XL2-koppling passar övriga smallframe?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
XL2-koppling passar övriga smallframe?
Hej!
Jag inbillar mig att den mångfjädrade XL2-kopplingen både greppar och släpper bättre än den vanliga med en stor ful fjäder i mitten. Stämmer det?
Passar denna inbillat bättre koppling i övriga smallframe-kopplingskorgar?
Om det inte passar, vad byter man då?
Och är det värt det? Andra förslag som inte kostar skjortan?
Jag trivs inte med min nuvarande V50-koppling.
//Johan
Jag inbillar mig att den mångfjädrade XL2-kopplingen både greppar och släpper bättre än den vanliga med en stor ful fjäder i mitten. Stämmer det?
Passar denna inbillat bättre koppling i övriga smallframe-kopplingskorgar?
Om det inte passar, vad byter man då?
Och är det värt det? Andra förslag som inte kostar skjortan?
Jag trivs inte med min nuvarande V50-koppling.
//Johan
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Jag tror inte att du kan köra med v50 kopplingskåpan utan måste byta den till en PKXL2 kåpa. Pinasco har ett intressant alternativ som jag själv ska prova när jag drar igång med en renovering av min Primavera http://pinasco.com/index.php?option=com ... 04&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Ingen dum ide´. S.I.P. har den för 69 €.
Passar den utan lockbyte så blir det i a f billigare.
Passar den utan lockbyte så blir det i a f billigare.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Pinascofjädern verkar klockren - i vanliga fall brukar det vara hopplöst att få den ensamma fjäderna att dra lamellerna rakt med kopplingsslir och omöjlig växling som effekt, speciellt vid rödljus. Funkar denna så skulle den vara väl värd pengarna.
XL2-koppling passar övriga smallframe?
Xl2 fungerar med pv/V50 kåpa.
Köp en piaggio kopplings korg. Då borde den gå klart med primärkorgen.
Kolla gsf annonserna, komplett koppling+tryckplatta+kåpa går för ca 100-120e
Köp en piaggio kopplings korg. Då borde den gå klart med primärkorgen.
Kolla gsf annonserna, komplett koppling+tryckplatta+kåpa går för ca 100-120e
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Du menar en sån, Nicke?
https://www.scooter-center.com/scoweb/p ... egory2=CAT" onclick="window.open(this.href);return false;
//Johan
https://www.scooter-center.com/scoweb/p ... egory2=CAT" onclick="window.open(this.href);return false;
//Johan
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Viken tryckplatta skall man (jag) använda? Vanlig eller xl2?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Jag följde Nickes råd och köpte på GSF. 90 € för Kupplung + Deckel, 15€ i frakt.
Kul med paket.
//Johan
Kul med paket.
//Johan
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Jag blev nyfiken, länka gärna vilken Kupplung + Deckel du köpte.
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Inte mycket att länka till, ingen bild i annonsen.
Vad är du nyfiken på?
//Johan
Vad är du nyfiken på?
//Johan
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Hej
Nu ska jag försöka förklara lite vad som behövs för att stoppa i en PKXL2 koppling i en äldre Smallframemotor.
För det första , en PKXL2 koppling är jättebra i jämförelse med en gammal och med ett nytt lock blir den mycket trevligare att köra trots hårdare fjädrar.
PKXL2 kopplingen är djupare än en gammal koppling och kommer därför att ta i botten på kopplingskorgen (åtminstone på dom med ryckutjämningsfjädrar , dom utan vet jag inte ) lösningen för detta heter GSF rep kit som finns att köpa på German Scooter Forum eller den här varianten som finns att köpa hos SIP http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_16033500" onclick="window.open(this.href);return false; .
Det den gör är att den flyttar in fjädrarna längre i kopplingskorgen , det man också ska göra är att schimsa ut julgranen ca 0,5 mm för att få mer frigång mellan kopplingen och kopplingskorgen . Samtidigt schimsar man kickaxeln lika mycket få att inte kickdrevet ska ligga och rassla hela tiden.
Detta måste torrbyggas för att testa hur mycket man kan schimsa .
En lagrad tryckplatta är bra eftersom kopplingsplungen är av stål i PKXL2 locket . För att få dit locket måste man slipa ur lite i bromsskölden om man vill köra med den gamla V50/PV skölden.
Tänk också på att ett annat fäste för kopplingsvajern behövs då den kommer längre ner .
Här är en länk till Smallframeforum http://vespasmallframeforum.proboards.c ... gi#general" onclick="window.open(this.href);return false; där det också finns en hel del matnyttigt på ämnet.
Själv kör jag med dom här modifieringarna och det har funkat bra . 130 cc Parmakit , Franzpipa , Dellorto VHST26 och Parmakit tändning .
Nu ska jag försöka förklara lite vad som behövs för att stoppa i en PKXL2 koppling i en äldre Smallframemotor.
För det första , en PKXL2 koppling är jättebra i jämförelse med en gammal och med ett nytt lock blir den mycket trevligare att köra trots hårdare fjädrar.
PKXL2 kopplingen är djupare än en gammal koppling och kommer därför att ta i botten på kopplingskorgen (åtminstone på dom med ryckutjämningsfjädrar , dom utan vet jag inte ) lösningen för detta heter GSF rep kit som finns att köpa på German Scooter Forum eller den här varianten som finns att köpa hos SIP http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_16033500" onclick="window.open(this.href);return false; .
Det den gör är att den flyttar in fjädrarna längre i kopplingskorgen , det man också ska göra är att schimsa ut julgranen ca 0,5 mm för att få mer frigång mellan kopplingen och kopplingskorgen . Samtidigt schimsar man kickaxeln lika mycket få att inte kickdrevet ska ligga och rassla hela tiden.
Detta måste torrbyggas för att testa hur mycket man kan schimsa .
En lagrad tryckplatta är bra eftersom kopplingsplungen är av stål i PKXL2 locket . För att få dit locket måste man slipa ur lite i bromsskölden om man vill köra med den gamla V50/PV skölden.
Tänk också på att ett annat fäste för kopplingsvajern behövs då den kommer längre ner .
Här är en länk till Smallframeforum http://vespasmallframeforum.proboards.c ... gi#general" onclick="window.open(this.href);return false; där det också finns en hel del matnyttigt på ämnet.
Själv kör jag med dom här modifieringarna och det har funkat bra . 130 cc Parmakit , Franzpipa , Dellorto VHST26 och Parmakit tändning .
Primavera -66, Touring -58, Karmann Ghia -60
Magnus
Magnus
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Tack för det, kghia. Jag är alltså inte riktigt klar än.. men snart!
Mycket bra sammanfattning och nyttig information för framtida byggare.
Mot GSF!
//J
Mycket bra sammanfattning och nyttig information för framtida byggare.
Mot GSF!
//J
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Tack kghia, exakt den infon jag var ute efter!
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Även SC har ombyggnadssats:
http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... egory2=CAT" onclick="window.open(this.href);return false;
Montageanvisning:
http://www.germanscooterforum.de/index. ... _id=312524" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... egory2=CAT" onclick="window.open(this.href);return false;
Montageanvisning:
http://www.germanscooterforum.de/index. ... _id=312524" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: XL2-koppling passar övriga smallframe?
Nu har jag bytt till en begagnad XL2-koppling. Inga problem med kopplingskorgen, den var bara att dra fast. Inget GSF-kit behövdes. Har man många hästkrafter bör man nog göra den modifieringen ändå men jag kör så här nu.
Att slipa ur bromsskölden var inte heller så dramatiskt som jag trodde. Några mm av de främre tapparna för bromsbackarna plus en liten aning vid kopplingsarmen, absolut inga hemskheter.
Fästet för kopplingswiren modifierar jag när jag har provkört lite, det fungerar som det är i garaget i alla fall. Jag kommer att sätta ett öra till i nedre kant av hållaren, eventuellt loppar jag bara fast en mutter. Eller någon annan gör det. Jag äger ingen MIG.
Over and out.
//Johan
Att slipa ur bromsskölden var inte heller så dramatiskt som jag trodde. Några mm av de främre tapparna för bromsbackarna plus en liten aning vid kopplingsarmen, absolut inga hemskheter.
Fästet för kopplingswiren modifierar jag när jag har provkört lite, det fungerar som det är i garaget i alla fall. Jag kommer att sätta ett öra till i nedre kant av hållaren, eventuellt loppar jag bara fast en mutter. Eller någon annan gör det. Jag äger ingen MIG.
Over and out.
//Johan