Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

Ja, om man inte ska lacka om så är det ju inte så kul. Efter slipning och lackning syns det dock inte alls. En liten upphöjning i plåten kanske där jag slarvade. Men den syns bara när jag kör på bakhjulet :P

Men försök dra ut sprinten med tång, värme och 5-56. Bara för att min satt fast behöver ju inte din göra det. Tror dessutom att min inte var originalsprint utan något annat som någon bonkat i.

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

annars kan det nog gå att slipa av skallen på sprinten och driva ut den nedåt istället. Så slipper man borra i golvet.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag hade nog en j...vla tur nu precis när jag lyckades få ut sprinten. :) Först kunde jag konstatera att den skulle vara helt hopplös att slå/trycka ut, utan att göra hål i golvet. Jag gjorde istället ett försök att borra ut sprinten men då började den att rotera med borret! Jag dränkte då in den i 5/56 och kunde efter en stund trycka upp den underifrån med fingret! Som sagt, det var nog mest tur!

Nu är iallafall de flesta delar bortplockade så att jag kommer åt att fixa plåten, dvs rostlaga, bättringsmåla, polera och vaxa. Sen ska jag ÄNTLIGEN få börja återmontera alla nya, polerade, nymålade eller på annat sätt renoverade delar. Grundarbetet är ju som vanligt ganska tråkigt men jag ser fram emot vinterkvällarna när jag får sitta med rena fina grejor och skruva! :) Jag har handlat prylar för 12-13.000kr nu och får ibland lite dåligt samvete när jag upptäcker ännu en del som måste/borde bytas. Jag kontaktar då ägaren som svarar samma sak varje gång.. - Köp det som behövs!! Då är det kul att renovera!!!
Attachments
IMG_0738.JPG
IMG_0738.JPG (120.05 KiB) Viewed 10703 times
IMG_0737.JPG
IMG_0737.JPG (113.45 KiB) Viewed 10703 times
IMG_0702.JPG
IMG_0702.JPG (164.03 KiB) Viewed 10703 times
IMG_0692.JPG
IMG_0692.JPG (128.1 KiB) Viewed 10703 times
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Den här blir fin! Och du minns, fälgarna på SS ska också vara silverfärgade, inte i karossfärgen som vissa tycks tro. Du kan se originallackningen på min bild tidigare i denna tråd (en SS 1966 fotad 1969).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Det blir ju lite skillnad..
Attachments
gammal.JPG
gammal.JPG (86.79 KiB) Viewed 10593 times
nytt hjul.JPG
nytt hjul.JPG (112.46 KiB) Viewed 10593 times
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Snyggt! Men skulle du inte kosta på dig nya däck när du ändå är i farten? Det där ser gammalt och hårt ut ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Polera brillorna! Däcken är SJÄLVKLART nya! Titta ordentligt, så ser du "piggarna" från tillverkningen... jens... vad tror du om mig?? :wink: Slå en kik på den långa listan av prylar som ska bytas. (sid 1)
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Bra det! Jag kände bara inte igen mönstret, och gummit ser lite "gammalblankt" ut.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Det är Continental Classic. http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=80402000" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

Det blir ju bara så bra!
Va kul det är när man får börja hänga dit nya och renoverade bitar.
Bara fortsätt hålla oss uppdaterade.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Ja det roliga har börjat nu! synd att det är smällkallt i garaget bara. Mellan varje moment så går man och funderar på hur det ska utföras smidigast och man blir ju sällan förvånad när de enklaste uppgifterna blir de som strular mest och tvärtom. Det slår liksom aldrig fel. Som idag när jag skulle montera gummimattan över tunneln och den hade usel passform så att jag fick slita och dra för att spänna mattan på plats. Trots kylan har jag ju maskinpolerat och vaxat Vespan samt monterat ny list på handskfacket, nya golvlister m.m.. Nya bromsbelägg har jag också monterat förstås..
Attachments
!cid_EAB6F283B139400B8A6B42CE078107E7@christiad69e4e.jpg
!cid_EAB6F283B139400B8A6B42CE078107E7@christiad69e4e.jpg (74.76 KiB) Viewed 10582 times
!cid_E1A374F81A2E4204953389748ABCB4E5@christiad69e4e.jpg
!cid_E1A374F81A2E4204953389748ABCB4E5@christiad69e4e.jpg (72.18 KiB) Viewed 10582 times
!cid_D0ED270E79D8417285ABA96470BBE623@christiad69e4e.jpg
!cid_D0ED270E79D8417285ABA96470BBE623@christiad69e4e.jpg (96.95 KiB) Viewed 10582 times
IMG_0751.JPG
IMG_0751.JPG (106.23 KiB) Viewed 10582 times
IMG_0750.JPG
IMG_0750.JPG (122.61 KiB) Viewed 10582 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag drog in 5st nya vajrar/höljen idag. Det gick hur bra som helst med hjälp från er här på forumet. Jag köpte 10m 2mm vajer som jag lödade en klump på i änden. Sen var det bara att dra ut den gamla vajern, trä in den långa med ett nytt hölje och dra genom alltihop. En ny baklampa blev också monterad.
Attachments
IMG_0808.JPG
IMG_0808.JPG (115.34 KiB) Viewed 10536 times
IMG_0799.JPG
IMG_0799.JPG (107.72 KiB) Viewed 10536 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Den nya tändspolen har sina anslutningar märkta 1 & 2. Spelar det nån roll hur jag kopplar in den röda och svarta kabeln? Där är väl inget + & - på spolen..?
Attachments
Untitled.jpg
Untitled.jpg (78.52 KiB) Viewed 10493 times
/ Christian
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Vespoholic »

Hej Christian, du är flitig.

Jo, det är skillnad på lindningarna. "1" borde spontant vara primären och således den röda.

Hoppas jag tänker rätt nu men blir det fel så får du ingen gnista.. Bara att byta.

//Johan
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag har nu mätt lite på elsystemet och kan (förutom att jag behöver er hjälp!!!) konstatera följande...
- Där är kontakt mellan de båda anslutningarna på tändspolen. Ska det vara det?
- De röda kablarna på tändplattan i kopplingschemat (kondensator, brytarspets och spole) är konstant jordade. Enligt schemat så kopplas väl jord in med "dödarknappen" på den röda kabeln? Systemet är alltså konstant dött, jag fattar inte varför!? Den kan ju omöjligt vara rätt!?
- Den gröna kabeln är även den jordad.. Enligt schemat verkar det inte heller rätt!?

(På bilderna är brytarspetsarna bortplockade)

Jag är helt nollställd nu och jag lär inte komma längre utan er hjälp.... :oops:
Attachments
IMG_0846.JPG
IMG_0846.JPG (104.46 KiB) Viewed 10453 times
IMG_0845.JPG
IMG_0845.JPG (103.09 KiB) Viewed 10453 times
IMG_0843.JPG
IMG_0843.JPG (107.42 KiB) Viewed 10453 times
IMG_0842.JPG
IMG_0842.JPG (108.09 KiB) Viewed 10453 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

sista bilden..
Attachments
IMG_0841.JPG
IMG_0841.JPG (100.74 KiB) Viewed 10452 times
/ Christian
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Vespoholic »

Jag tror jag var ute och cyklade i mitt tidigare svar. Eller åkte Vespa.. Hinner inte fundera just nu tyvärr men nog måste det ju vara kontakt mellan de båda anslutningarna på spolen annars blir det ju ingenting..

Ledsen om jag förvirrar sker och ting.

//J
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Nu har jag bytat de utgående kablarna på tändplattan samt brytarspetsarna och felet verkar kvarstå.


Jag får känslan av att (1) och (4) inte ska ha kontakt. Det innebär ju att punkt (2) är ständigt jordad och det är ju den isolerade delen av brytarspetsen! Har jag fel?

Verkar nedanstående korrekt?

- Kontakt finns mellan den isolerade delan av brytarspetsen och jord oavsett om brytaren är stängd eller öppen.
- Den gula kabeln (4) är inlödad på punkt (2) tillsammans med gul kabel från kondensator och röd kabel som ska gå till dödarknappen.
- Där är kontakt mellan (1) och (2).
- Punkt (2) är den isolerade delan av brytarspetsen.
Attachments
IMG_0852.JPG
IMG_0852.JPG (201.07 KiB) Viewed 10414 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag har precis fått reda på att tändspolen inte orkar trycka igenom min 5KOhm tändhatt. Så det var den som spökade hela tiden.. :cry:
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

.....trodde jag...

Jag har nu monterat tillbaka tändplatta och testat. Fortfarande ingen gnista.

- Tändhatten är bytad och jag har mätt kontakten genom hela tändkabeln fram till stift.
- Tändstiftet är bytat.
- Brytaravstånd är justerat till 0,4mm.
- Jag har testat att kasta om polerna på tändspolen.
- Kablen till "dödaren" är helt bortkopplad.

Nu behöver jag verkligen er hjälp!!
/ Christian
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by aryan »

colsson wrote:Verkar nedanstående korrekt?

- Kontakt finns mellan den isolerade delan av brytarspetsen och jord oavsett om brytaren är stängd eller öppen.
Har du mätt resistansen? Den ska öka (bli mera än ett par ohm) till jord med brytarspetsen öppen, annars kan det t ex vara kortis i brytarspetsen genom vridpunkten eller fjädern. Det kan även vara kondensatorn som har kortslutning.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Vilka punkter ska jag mäta mellan?
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag har nu ÄNTLIGEN gnista på tändstiftet!

Jag har felsökt hela dagen och gnistan kom när jag vred kabeln uppe på brytarspetsen från kondensatorn, 90 grader. Den har med största sannolikhet skavt sönder sin isolering ( Den vita krympslangen på bilden.) mot tändspolens vassa kant och jordat den isolerade delen av brytarspetsen.
Attachments
IMG_0825.JPG
IMG_0825.JPG (253.48 KiB) Viewed 10341 times
/ Christian
User avatar
Jonke 50
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Thu 31 May 2012, 20:21
Location: Västerås

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Jonke 50 »

Grattis! Härligt när det äntligen funkar :-)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by aryan »

Det är nog säkrast att isolera ordentligt där det blev kortis, spänningspotentialen på tändspolans primärspole kan bli upp till ett par hundra volt till jord och då kan det lätt bli överslag igennom en en dålig isolering, tråkigt om det händer när man är ute och kör.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply