Hjälp!
Har ställt tändningen på min V50 (svenskoriginal) till 19° före TDC. Med stroboskoplampan var det lätt. Får inte igång motorn. Blött stift. Det jag tycker är märkligt är att jag får ingen stroboskopblixt när jag sätter i stiftet och kickar. Om det är lite utskruvat eller om jag jordar mot toppen går det bra. Beror det på att det inte blir tillräcklig snurr när jag kickar?? Jag har ju inte fått den att tända alls. Klassiskt problem - är lampan verkligen släckt när kylskåpsdörren är stängd - fast tvärt om. Nytt stift. Blå stark gnista som nästan går mot vitt när jag trycker till.
Kan jag vara säker på att jag har gnista med stiftet i? Jag fattar inte...
/M
skum tändning Vespa 50
skum tändning Vespa 50
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Re: skum tändning
Att generera en gnista i luften är mkt lättare än under kompresssion. Så jag mistänker att du har för svag gnistspänning och att det är anledning till att du inte ser stroboskopblixt då, att den inte startar och stiftet blir sur. Om du rätt brytaravstånd, så kan det vara fel på kondensatorn, tändspole eller för svag magnetism i svänghjulet, men jag skulle börja att testa med ett nytt tändstift.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: skum tändning Vespa 50
Du kan testa tändningens förmåga att ge en gnista under kompression genom att se hur lång gnista den orkar göra i luften.
Afståndet den då orkar under tryck minskar nästan lineär med trycket. Om den t ex klarar max 5 mm i luft klatar den knappt 1 mm vid 5:1 verklig kompression i förbränningsrummet och bränsle och skit på tändstift gör det ännu svårare för gnistan att hoppa över, så då kan du säkert få problem redan med 0,7 mm tändstiftgap, sarskilt om tändstiftet är lite slitet.
Gnistan hoppar lättare över mellan två spetsar än mellan två runda object, så ett nytt tändstift met ”vassa” elektrode hörn gör det lättare för gnistan att hoppa över än ett slitet tändstift dör electrodernas hörn har blivit lite rundare.
Afståndet den då orkar under tryck minskar nästan lineär med trycket. Om den t ex klarar max 5 mm i luft klatar den knappt 1 mm vid 5:1 verklig kompression i förbränningsrummet och bränsle och skit på tändstift gör det ännu svårare för gnistan att hoppa över, så då kan du säkert få problem redan med 0,7 mm tändstiftgap, sarskilt om tändstiftet är lite slitet.
Gnistan hoppar lättare över mellan två spetsar än mellan två runda object, så ett nytt tändstift met ”vassa” elektrode hörn gör det lättare för gnistan att hoppa över än ett slitet tändstift dör electrodernas hörn har blivit lite rundare.
Tackar - har fått till tändningen nu. Däremot sannolikt inre packboxen som gått. Börjar riva igen...
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Och vad var felet på tändningen?
Tråkigt att du fått fler bekymmer nu.
Tråkigt att du fått fler bekymmer nu.