Är det någon därute som har erfarenheter av fjädrar till och inställning av justerskruvarna på Dellorto MA19D?
Sist jag hade isär min förgasare och googlade runt efter uppslag kom jag fram till att två av skruvarna borde vara fjäderbelastade för att kunna justeras riktigt.
Den ena skruven går in mot kanalen för lågfartsmunstycket (tror jag) och den andra mot trotteln (vet jag).
Båda verka således var till för luftblandning, men för olika register.
Jag saknar dem såklart helt, så om någon hade vänligheten att fotografera dem bredvid en linjal, en tumstock, eller ett måttband vore jag evigt tacksam.
Vilken modell passar förresten MA19C på?
Fundering kring fjäderbelastade justerskruvar på MA19D
Fundering kring fjäderbelastade justerskruvar på MA19D
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Fundering kring fjäderbelastade justerskruvar på MA19D
Den ena är bara en styrning för trotteln. Den andra har en låsmutter, inga fjädrar. Jag har båda, om du vill slippa svarva.
Trottelnålen ska sitta på tredje hacket.
MA19C sitter på VL3, möjligtvis även tidiga VB1 respektive VGL1.
/P
Trottelnålen ska sitta på tredje hacket.
MA19C sitter på VL3, möjligtvis även tidiga VB1 respektive VGL1.
/P
Allvarligt talat Paka, kan du allt? Såg till min förvåning och munterhet att du inte bara översatt Neil Young utan dessutom en bok i en helt annan genre, just nu på min sambos sängbord ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för snabbt och alltid lika nyktert svar.
Skruvar och låsnutter har jag. Nu skall jag tänka till på var jag hittade fjäderreferensen och komplettera med en länk. Det är mycket svårt att hitta tillförlitlig info om VGL1 i allmänhet och MA19D i synnerhet, så jag kan ha lurats av någon beskrivning av annan förgasare av snarlikt snitt.
Skruvar och låsnutter har jag. Nu skall jag tänka till på var jag hittade fjäderreferensen och komplettera med en länk. Det är mycket svårt att hitta tillförlitlig info om VGL1 i allmänhet och MA19D i synnerhet, så jag kan ha lurats av någon beskrivning av annan förgasare av snarlikt snitt.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Här har vi sprängskissen som förvirrat mig.
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/ua-s.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De har klumpat ihop UA och MA som en familj och delarna 32-34 tyckte jag stämde bra placeringsmässigt med mina skruvar.
Skall den snedställda muttern stötta trotteln så att den inte kan röra sig i sidled?
Stämmer min gissning att den från sidan är en blandningsskruv för lågfart och vad kan man i sådant fall tänka sig för basjustering?
Skall ingen av motsvarande vara fjäderförsedd på min förgasare så har jag nog vad jag behöver. Bortsett från friska pinbultar och matchande 3,8mm vingmutter till luftburken. Jag funderar starkt på att köpa lite modernare bultar med 4mm vingmutter istället.
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/ua-s.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De har klumpat ihop UA och MA som en familj och delarna 32-34 tyckte jag stämde bra placeringsmässigt med mina skruvar.
Skall den snedställda muttern stötta trotteln så att den inte kan röra sig i sidled?
Stämmer min gissning att den från sidan är en blandningsskruv för lågfart och vad kan man i sådant fall tänka sig för basjustering?
Skall ingen av motsvarande vara fjäderförsedd på min förgasare så har jag nog vad jag behöver. Bortsett från friska pinbultar och matchande 3,8mm vingmutter till luftburken. Jag funderar starkt på att köpa lite modernare bultar med 4mm vingmutter istället.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Det är en UA på sprängsskissen så det stämmer inte. Men visst, vissa delar går att använda på en MA.
Ja, trotteln har ett spår för den sneda skruven. Ingen koll på grundinställning på den andra, men testa med det vanliga, drygt ett varv ut.
/P
Ja, trotteln har ett spår för den sneda skruven. Ingen koll på grundinställning på den andra, men testa med det vanliga, drygt ett varv ut.
/P
Haha! Nu blir jag generad.
jencla wrote:Allvarligt talat Paka, kan du allt? Såg till min förvåning och munterhet att du inte bara översatt Neil Young utan dessutom en bok i en helt annan genre, just nu på min sambos sängbord ...
/jens