Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Att den varken startar eller är i toppskick har jag fullständigt förträngt.
Den skall rivas och göras i ordning, mer om det senare när V50 nummer 2 är klar.. Såg att det satt ett eskilstuna scooterklubb märke på den, någon som kan dra en historia om hojjen?
Kanske har du ägt den, kanske har du sett den.
Någon kunnig kanske kan förklara varför det sitter 8" fälgar på? Skall vara 10" om jag inte förstått fel, har surfat omkring och försökt läsa på då jag bara haft V50 innan.
Startar gör den inte trots ny tändspole, ny konding enligt förra ägaren, stark och fin gnista men tänder inte ens med startgas.
Har inte ens skruvat av svänghjulet och kollat, får ta det senare.
Tacksam för konstruktiva tips vad man bör kolla ändå och i vilken ordning.
Mvh// Sigge
- Attachments
-
- 1957.jpg (227.67 KiB) Viewed 3343 times
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Re: Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Och ja, ni fick tydligen se den hela 3 ggr..;
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Re: Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Nice!! ingen dålig samling i garaget nu! Grattis!!!
Kollat bränsleflöde, rengjort förknasaren? Dödarknappen som har kortslutits? Fast då hade där väl inte varit nån gnista alls...
Kollat bränsleflöde, rengjort förknasaren? Dödarknappen som har kortslutits? Fast då hade där väl inte varit nån gnista alls...
/ Christian
Re: Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Aha - var det du som köpte den alltså? Kul!
Herrn du köpte den av kontaktade mig när han precis köpt den och hade lite frågor kring mekandet, verktyg mm.
Det hela slutade med att jag spenderade några tillfällen som stöd i garaget med honom under vilket det byttes, om jag inte missminner mig helt, brytare, kondensator och säkert något mer. Tändspolen är dock inte ny (om han inte bytt igen) utan en gammal som han fått från mig eftersom den nya han köpt gick sönder då han monterade den. Kan dock gå i god för att min fungerar.
Den startade då fint och besiktades med godkänt resultat. Sedan ringde han upp mig igen kort tid därefter och berättade att den dött på vägen hem från besiktningen och var svårtstartad. Jag var ärlig och sade att jag tyvärr inte hade tid att spendera mer tid i hans garage just då, men att det med tanke på vad han berättade för mig då lät förgasar/bränslerelaterat eller möjligtvis som tändningen och att han gärna fick höra av sig om han hade några funderingar. Tydligen blev det aldrig av att han kollade mer på det...
Jag skulle nog kolla soppatillförseln och förgasaren samt tändningen (vet att krysskilen var sönderdragen en av de första gångerna jag kollade på den samt att svänghjulet varit av efter det igen). Vill minnas att kablarna vid svänghjulet såg rätt medfarna ut så det kan också vara värt att kolla om förgasare och tändning verkar ok.
Min personliga känsla är dock att det är någonting med bränsletillförsel eller förgasare som spökar, men det har jag inga belägg för egentligen. Kan bara säga att sist jag var i närheten av den startade den och gick fint. Börja med att kolla hur tändningen står, därefter förgasaren säger jag! Hjälper inte det kan du gå vidare till resten av tändsystemet, men eftersom den har gnista bör det inte bero på det.
Vi diskuterade aldrig modell, men jag gissar att det är en Super inte en tidig Touring. De är förvillande lika, men Supern har 8"-hjul. Händer att det står fel i regbeviset också.
Kolla chassikoden och jämför mot denna tabell:
http://www.cavetto.com/vespa/vespalist.htm
Blacksmithsmärket kommer från mig, för övrigt. Haha!
Grattis! Jag tror knappast det kommer vara några större problem för dig att få igång den.
Herrn du köpte den av kontaktade mig när han precis köpt den och hade lite frågor kring mekandet, verktyg mm.
Det hela slutade med att jag spenderade några tillfällen som stöd i garaget med honom under vilket det byttes, om jag inte missminner mig helt, brytare, kondensator och säkert något mer. Tändspolen är dock inte ny (om han inte bytt igen) utan en gammal som han fått från mig eftersom den nya han köpt gick sönder då han monterade den. Kan dock gå i god för att min fungerar.

Den startade då fint och besiktades med godkänt resultat. Sedan ringde han upp mig igen kort tid därefter och berättade att den dött på vägen hem från besiktningen och var svårtstartad. Jag var ärlig och sade att jag tyvärr inte hade tid att spendera mer tid i hans garage just då, men att det med tanke på vad han berättade för mig då lät förgasar/bränslerelaterat eller möjligtvis som tändningen och att han gärna fick höra av sig om han hade några funderingar. Tydligen blev det aldrig av att han kollade mer på det...

Jag skulle nog kolla soppatillförseln och förgasaren samt tändningen (vet att krysskilen var sönderdragen en av de första gångerna jag kollade på den samt att svänghjulet varit av efter det igen). Vill minnas att kablarna vid svänghjulet såg rätt medfarna ut så det kan också vara värt att kolla om förgasare och tändning verkar ok.
Min personliga känsla är dock att det är någonting med bränsletillförsel eller förgasare som spökar, men det har jag inga belägg för egentligen. Kan bara säga att sist jag var i närheten av den startade den och gick fint. Börja med att kolla hur tändningen står, därefter förgasaren säger jag! Hjälper inte det kan du gå vidare till resten av tändsystemet, men eftersom den har gnista bör det inte bero på det.
Vi diskuterade aldrig modell, men jag gissar att det är en Super inte en tidig Touring. De är förvillande lika, men Supern har 8"-hjul. Händer att det står fel i regbeviset också.
Kolla chassikoden och jämför mot denna tabell:
http://www.cavetto.com/vespa/vespalist.htm
Blacksmithsmärket kommer från mig, för övrigt. Haha!
Grattis! Jag tror knappast det kommer vara några större problem för dig att få igång den.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Re: Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Tack så hemskt mycket för svar, jag misstänkte att någon "skyldig" skulle ge sig till känna när jag såg ert klubbmärke på skölden..
Fantastiskt trevligt att du tog dig tid att skriva.
Intressant att du tror att det är en super, jag fick nämligen med en originalhandbok just för super, trodde att det var fel. Får helt enkelt kolla av nummer o.s.v på den. Chassinummer sitter vid den lilla luckan vid luftburken eller?
vet någon var motornummret sitter, motorn är ju inte direkt ren så det hade varit bra att veta var man skall kolla.
Såg att vespan just nu har en 10" fälg bak och en 8" fram så det kanske har blivit en super-touring-hybrid..Behöver alltså skaffa en stängd 10" fälg till.. Hojta till om någon har en liggande.
Vad gäller funktionen så startade den inte alls, ingen tillstymmelse till att tända till alls. När jag kollade lite såg jag att tändkabeln legat och släpat mot bakhjulet vilket skavt av isoleringen på tändkabeln. Blir säkert överslag där när den ligger i närheten av metall.
Jag fick dock med den nya spolen med trasigt öra, bara att löda dit en ny lösning.
Jag hade tänkt att jag skulle färdigställa mitt andra projekt innan jag börjar meka med denna egentligen men är sugen på att veta att den startar och går korrekt så jag får väl smyga lite vid sidan om.
Måste sadel, tank och pakethållare av för att komma åt att lossa förgasaren?
Mvh// Martin

Fantastiskt trevligt att du tog dig tid att skriva.
Intressant att du tror att det är en super, jag fick nämligen med en originalhandbok just för super, trodde att det var fel. Får helt enkelt kolla av nummer o.s.v på den. Chassinummer sitter vid den lilla luckan vid luftburken eller?
vet någon var motornummret sitter, motorn är ju inte direkt ren så det hade varit bra att veta var man skall kolla.
Såg att vespan just nu har en 10" fälg bak och en 8" fram så det kanske har blivit en super-touring-hybrid..Behöver alltså skaffa en stängd 10" fälg till.. Hojta till om någon har en liggande.
Vad gäller funktionen så startade den inte alls, ingen tillstymmelse till att tända till alls. När jag kollade lite såg jag att tändkabeln legat och släpat mot bakhjulet vilket skavt av isoleringen på tändkabeln. Blir säkert överslag där när den ligger i närheten av metall.
Jag fick dock med den nya spolen med trasigt öra, bara att löda dit en ny lösning.
Jag hade tänkt att jag skulle färdigställa mitt andra projekt innan jag börjar meka med denna egentligen men är sugen på att veta att den startar och går korrekt så jag får väl smyga lite vid sidan om.
Måste sadel, tank och pakethållare av för att komma åt att lossa förgasaren?
Mvh// Martin
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Re: Ny kompis i garaget, Touring-57 från Eskilstuna
Det är med allra största säkerhet en touring, VGL1. Vad jag vet såldes det inga wideframe-Super (VB1) i Sverige. Chassinummer ovanför luckan och motornummer nedanför cylindern, på klacken där motorn är fäst i svingen.
Nej, det räcker att öppna luckan, lossa luftfiltret och hitta bulten till klämringen bakom förgasaren, (åttans nyckel).
/P
Nej, det räcker att öppna luckan, lossa luftfiltret och hitta bulten till klämringen bakom förgasaren, (åttans nyckel).
/P