Hendrixhälsningar
/ Fredrik
Oj, svåra frågor att besvara. Rent allmänt är väl debutalbumet "Are You Experienced" från -67 av många ansedd som den mest omvälvande och kanske bästa plattan. Man ska komma ihåg att det endast släpptes tre studioalbum (plus två kompileringsalbum) samt två liveplattor under hans levnad, medan åtskilligt fler plattor (studio och live) släpptes postumt.Federico wrote:vilken är den bästa hendrix-skivan?
vilken är den bästa låten?
jag har lyssnat alldeles för lite, kan inte riktigt uttala mig. ställde frågan för att jag helt enkelt var nyfiken på vad en hendrixälskare som du skulle svara.Woodstock wrote: Vad tycker du själv? Att alla låtar är lika bra? Han är ju trotsallt scootermusikens fader - eller hur?![]()
Hendrixhälsningar
/ Fredrik
Va, inte lyssnat - är du ingen riktig scooterist?Federico wrote:jag har lyssnat alldeles för lite, kan inte riktigt uttala mig. ställde frågan för att jag helt enkelt var nyfiken på vad en hendrixälskare som du skulle svara.
Han körde en del covers, bl a "All Along The Watchtower" (från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan) och faktiskt även en låt från svenska bandet Hansson & Karlsson som heter "Tax Free". Men även andra låtar som "Hey Joe" bygger på amerikanska folkvisor. Gjorde covers på en hel del gamla bluesdängor också.Federico wrote:själv har jag inte ens koll på vilka låtar som är hendrix och vilka som är covers. Jag har liksom passerat de stora och snöat in på udda 60-tal, har så klart missat massor med bra musik, men undergroundkällan verkar aldrig sina. Just nu spelas ill-wind,flashes från 1968 i hörlurarna, en tyngre, dystrare och mer acidbetonad grupp i jefferson airplane genren.
He-he, skarp observation! Jodå, om valet står mellan en felvänd Hendrix och en felvänd Vespa, måste man prioritera i rätt ordning. Det hade sett dumt ut om han stod baklänges på vespan och spelade, fast i och för sig är han ju känd för sin något oortodoxa spelstil, t ex bakom ryggen, med tänderna, skrevet o s v...Federico wrote:ps. det är väl ingen slump att du prioriterade Hendrix rättvänd (bilden ovan) och valde att spegelvända Vespan i bilden
Jag är ledsen, jencla - men för mig är han fullständigt talanglös. Jag värderar t o m Christer Sjögren högre än Bob Dylan och det säger inte litet...jencla wrote:För mig är Dylan väldigt nära Gud! Jag känner dig inte längreWoodstock wrote:(från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan)
/jens
Jag tänker inte gå i polemik med dig. Du får tycka vad du vill så länge jag också får det. Som sångare är den god Bob inte mycket att ha men för mig är hans texter helt magiska, även om hans långa karriär givetvis haft sina ups and downs. Hela min gymnasietid på 60-talet (strax innan jag såg Hendrix live på LisebergWoodstock wrote:Jag är ledsen, jencla - men för mig är han fullständigt talanglös. Jag värderar t o m Christer Sjögren högre än Bob Dylan och det säger inte litet...jencla wrote:För mig är Dylan väldigt nära Gud! Jag känner dig inte längreWoodstock wrote:(från världens mest överskattade person, alla kategorier: Bob Dylan)
/jens![]()
Mvh
/ Fredrik
Inga kommentarer!jencla wrote:Jag tänker inte gå i polemik med dig. Du får tycka vad du vill så länge jag också får det. Som sångare är den god Bob inte mycket att ha men för mig är hans texter helt magiska, även om hans långa karriär givetvis haft sina ups and downs. Hela min gymnasietid på 60-talet (strax innan jag såg Hendrix live på Liseberg) gick hans tidiga skivor nonstop i mitt rum. Girl from the north country, Masters of war mm mm, bara sååå bra! Men även Modern Times och hans senaste Tell tale signs, som går på spelaren här hemma just nu, är fullkomligt lysande. Christer Sjögren däremot är en rikstönt. Tycker
/jens
Visst, Band of Gypsys är en suverän platta (har dessutom kommit ut på dubbel-CD med båda showerna).bell wrote:Mina favoriter är: Who Knows och Changes från Band of Gypsysplattan, samt Crosstown Traffic från Electric Ladyland (fetare basgång får man fan leta efter!!!)
Tips på ett suveränt gammalt band: Sir Lord Baltimore.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Lord_Baltimore
Hav förtröstan - du kommer att kunna lyssna mycket på Hendrix om du gör det till en vana efter obligatoriskt Ducatiskruvande (givetvis beroende på vilken modell/årsmodell av "Ducce" du har - sena 80- och tidiga 90-talare bör man akta sig för kan jag meddela av erfarenhet...).DP wrote:DP says: Fredrik (eller vem han nu är) har rätt, Hendrix är bäst live, kollade Woodstock inatt efter lite Ducati skruvande....
frågan får mig att tänka på en som överlevde sextiotalet och kör på med samma engergi.Natanael Derwinger wrote:Om Jimi Hendrix levt idag och fortsatt spela in musik hur skulle hans skiva från 2009 låta?
Japp, Larry Graham är kung på bas! Intressant att han spelar ett klassiskt stycke av Rachmaninov:Federico wrote:frågan får mig att tänka på en som överlevde sextiotalet och kör på med samma engergi.Natanael Derwinger wrote:Om Jimi Hendrix levt idag och fortsatt spela in musik hur skulle hans skiva från 2009 låta?
sköna klipp från någon musikdokumentär:
klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=q2w0dbTy2v8
http://www.youtube.com/watch?v=yq8VZDz5lEc
finns mer...