Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Ah, det borde jag ha vetat. Jag har läst den nånstans tidigare...
Vi ni om jag måste skruva bort bromsskölden för att komma åt kopplingsluckan? Jag tänkte ta en titt på kopplingen med men den verkar omständig att komma åt med illa sittande skruvar.
Vi ni om jag måste skruva bort bromsskölden för att komma åt kopplingsluckan? Jag tänkte ta en titt på kopplingen med men den verkar omständig att komma åt med illa sittande skruvar.
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jag hade (uppenbarligen) misslyckats med att montera den stora låsringen på kopplingen så den spratt ur sitt spår efter några meters körning. Det tog max 30 minuter att plocka isär och sätta ihop. Nu var ju motorn förvisso nyrenoverad vilket eventuellt gjorde manövern lite enklare.
Blev kanske lite behagligare också av att jag hade möjlighet att hissa upp bakändan med vår förnäma lyft vi har i vårt garage. Syns här när Vespan är på väg mot marken för första gången. http://www.flickr.com/photos/bohuslan/6 ... 6352586056" onclick="window.open(this.href);return false;
/s
Blev kanske lite behagligare också av att jag hade möjlighet att hissa upp bakändan med vår förnäma lyft vi har i vårt garage. Syns här när Vespan är på väg mot marken för första gången. http://www.flickr.com/photos/bohuslan/6 ... 6352586056" onclick="window.open(this.href);return false;
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jo det fungerar allt att göra med motorn i ramen.
Men om du bara får motorbultarna att släppa i svingen så är det inte så mycket jobb att plocka ur motorn.
Den sitter bara med tre bult. Då kommer du att komma åt även upp i hjulhuset att göra rent och rostskydda enklare. Fästet till stötdämparen brukar kunna vara lite illa utsatt för rost och denna ser ju inte ut att vara helt utan angrepp när man ser golvet. Att sedan kunna ha motorn på bänken när man jobbar med den är alltid trevligt.
/Tomas
Men om du bara får motorbultarna att släppa i svingen så är det inte så mycket jobb att plocka ur motorn.
Den sitter bara med tre bult. Då kommer du att komma åt även upp i hjulhuset att göra rent och rostskydda enklare. Fästet till stötdämparen brukar kunna vara lite illa utsatt för rost och denna ser ju inte ut att vara helt utan angrepp när man ser golvet. Att sedan kunna ha motorn på bänken när man jobbar med den är alltid trevligt.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Vet ni om SIP säljer de här tätningarna? Jag vet inte vad de heter och kan inte heller hitta dem..
- Attachments
-
- IMG_0722.JPG (235.95 KiB) Viewed 9847 times
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
O-Ring Kit dust cap rear wheel
(small)
for Vespa PX/T5/GT/GTR/Sprint/
Rally
30,10 kr
Art.No.
13943300
3g / piece
(small)
for Vespa PX/T5/GT/GTR/Sprint/
Rally
30,10 kr
Art.No.
13943300
3g / piece
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Det är tyvärr inte rätt. Tätningen är ingen o-ring.
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
30x40x7. En packbox alltså. 3040 ser jag till och med att det står. 7 är bredden. Finns garanterat på SIP. Kolla under "drive shaft" på SS180/GS160-fliken.
/P
/P
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... al/p10.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... al/p11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
nummer 42 (2st) art nr 93990 och 43 (1st) art nr 93977.
Söker man på artikelnummren visar det sig att dom nog är svåra att få tag på.
Men nog borde det funka med o-ringar som Fritte tipsar om.
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... al/p11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
nummer 42 (2st) art nr 93990 och 43 (1st) art nr 93977.
Söker man på artikelnummren visar det sig att dom nog är svåra att få tag på.
Men nog borde det funka med o-ringar som Fritte tipsar om.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Haha. Oj då... Man kanske ska titta och tänka först...
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Allstyles har dom tror jag.
Borde vara samma som är till GS en liten bit ner på denna sida
http://www.allstyles-scooters.com/acata ... seals.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Tomas
Borde vara samma som är till GS en liten bit ner på denna sida
http://www.allstyles-scooters.com/acata ... seals.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Det är ju egentligen ingen packbox heller, utan mer en tjock oring med fläns. Tanken är ju att bromsskölden (dust cover) ska tryckas in över tätningarna, så att tätningen går in i skölden.
- Attachments
-
- IMG_0725.JPG (108.72 KiB) Viewed 9811 times
-
- IMG_0724.JPG (96.36 KiB) Viewed 9811 times
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Hoppsan hejsan!
Dom där fanns inte där när jag demonterade min och då de inte ingick i packningssatsen noterade jag aldrig att de skulle sitta där. Kände helt enkelt inte till deras existens. Så bra att jag knappt kört något ännu och att jag nu har en vinter på mig att fixa det. Och bra att jag läser den här tråden.
Som vanligt svindlar tanken vid hur många liknade och kanske mer kritiska saker jag kan ha missat under motorrenoveringen...
/simon
Dom där fanns inte där när jag demonterade min och då de inte ingick i packningssatsen noterade jag aldrig att de skulle sitta där. Kände helt enkelt inte till deras existens. Så bra att jag knappt kört något ännu och att jag nu har en vinter på mig att fixa det. Och bra att jag läser den här tråden.
Som vanligt svindlar tanken vid hur många liknade och kanske mer kritiska saker jag kan ha missat under motorrenoveringen...
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jag kan eventuellt tillverka tätningarna på jobbet. Isåfall gör jag 3st till dig med.. Jag ska kika på det!
/ Christian
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Mauro har dem.
http://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=1627" onclick="window.open(this.href);return false;
//Johan
http://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=1627" onclick="window.open(this.href);return false;
//Johan
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Vore ju oerhört gentilt!colsson wrote:Jag kan eventuellt tillverka tätningarna på jobbet. Isåfall gör jag 3st till dig med.. Jag ska kika på det!
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
De e lugnt.. vi måste ju kämpa tillsammans mot de koreanska plastskotrarna.
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

En orsak till att gallret for illa kan vara att motorn hoppat ordentligt och smällt till. Esa körde vår SS och i ett ordentligt snett hopp kom motorn åt gallret. Vi hade riktigt ordentligt med tur, inget gick av och den som bändes mest gick att pillra tillbaka. Det är hemskt liten marginal där emellan och orginalbultarna är lägre än normala standardversioner.
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Ok, ja jag bättrar lite med en burk grön färg i nåtsånär passande färg. Det är inte så mycket som ska målas.
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Simon, jag har tillverkat tätningarna nu. Du kan ju maila eller PM:a din adress, så skickar jag ett "kit" till dig. Det kostar gratis.
- Attachments
-
- IMG_0727.JPG (115.93 KiB) Viewed 9714 times
-
- IMG_0726.JPG (122.19 KiB) Viewed 9714 times
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Ser oerhört bra ut! Har skickat PM, hoppas jag (första försöket att skicka PM här på forat...)
Mkt tacksam!
/s
Mkt tacksam!
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jo, jag fick det! Det ligger ett brev här, redo att skickas en bit upp längs kusten!
Det var inte lätt att få fram tätningarna.. Efter ett par dagars letande nere i Milano fick jag kontakt med två Piaggio original-tanter som hade jobbat på fabriken och var villiga att nattetid ta sig in i den gamla fabriken och starta upp sin gamla produktionslinje igen. Men det ordnade sig ju till slut!
Det var inte lätt att få fram tätningarna.. Efter ett par dagars letande nere i Milano fick jag kontakt med två Piaggio original-tanter som hade jobbat på fabriken och var villiga att nattetid ta sig in i den gamla fabriken och starta upp sin gamla produktionslinje igen. Men det ordnade sig ju till slut!

- Attachments
-
- ok10.jpg (161.91 KiB) Viewed 9674 times
/ Christian
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jag har inte haft loss den på super sporten men på GS 150 sitter det en splint genom pedalen som kan vara lite svår att se.
/Tomas
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
På min satt sprinten så jävligt att jag fick borra hål i plåten för att kunna driva ut den underifrån. Borrade för säkerhets skull fel först så jag fick två hål att svetsa igen...
/s
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jaha.. det lät ju måttligt skoj.. Jag ville bara plocka av pedalen för att kunna polera den..
/ Christian