Hej!
Efter mycket vånda och läsande och tips, inte minst från Calle på Soulscooter så har jag äntligen vågat mig på att byta lager i min Touring
In med lagret i frysen över natten, värm motorhalvan, inte hela utan bara runt stället där lagret skall sitta med gasol (eller dyl) till ca 80-100 c ta ut lagret ur frysen pensla på med fett och sen var det bara att lägga (!) i lagret på sin plats ! Helt perfekt!
För att kolla temperaturen på motorhalvan så använde jag mig av en sk IR-termometer från Biltema för ca 300 pix.
På bilden finns också en monteringssats för packboxar från samma ställe. Funkade också klockrent när jag demonterade och återmonterade både packboxar och lager ( även om jag inte behövde knacka lagren på plats )
Tack för feedbacken!
Eftersom jag är en av de ovana och nervösa montörerna så känns det skönt att det funkade utan strul.
Finns även en avdragare till ramlager från Biltema som (efter en viss modifiering) funkar till Vespa.
Hej !
Det lager det gäller ( gällde) är det på bilden, röd pil. Jag fick hjälp av Calle ( igen). Man lägger i brickan, blå pil, först och sedan lagerbanan och rullarna som man har fäst med hjälp av fett. Se bilden. Den sidan på lagret som ligger uppåt på bilden ska alltså vändas neråt
Ett problem jag stötte på var att det nya lagret var ca 4/10-dels mm för stort jämfört med det gamla. Det gick inte att få på plats trots att jag hade haft det i frysen och värmt motorhalvan med gasol. Naturligtvis hade jag lyckats fippla bort den gamla lagerbanan men tack och lov hade jag kvar brickan så att jag kunde mäta och jämföra. Då upptäckte jag skillnaden. Inte helt ovanligt tydligen.
Så vad göra? Jo, (eftersom jag är slöjdlärare :-)använde jag mig av fin slipduk, kornstorlek 150 och 380 och slipade upp storleken i motorhalvan. Men det är noga att man har en "styv" slipduk alt virar slipduken runt ngt hårt så att man behåller formen på kanten där man slipar. Samt att man kontrollmäter noga och ofta. Nu ligger lagerbanan med rullar i frysen och väntar på att läggas i. Fortsättning följer.
Nu är lagret på plats! Låg i frysen över natten.Jag värmde med gasol till ca 110 c för att vara på den säkra sidan
Sen var det bara att lägga i lagret. ( lite knackning för säkerhets skull...)
Kom på ett sätta att dra hjulaxeln på plats i det nya lagret i motorhalvan
Se bild
Veven på plats i ena halvan.
1.Veven i frysen över natten
2.Värm runt lagret med gasol
3.Lite fett på veven (!)
4.Tryck på plats
Jag trodde jag skulle behöva använda någon form av verktyg för att få i veven, men icke, det funkade ändå