Sannolikt inre packboxen som gått. När jag tar av cylindern ser jag att en av spårbrickorna till kolvbulten gått. Kolven är inte så snygg. Är det detta och komp som tagit sig neråt och blåst packboxen kanske? Vad tror ni? Jag hade precis rivit motorn och bytt allt...
Nåväl. Till frågan - jag har delat denna förut, men kommer inte ihåg: Alla bultar ut (11 + en mutter). Muttern på primärderevet bort förstås. Men se´n då? Det sitter ihop rätt hårt och jag vågar inte bända mellan halvorna (med kniv eller så). Och banka på vevaxeln är ingen bra id´e har jag hört. Hur brukar ni göra? Jga minns tyvärr inte hur jag lyckades med detta sist.
/Martin
Dela motorblock V50 - hur var det nu?
Dela motorblock V50 - hur var det nu?
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Re: Dela motorblock V50 - hur var det nu?
Har du tagit bort kopplingen? Här finns en guide: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: Dela motorblock V50 - hur var det nu?

Tack för länken! /Martin
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Re: Dela motorblock V50 - hur var det nu?
Jul granen som kommer från kopplingen tar oftast i motor blocks halvan, kuggarna på jul granen så att säja hakar i
sarjen till vevhuset.
Jag brukar snurra/vrida bakhjulet med en växel i. (typ 2:an) så att alla kuggar ink den som tari hamnar i bättre läge
Jag tycker inte du ska var allt för rädd att använda lite våld,slå och banka med en träbit/planka i mellan så går det nog bra.
Titta sen på motorblocks halvan där tändplattan sitter efter märken,det brukar var runt sarjen till vevhuset som tar i som sagt.
Lägg upp lite foton om du har tid alltid kul att se vad som händer.
Spaxe

sarjen till vevhuset.
Jag brukar snurra/vrida bakhjulet med en växel i. (typ 2:an) så att alla kuggar ink den som tari hamnar i bättre läge
Jag tycker inte du ska var allt för rädd att använda lite våld,slå och banka med en träbit/planka i mellan så går det nog bra.
Titta sen på motorblocks halvan där tändplattan sitter efter märken,det brukar var runt sarjen till vevhuset som tar i som sagt.
Lägg upp lite foton om du har tid alltid kul att se vad som händer.
Spaxe



Re: Dela motorblock V50 - hur var det nu?
Håller också på att dela min V50 motor, men varför skall kopplingen plockas bort? Den sitter ju kvar i blockhalvan med växellådan.
Denna länken visar lite bättre http://www.vespa-50.com/Engine/motor-revision.html
Denna länken visar lite bättre http://www.vespa-50.com/Engine/motor-revision.html