Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Ah, det borde jag ha vetat. Jag har läst den nånstans tidigare...
Vi ni om jag måste skruva bort bromsskölden för att komma åt kopplingsluckan? Jag tänkte ta en titt på kopplingen med men den verkar omständig att komma åt med illa sittande skruvar.
/ Christian
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

Jag hade (uppenbarligen) misslyckats med att montera den stora låsringen på kopplingen så den spratt ur sitt spår efter några meters körning. Det tog max 30 minuter att plocka isär och sätta ihop. Nu var ju motorn förvisso nyrenoverad vilket eventuellt gjorde manövern lite enklare.
Blev kanske lite behagligare också av att jag hade möjlighet att hissa upp bakändan med vår förnäma lyft vi har i vårt garage. Syns här när Vespan är på väg mot marken för första gången. http://www.flickr.com/photos/bohuslan/6 ... 6352586056" onclick="window.open(this.href);return false;

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

Jo det fungerar allt att göra med motorn i ramen.
Men om du bara får motorbultarna att släppa i svingen så är det inte så mycket jobb att plocka ur motorn.
Den sitter bara med tre bult. Då kommer du att komma åt även upp i hjulhuset att göra rent och rostskydda enklare. Fästet till stötdämparen brukar kunna vara lite illa utsatt för rost och denna ser ju inte ut att vara helt utan angrepp när man ser golvet. Att sedan kunna ha motorn på bänken när man jobbar med den är alltid trevligt.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Vet ni om SIP säljer de här tätningarna? Jag vet inte vad de heter och kan inte heller hitta dem..
Attachments
IMG_0722.JPG
IMG_0722.JPG (235.95 KiB) Viewed 9848 times
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by fritte »

O-Ring Kit dust cap rear wheel

(small)
for Vespa PX/T5/GT/GTR/Sprint/
Rally

30,10 kr



Art.No.
13943300


3g / piece
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Det är tyvärr inte rätt. Tätningen är ingen o-ring.
/ Christian
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Paka »

30x40x7. En packbox alltså. 3040 ser jag till och med att det står. 7 är bredden. Finns garanterat på SIP. Kolla under "drive shaft" på SS180/GS160-fliken.
/P
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by klinkhammer »

http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... al/p10.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scooterhelp.com/manuals/VSC1 ... al/p11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
nummer 42 (2st) art nr 93990 och 43 (1st) art nr 93977.
Söker man på artikelnummren visar det sig att dom nog är svåra att få tag på.
Men nog borde det funka med o-ringar som Fritte tipsar om.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Paka »

Haha. Oj då... Man kanske ska titta och tänka först...
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

Allstyles har dom tror jag.
Borde vara samma som är till GS en liten bit ner på denna sida
http://www.allstyles-scooters.com/acata ... seals.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Det är ju egentligen ingen packbox heller, utan mer en tjock oring med fläns. Tanken är ju att bromsskölden (dust cover) ska tryckas in över tätningarna, så att tätningen går in i skölden.
Attachments
IMG_0725.JPG
IMG_0725.JPG (108.72 KiB) Viewed 9812 times
IMG_0724.JPG
IMG_0724.JPG (96.36 KiB) Viewed 9812 times
/ Christian
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

Hoppsan hejsan!

Dom där fanns inte där när jag demonterade min och då de inte ingick i packningssatsen noterade jag aldrig att de skulle sitta där. Kände helt enkelt inte till deras existens. Så bra att jag knappt kört något ännu och att jag nu har en vinter på mig att fixa det. Och bra att jag läser den här tråden.

Som vanligt svindlar tanken vid hur många liknade och kanske mer kritiska saker jag kan ha missat under motorrenoveringen...

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag kan eventuellt tillverka tätningarna på jobbet. Isåfall gör jag 3st till dig med.. Jag ska kika på det!
/ Christian
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Vespoholic »

Mauro har dem.

http://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=1627" onclick="window.open(this.href);return false;

//Johan
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

colsson wrote:Jag kan eventuellt tillverka tätningarna på jobbet. Isåfall gör jag 3st till dig med.. Jag ska kika på det!
Vore ju oerhört gentilt!

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

De e lugnt.. vi måste ju kämpa tillsammans mot de koreanska plastskotrarna.
/ Christian
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by vespaco »

:-) Den blå färgen hade koden - blu pavone dal 1966: 1.298.7220, vilket heter PIA220 idag. Pavone är påfågel. Men om du bara skall korrigera någon skavank så gäller det nog att skanna in färgen och få en liten burk. Att ta orginalkulör blir inte bra.

En orsak till att gallret for illa kan vara att motorn hoppat ordentligt och smällt till. Esa körde vår SS och i ett ordentligt snett hopp kom motorn åt gallret. Vi hade riktigt ordentligt med tur, inget gick av och den som bändes mest gick att pillra tillbaka. Det är hemskt liten marginal där emellan och orginalbultarna är lägre än normala standardversioner.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Ok, ja jag bättrar lite med en burk grön färg i nåtsånär passande färg. Det är inte så mycket som ska målas.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Simon, jag har tillverkat tätningarna nu. Du kan ju maila eller PM:a din adress, så skickar jag ett "kit" till dig. Det kostar gratis.
Attachments
IMG_0727.JPG
IMG_0727.JPG (115.93 KiB) Viewed 9715 times
IMG_0726.JPG
IMG_0726.JPG (122.19 KiB) Viewed 9715 times
/ Christian
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

Ser oerhört bra ut! Har skickat PM, hoppas jag (första försöket att skicka PM här på forat...)

Mkt tacksam!

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jo, jag fick det! Det ligger ett brev här, redo att skickas en bit upp längs kusten!
Det var inte lätt att få fram tätningarna.. Efter ett par dagars letande nere i Milano fick jag kontakt med två Piaggio original-tanter som hade jobbat på fabriken och var villiga att nattetid ta sig in i den gamla fabriken och starta upp sin gamla produktionslinje igen. Men det ordnade sig ju till slut! :D
Attachments
ok10.jpg
ok10.jpg (161.91 KiB) Viewed 9675 times
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Hur får jag loss bakbromspedalen?
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

Jag har inte haft loss den på super sporten men på GS 150 sitter det en splint genom pedalen som kan vara lite svår att se.
ImageUploadedByTapatalk1352148507.254051.jpg
ImageUploadedByTapatalk1352148507.254051.jpg (72.22 KiB) Viewed 9638 times
ImageUploadedByTapatalk1352148522.078674.jpg
ImageUploadedByTapatalk1352148522.078674.jpg (73.15 KiB) Viewed 9638 times
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

På min satt sprinten så jävligt att jag fick borra hål i plåten för att kunna driva ut den underifrån. Borrade för säkerhets skull fel först så jag fick två hål att svetsa igen...

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jaha.. det lät ju måttligt skoj.. Jag ville bara plocka av pedalen för att kunna polera den..
/ Christian
Post Reply