, som kanske var lite oseröst forumulerat, var väl ämnat åt att inspirera folk att just göra något.
/H
Hur svårt kan det va?
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Okidoki. I detta fallet har vi ju förvånansvärt enkla stadgar. Krävs inte ens två ordinarie årsmöten för avveckling!
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Mamba. Menar du att SSK skulle dö utan Scooteristen? Det tvivlar jag på. Det finns ju flera digitala kontaktytor som är i högsta grad levande.
Sedan skulle jag som många andra tycka det var trist om man lade ner tidningen eftersom, precis som Winte skriver, det alltid är trevligt att komma hem och hitta Scooteristen på hallgolvet.
Själv har jag varken lust eller motivation att skriva vilket gör att jag knappast kan begära det av någon annan heller. Är det så att det inte finns tillräckligt med engagerade skribenter får man väl gilla läget och inse det tråkiga men oundvikliga.
Själv skulle jag inte lägga av med scootrar bara för att det inte längre finns en tidning. Inte heller tappa lusten att umgås med andra scooterister. Jag är helt övertygad om att fler känner likadant och så länge det finns kommer det finnas en sammanhållande förening för oss.
Sedan skulle jag som många andra tycka det var trist om man lade ner tidningen eftersom, precis som Winte skriver, det alltid är trevligt att komma hem och hitta Scooteristen på hallgolvet.
Själv har jag varken lust eller motivation att skriva vilket gör att jag knappast kan begära det av någon annan heller. Är det så att det inte finns tillräckligt med engagerade skribenter får man väl gilla läget och inse det tråkiga men oundvikliga.
Själv skulle jag inte lägga av med scootrar bara för att det inte längre finns en tidning. Inte heller tappa lusten att umgås med andra scooterister. Jag är helt övertygad om att fler känner likadant och så länge det finns kommer det finnas en sammanhållande förening för oss.
Lambretta, scootern för dig som ogillar att meka.
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Ja, det menar jag faktiskt. SSK arrangerar inte, dock stödjer lokala arrangemang. SSK gör en tidning, som det för tillfället inte finns någon som vill göra. Dom digitala kontaktytorna drivs inte av SSK.
Då är det ju administrativt mycket enklare att lägga ner den nationella föreningen och lägga allt krut på dom lokala istället. Behåll LCS och VCS så vi kan åka på internationella arrangemang, men fördela ekonomi och engagemang lokalt, så slipper vi en instans som tar onödig tid. Då får vi ekonomi och engagemang lokalt, med arrangemang som vi kan åka på i hela landet.
Då är det ju administrativt mycket enklare att lägga ner den nationella föreningen och lägga allt krut på dom lokala istället. Behåll LCS och VCS så vi kan åka på internationella arrangemang, men fördela ekonomi och engagemang lokalt, så slipper vi en instans som tar onödig tid. Då får vi ekonomi och engagemang lokalt, med arrangemang som vi kan åka på i hela landet.
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Saxat från kalendariet om inbjudan till Cannonball race 2013:
FORDON
Vi gillar klassiska scootrar i plåt, framförallt Vespa och Lambretta men även avarter som Maico, NSU, Zundapp och Bajaj är välkomna. Endast MC regade scootrar, inga mopeder, inga automatare eller plastscootrar. Är du tveksam på om du får vara med? Kontakta oss!
NYHET! På begäran så välkomnar vi även automatscootrar, dvs Vespa GTS etc. Fortfarande MC regade och inga EU moppar och tävlande i egen klass. Kul med intresset och hoppas att det blir en konkurrenskraftig tävling även där!
Som sagt.......detta är inte en scooterklubb, utan en Vespa och Lambretta klubb som verkar falla under sina egna värderingar.
FORDON
Vi gillar klassiska scootrar i plåt, framförallt Vespa och Lambretta men även avarter som Maico, NSU, Zundapp och Bajaj är välkomna. Endast MC regade scootrar, inga mopeder, inga automatare eller plastscootrar. Är du tveksam på om du får vara med? Kontakta oss!
NYHET! På begäran så välkomnar vi även automatscootrar, dvs Vespa GTS etc. Fortfarande MC regade och inga EU moppar och tävlande i egen klass. Kul med intresset och hoppas att det blir en konkurrenskraftig tävling även där!
Som sagt.......detta är inte en scooterklubb, utan en Vespa och Lambretta klubb som verkar falla under sina egna värderingar.
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: SSK framtid och nerläggning av Scooteristen
Hej,
Jag tycker personligen att en märkesobunden riksförening är att föredra, dessutom med risk att vara mossig så ska den tillhöra MHRF. Sen måste förståss engagemang finnas på lokal nivå för att träffar skall ske. Men där skall SSK finnas för stöd.
Det vore intressant att veta vad våra medlemmar tycker i frågan. Är man beredd att fortfarande vara med i scooterklubben om tidningen upphör?
Oftast lyfts medlemsavgiften upp i samband med tidningen, det är tyvärr naivt att tro att den kan sänkas med automatik bara för att tidningen försvinner. I dagsläget så står Scooteristen för ca 50% av utgifterna på ett år, räknar vi med ett medlemsbortfall på 50% eller om tidningen försvinner så sjunker intäkterna motsvarande. Övriga kostnader (web, årsmöte, sponsring, etc) sjunker inte lika linjärt. Det där är något som kassör och styrelse får räkna på och presentera för medlemmarna.
/Ronny - webmaster
Jag tycker personligen att en märkesobunden riksförening är att föredra, dessutom med risk att vara mossig så ska den tillhöra MHRF. Sen måste förståss engagemang finnas på lokal nivå för att träffar skall ske. Men där skall SSK finnas för stöd.
Det vore intressant att veta vad våra medlemmar tycker i frågan. Är man beredd att fortfarande vara med i scooterklubben om tidningen upphör?
Oftast lyfts medlemsavgiften upp i samband med tidningen, det är tyvärr naivt att tro att den kan sänkas med automatik bara för att tidningen försvinner. I dagsläget så står Scooteristen för ca 50% av utgifterna på ett år, räknar vi med ett medlemsbortfall på 50% eller om tidningen försvinner så sjunker intäkterna motsvarande. Övriga kostnader (web, årsmöte, sponsring, etc) sjunker inte lika linjärt. Det där är något som kassör och styrelse får räkna på och presentera för medlemmarna.
/Ronny - webmaster