Frambromsen hugger/pulserar även efter trumrenovering!!!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Frambromsen hugger/pulserar även efter trumrenovering!!!!

Post by robmic »

Hej. Min V50R har alltid vid inbromsning med frambromsen småhuggit vilket lett till att den liksom pulserar. Detta har fortplantat sig till fjädringen vilket gjort att det känts halvläskigt att använda frambromsen. Fick tummen ur i förra veckan och eftersom trumbromsen kändes som den tog och sedan inte tog - lite som formen av ett ägg när jag snurrade på hjulet med frambromsen lätt åtdragen så lämnade jag in den för svarvning. Han som gjorde jobbet på bromsfirman tyckte att trumman på ett ställe hade annan nyans på slitbanan. Han kunde inte garantera jobbet då han troligtvis i sin bromsverkstad inte hade en adapter för svarven till denna trumma. Nåväl, hämtade nysvarvade trumman igår och han sade att han hade försökt centrera och att det kändes bra när han gjorde jobbet och att det skulle bli bättre än vad det hade varit i allafall.
500 kr och en halvtimme i garaget och provturen slutade - inte med mindre muntra miner.

Frambromsen tar nästan sämre nu, den hugger/pulserar snudd på ännu mer nu.

Vad kan det vara. Har någon av råkat ut för något liknande.
En undran-i trummans framkant finns det synliga splines som när de kryper bakåt in i trumman minskar dvs de tunnar ut (nästan som att splinsen är lite småkoniska. När man sätter tillbaka trumman så har trumman en rund fläns. Alltså ytan där splinsen sitter i trumman är ju en rund kant i trumman som ska in i framaxelns "packbox" . Om jag kikar in där packboxen sitter skymtar ett lager och en yta som ser ut som en står bricka (som döljer detta lager). Jag antar att det inte går göra fel. Dvs tryck på trumman på den splinsade axeln tills det tar stopp och dra åt den stora muttern 22mm. Går det ocentrera trumman på denna axel? Innan man dragit åt det sista lilla så går det småjucka på trumman "kl 9-3" men det beror väl på att trummans fläns ska gå emot där inne på den ytan som påminner om en stor bricka och som döljer lagret.
Alltså går det sätta detta fel???
Kan min framaxel skevat ur efter en skada? Kan en omkullkörning av förra ägaren gjort att splinsade framaxeln skevar? och på så vis så kastar axeln och drar då med sig trumman att wobbla i förhållande till bromsbackarna? Vad kan vara enklast nu.

Att försöka få tag i en helt annan trumma att testa med för att utesluta en dålig svarvning och i så fall vart kan man få tag i en sådan trumma för öppen fälg? Finns det nya köpa för 9" öppen fälg ( tyckte inte jag hittade någon när jag snabbsökt på de Tyska firmorna).

Eller har någon på forumet en sådan till övers till salu? Väldigt tröttsamt det här då det känns som det nästan blev sämre nu. Tips tages tacksamt emot. Om någon har en sådan till salu eller vill kika och kanske befinner sig i Västerås till helgen nu när POWER MEET (passa på göra reklam) ....
Jag tror inte det sitter fel grejer på men jag har en bild på vespan men den finns på http://www.asfaltmoppers.se" onclick="window.open(this.href);return false; (och våra mopeder) strunta i såfall i å läsa texten där jag nämner lite om vespan (säkert faktafel).
//Robban
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Frambromsen hugger/pulserar även efter trumrenovering!!!

Post by fritte »

kanske är samma trumma som för 8"??
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag tror jag har en bromstrumma liggande i Nytangaraget i Stockholm om du är intresserad. Jag har inte tid att skicka den just nu dock så du får vänta tills jag kommer tillbaka från semestern om ca 2 veckor.

Hojta till om du är intresserad.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Yes. Jag är intresserad.
Vi kan höras när du är tillbaka. Såg ditt inlägg nyss (var i Sthlm med kidsen på Gröna Lund idag...lite typiskt) och smet iväg och köpte bromsbelägg på Vespaservice Thulegatan.
Vore toppen få köpa eller låna trumman.
/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Har fått tag i en annan trumma-tack Crispin.

Det gick dock så där. Den nyinköpta trumman har splinsade spår rakt igenom. De löper rakt igenom och är jämntjocka.
Men den trumman gick bara på till hälften på min axel. Jag kan se max ett synligt varv på gängan.
Min svarvade trumma som har suttit på moppen ser i splinsningen lite annorlunda ut och här är nu min fråga. Ska det verkligen se ut så här (se bild)?
I originaltrumman så är splinsningen i bakkant betydligt tunnare och det ser ut som en avsvarvad kant.
Känner jag på min framaxel så ser jag att det i bakkant inåt själva lagret reser sig. Dvs mina splines blir tunnare bakåt. Se bild och min pil.
Så den kombinationen "matchar"....

FRÅGA. FINNS DET 2 OLIKA VARIANTER PÅ DEN TRUMMAN SOM SITTER PÅ DE ÖPPNA FÄLGARNA? MIN VESPA ÄR EN 50-R FRÅN TROLIGTVIS 1978.
Eller är detta ett hemsnickreri.

Eller har man i samband med en renovering misslyckats med att sätta i ett korrekt lager och satt på ett tunnare vilket gjort att mer av axeln blivit synlig och att den i bakkant normalt har en fasning som nu blivit synlig och som min trumma inte kan "klättra på"?

HILFE BITTE.
/Robban
Attachments
robban.jpg
robban.jpg (13.63 KiB) Viewed 27516 times
CIMG3988.JPG
CIMG3988.JPG (239.55 KiB) Viewed 27516 times
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Ville bara förtydliga att trumman jag köpte är fin och bra och passar bra i medföljande framgaffel.

Frågeställningen gällde om den framtrumman jag åkt på i 2 år som i bakkant (se kamerabilden) har en splajsning som bara är fin halvvägs in och där splajsningen i bakkant ser ut att vara bortborrad är något hemsnickeri. Går det få det bekräftat? Om så är fallet så ligger i så fall huvudproblemet i att min axel som sticker ut ur bromsskölden/gaffel sticker ut för långt.
MVH Robban
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag trodde först att din bromstrumma var filad men om man tittar på SCK:s hemsida så verkar det finnas bromstrummor som också har "borttagna" splines på insidan: http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... egory2=CAT
Men den ska enligt uppgift vara till en annan modell väl?

Crispin
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Jag igen. Har tyvärr inte hunnit titta på bromsen så vespan bara står - lite synd. Ville mest bara dubbelkolla med er som haft isär/tagit bort främre trumman på en vespa 50 tex för bromsbeläggsbyte om ni tänkte på hur långt splinsen gick ut?
Jag slänger med länken till scooterhelp där det går se axeln ganska tydligt samt 2 förstorade bilder därifrån.
Den översta bilden visar min axel som har korta splines och gods i bakkant som inte trumman jag fick kan "klättra på". Helt enkelt för korta splines.
Scooterhelps axel på bild 2 och 3 och dess placering gentemot lagret är som på crispins framgaffel som medföljde. Att byta hela gaffeln är i dagsläget inget jag funderat på då min ser lite bättre ut.
Det lutar nog åt att jag plockar isär båda och jämför men om någon vet att min är rätt men till nyare ( tror jag har en 78:a så är det mycket värt). Om det bara fanns en variant -ja i såfall har jag något hemsnikeri med fel axel i????? Crispin hittade att det förekom en trumma med en liknande urfräsning som min "original" har-så då börjar man misstänka att det ligger någon tanke bakom detta..och att det finns en annan axel. Eller är det helt fel gaffel hmmmmmm..

http://www.scooterhelp.com/tips/body/sf.front.hub.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
trumma_1.jpg
trumma_1.jpg (103.72 KiB) Viewed 27425 times
sf.forks24.JPG
sf.forks24.JPG (105.77 KiB) Viewed 27425 times
sf.forks12.JPG
sf.forks12.JPG (97.29 KiB) Viewed 27425 times
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Kan du inte be din kompis med svarven att ta ner splinsen lite på bromstrumman du köpte av mig bara så att du får på den och kan se ifall frambromsen fortfarande hugger?
Crispin
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Absolut - tanken slog mig. Lite rädd bara nu när jag har en schysst trumma att jag sabbar den./Robban
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Borde du inte ganska enkelt kunna kolla om axeln är sned? Spänn fast en mikrometerklocka på bromsslölden och mät mot axeln när du snurrar på den. Du kan iofs "bara" mäta mot splines eller gängor men kanske det funkar.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Hur gick det?
Jag har exakt samma problem med huggande frambroms och gick i samma tankar med att svarva om befintlig trumma men som tur var så läste jag detta inlägget.
Jag har inte plockat av min trumma ännu så jag kan tyvärr inte berätta om jag har långa eller korta splines men är väldigt intresserad av om du fick rätt på den huggande bromsen.
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Tyvärr har det stannat av. Slängde ut en fråga till EHR vespaservice som ev skulle kolla om något skiljer (baserat på ramnummer årsmodell-78)
Funderar på att ta ut de båda axlarna och jämföra, men om någon månad. När jag har mer lust. Lånade ut en moppe och fick tillbaka den bulig (har vält) så just nu var inget meckande roligt längre.....
Pratade med en person för någon månad sedan som var nöjd efter att ha bytt till hårdare framstötdämpare (ställbar) och tyckte att problemet försvann utan att mecka med trumman.

Jag kan som sagt haft otur med svarvningen ...verkar svårt centrera på svarv.
Du har inte fett som runnit från packboxen?

Självklart är jag lite intresserad om du har som jag har mindre splines. Räcker skruva bort mittmuttern och dess stoppinne och bara trä av trumman någon minut...
Inget mer meck för att avgöra åtminstone det.

Jag har som sagt Crispins trumma liggandes i Västerås om du vill låna den och trä på bara för att jämföra.
/Robban
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Ok.

Vespan åker förhoppningsvis in verkstaden nästa helg (den står i moppegaraget någon mil hemifrån), väntar på en massa delar från SIP i veckan, men jag kollar då vilka splines den har och återkommer. Får kolla packboxen också men jag vill minnas att den alltid har huggit sedan jag byggde om den till de "nyare" hjulen.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Plockade av trumman idag och den har långa splines.
Den ser torr och fin ut så jag misstänker att den är oval, men jag skall rengöra ordentligt, vad rengör man lämpligast med, T-röd, avfettning, thinner?
Jag har 9tums trumman med 10tums adapterfälg, vad skulle krävas för att bygga om till den "riktiga" 10tums hjulet, är det bara trumma, fälg, backar och bromssköld?
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Var ute i verkstaden igen och jag kan ana att axeln kan vara något skev när jag snurrar på hjulet, det borde kunna förklara den huggande bromsen. Blir ett byte av axeln.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Skumt, denna ser ut att ha långa splines (V50R):

https://www.scooter-center.com/scoweb/p ... egory2=CAT

Och denna korta splines (V50S/SR):

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... nt+_158251

Åtminstone om man kan lita på bilderna.

(Edit: såg först ingen skillnad på längden på splines)
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Jag har svårt se någon skillnad på axlarna. Så då har du långa fina splines genom hela din trumma. Inte som på min där hälften av splinsen är bortborrade? Hoppas det löser sig med din axel. Jag ser inte någon skillnad på axlarna hos sip och scooter. Man får väl anta att kvaliten är schysst och inget kinesiskt blötjärn va? Jag inväntar ditt meck...
PS: Såg du den här kommentaren om axeln hos SIP från en kund?

ncorectly machined spline
the Axle is well made and would get more stars, except for the incorrectly machined spline where the axel fits the wheel hub, i am awaiting response from sip on this.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Nej den kommentaren såg jag inte från början, men kan det kanske vara så att kunden haft "full splines" trumma och att den axeln har de korta splines? I så fall kanske den axeln du behöver.

Jag tycker mig nog kunna urskilja något längre splines på axeln från SC om man jämför hur närma splinesen är mot lagerbanan, men bilderna kan ljuga...

Ja, jag hoppas på någorlunda kvalité, blir väl beställning i dagarna och förhoppningsvis meck nästa helg.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Nope, det var inte axeln som var krökt.
Beställde den från SC (ja, den hade långa splines) och bytte den ikväll, enkel att byta men gjorde ingen skillnad, bromsen hugger ändå så det måste då vara en oval trumma.
Jag köper gärna den "Crispins" trumman om du inte tänker använda den.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

http://beedspeed.com/product_info.php?c ... ts_id=1747
Men visst borde väl en sådan här passa på en V50 om man byter bromsbackar till Primavera, axeln är ju densamma, ingen som byggt om?

Självklart får jag använda den "riktiga" 10" fälgen men det kan jag leva med så länge jag får riktiga bromsar.

Uppskattar verkligen svar från någon som byggt om, eller från Robban om du har trumman kvar?
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Detta visste ni säkert redan men eftersom ingen svarade så var jag tvungen att testa.
10" trumman passar rakt av, den har samma diameter (125mm) som den gamla 9" trumman så backarna behövs inte bytas, det enda som behöver bytas är fälgen till den "riktiga" 10" från t.ex. Primavera.
10" trumman har korta splines och min axel har långa men eftersom navet på trumman bottnar i centrum på lagret så blir den ordentligt centrerad ändå.
Nu har jag bytt till ny axel och ny trumma så nu borde den inte hugga, jag har dock inte kunnat testa ännu.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vår V50 med bilfälg pulserade också men det känns nu mycket bättre med 10” konverteringsfälg! Bromsen måste nu såklart jobba mycket hårdare för att få samma bromsverkan med de ca 20% större hjul och nu finns knappt någon pulsering längre!

En sak som jag därför funderar på om det kan bero på att när framfjädringen ”dyker” (pga att man bromsar) att då bromswiren spänns lite mera pga ytterhöljet böjs mera. Om det är så skulle det kunna framkalla en den självförstärkande oscillerande effekt som känns som en oval trumma och även förklara varför det försvann hos någon som bytte framdämparen. Eftersom man måste ”ta i” mera med 10” fälgen kanske höjlet / kabelns spänning är så mycket större att flexande pga fjäderrörelsen inverkar relativt mindre på kabelspänningen och bromeffekten och att det är därför blivit att jag nu inte längre upplever någon störande pulserandet frambroms!?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Körde en testrunda och den hugger fortfarande lika mycket...
När jag rullar hjulet i luften och börjar bromsa försiktigt så hör jag också att bromsen tar ojämnt.

Jag har ny ställbar framdämpare som jag satt i det hårdaste läget, ingen skillnad.
Bytt till en ny trumma och en ny axel.
Tvättat backarna med t-röd.
Ny bromswire.
Kör med 10" hjul.
Hugger fortfarande och jag stör mig på det.

Fler förslag?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Att de tar lite ojämd när man snurra hjulet är nog inte ovanligt.

Har du provat med att byta plats på backerna eller byta fjädern som drar tillbaka dem? Den ena backen är ju lite självförstärkande och om den hugger lite kan det bli mindre när de byter plats eller om fjädern är starkare.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply