Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jag har tagit på mig jobbet att fräsha upp en scooter åt en vän och jag tänkte göra en tråd här för de frågor som eventuellt kan uppkomma. Det blir ingen renoveringstråd utan mer en ventil om jag behöver fråga er som kan modellen bättre än jag, om något.
Här är objektet när jag fick hem det. Det var OTROLIGT skitigt och det gick åt 2 LITER avfettning för att få motorn ren! Lite mindre rengöring återstår dock. Allt gummi ska bytas samt även fälgar, baklampan, ljuddämpare, kolv, det rostiga kromet, sadeln m.m.
Den har blivit omlackad för många år sedan och är i grunden blå.
Här är objektet när jag fick hem det. Det var OTROLIGT skitigt och det gick åt 2 LITER avfettning för att få motorn ren! Lite mindre rengöring återstår dock. Allt gummi ska bytas samt även fälgar, baklampan, ljuddämpare, kolv, det rostiga kromet, sadeln m.m.
Den har blivit omlackad för många år sedan och är i grunden blå.
- Attachments
-
- IMG_0677.JPG (119.92 KiB) Viewed 13106 times
-
- IMG_0653.JPG (90.57 KiB) Viewed 13106 times
-
- IMG_0649.JPG (115.57 KiB) Viewed 13106 times
-
- IMG_0642.JPG (116.62 KiB) Viewed 13106 times
-
- IMG_0641.JPG (119.54 KiB) Viewed 13106 times
Last edited by colsson on Thu 18 Oct 2012, 10:00, edited 1 time in total.
/ Christian
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Är det lönt att testa den gamla tändspolen eller ska jag byta den direkt innan uppstart?
Vad tror ni?
Vad tror ni?
- Attachments
-
- IMG_0650.JPG (115.4 KiB) Viewed 13102 times
-
- IMG_0649.JPG (115.57 KiB) Viewed 13102 times
/ Christian
Oj så smutsig, du har jobb att göra!
Tändspolen ser ju kraftfull ut men är absolut inte original. Men bryr du dig inte om det kan du ju alltid prova om du får gnista innan du byter. Funkar det så sparar du en slant
/jens
Tändspolen ser ju kraftfull ut men är absolut inte original. Men bryr du dig inte om det kan du ju alltid prova om du får gnista innan du byter. Funkar det så sparar du en slant

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Har du bild på nån originalspole? Ser du fler delar som inte hör hemma på 180ss:an så säg gärna till!
Smutsig....
Jaddu.. du anar inte. Jag har nog lagt en hel dag totalt bara på att skrubba, skura och skölja. Jag var alldeles för snäll när jag tog emot den. Hade jag vetat hur illa det var så han han nog fått skura den själv först. Förgasaren t.ex var bara en svart klump utvändigt! 
Smutsig....

- Attachments
-
- IMG_0695.JPG (147.11 KiB) Viewed 13065 times
-
- IMG_0680.JPG (98.86 KiB) Viewed 13065 times
/ Christian
Min egen Vespa Super Sport 1966, med mig själv ombord, på Isle of Man Scooter Week 1969
/jens

/jens
Haha! Den bilden har jag sett innan. Fantastiskt med de blå gummistövlarna? Är det Tretorn månne? 

/ Christian
Tändspolen skall vara en likadan som på unga GL/Touring och Sprint. Röd bakelit. Kabeln till tändspolen ser litet "ihoplimmad" ut. Det kan kanske vara skäl att byta ut den?
Går det inte med vilken 6V utanpåliggande spole som helst? Vespa-spolarna kostar ju över 500kr och en vanlig moppespole går på under 200kr..
/ Christian
Jag kör med en spole till Vespa 50R på min GS160 (samma motor). Fungerar klockrent och kostar 200:-
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=85010500" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=85010500" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
Eftersom allt gummi med mera skall bytas ut så är det nog inte en så stor summa till att byta till en snyggare tändspole. Speciellt snygg kan man ju inte kalla den där "saftburken". Jag skulle hellre spara på att behålla det rostiga kromet och försöka piffa upp det, speciellt om det är orginal. Då är ju knäskyddskromet de facto rostfritt. Och värdefullt.
Plåten ser ju helt skaplig ut. Den har tydligen inte körts omkull. Har den kvar alla galler i motorkåpan?
Plåten ser ju helt skaplig ut. Den har tydligen inte körts omkull. Har den kvar alla galler i motorkåpan?
Det är ägaren (dvs inte jag) som betalar och som bestämmer vad som ska inköpas nytt. Kromet hade gravrost och gick inte att rädda, så det ligger på soptippen. Bensköldslisten är polerad och blev som ny. Smidigt att den är fastskruvad och inte fastklämd. Jag har köpt delar för ÖVER 12.000kr......
Plåten är helt ok, det får bara lite bättringsfärg. Tyvärr saknas en "gallerremsa" i motorkåpan.. Varför? Bröt man loss en bit för att man ville ha bättre kylning, eller vad? Nu ska jag rostlaga lite undertill och byta stödet.

- Attachments
-
- IMG_0704.JPG (128.65 KiB) Viewed 12913 times
-
- IMG_0708.JPG (118.16 KiB) Viewed 12913 times
-
- IMG_0710.JPG (126.32 KiB) Viewed 12913 times
-
- IMG_0707.JPG (107.11 KiB) Viewed 12913 times
/ Christian
"Gallerremsan" saknas därför att scootern någon gång är lagd eller emotkörd, De 6 svänghjulsbultarna klipper direkt!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Och där, bakom motorn, hade du originalfärgen. Påfågelsblå kallades den av den svenske generalagenten, den enda färg som erbjöds i Sverige på SS 1967 och -68.
/jens
/jens
Sedärja! Kul när man lär sig nåt nytt! Jag visste inte att den bara gick att få i en färg i Sverige.
/ Christian
1965 - en något mörkare röd nyans
1966 - en något ljusare röd nyans (kallades Monzaröd, se min bild ovan)
1967 och -68: påfågelsblå, lite åt aqua-hållet
Vännen Vespaco kan säkert ge dig färgkoderna också, och de italienska beteckningarna
Utomlands fanns den även i andra färger, t ex vitt, men detta var vad svenske generalagenten Fram-Kingbolagen bestämde att vi skulle få köpa. Jag minns en enda vit också, ett tidigt importerat ex som kördes av en känd Vespa Club-profil i Stockholm.
/jens
1966 - en något ljusare röd nyans (kallades Monzaröd, se min bild ovan)
1967 och -68: påfågelsblå, lite åt aqua-hållet
Vännen Vespaco kan säkert ge dig färgkoderna också, och de italienska beteckningarna

Utomlands fanns den även i andra färger, t ex vitt, men detta var vad svenske generalagenten Fram-Kingbolagen bestämde att vi skulle få köpa. Jag minns en enda vit också, ett tidigt importerat ex som kördes av en känd Vespa Club-profil i Stockholm.
/jens
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Och jag har läst någonstans att den där gröna var en kulör som någon handlare, importör eller vem det nu var, lackerade om en del svenska SS i. Fasen, var läste jag det?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Jag vet några svenska SS lackade i BRG men de var omlackade av ägaren. Och jag rörde mig ju redan då mycket i Vespa Club-kretsar, så jag tvivlar på det, men osvuret är givetvis bäst 
/jens

/jens
Låter spännande alltihop! Det är alltid kul med mer bakgrundsinfo. Här är listan på delarna som kommer att bytas ut..
Sadel (upprostad och sönder)
Däck
Slang
Fälg (rostiga och skadade)
Pakethållare
Crashbar
Lyktsarg (skadad)
Packning under tank
Gummi runt choke/gaswire
Handtag
Framskärmskrom (upprostat)
Bromspedalgummi
Piaggio märke (saknas)
Handsfacksgummi
Sidkåpsgummi
Fotmatta
Fotlistgummi
Centralstöd (rostigt och kass)
Fästdetaljer & fjäder till stöd
Ljuddämpare (sönderrostad)
Baklampa (skadad)
Baklampsgummi
Bensinslang
Tändstift
Bromsklossar
Gummi runt bensinkran
Gummi runt tuta
Gummi runt kopplingsbox
Kåpa till stötdämpararm
Förgasarpackningar
Gummi runt chokehandtag
Sprint till hjulmutter
Centrumkåpa till hjulmutter
Kolv
Div motorpackningar
Sadel (upprostad och sönder)
Däck
Slang
Fälg (rostiga och skadade)
Pakethållare
Crashbar
Lyktsarg (skadad)
Packning under tank
Gummi runt choke/gaswire
Handtag
Framskärmskrom (upprostat)
Bromspedalgummi
Piaggio märke (saknas)
Handsfacksgummi
Sidkåpsgummi
Fotmatta
Fotlistgummi
Centralstöd (rostigt och kass)
Fästdetaljer & fjäder till stöd
Ljuddämpare (sönderrostad)
Baklampa (skadad)
Baklampsgummi
Bensinslang
Tändstift
Bromsklossar
Gummi runt bensinkran
Gummi runt tuta
Gummi runt kopplingsbox
Kåpa till stötdämpararm
Förgasarpackningar
Gummi runt chokehandtag
Sprint till hjulmutter
Centrumkåpa till hjulmutter
Kolv
Div motorpackningar
/ Christian
Den har jag med (tror jag) http://www.flickr.com/photos/bohuslan/5 ... 352586056/" onclick="window.open(this.href);return false;zaint_it wrote:Jag kör med en spole till Vespa 50R på min GS160 (samma motor). Fungerar klockrent och kostar 200:-
/Peter
Någon här på forumet tipsade om den och jag köpte från SIP. Funkar utmärkt och passar dessutom i originalhålen.
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Ok, hur många kablar har ni till spolen? Det sitter 3st kablar nu på spolen...
- Attachments
-
- IMG_0665.JPG (111.16 KiB) Viewed 12837 times
/ Christian
Två kablar. En röd från primärspole, brytare och konding och en svart jordkabel. Och så klart en tändkabel. Jag byggde mitt elsystem enligt det här http://scooterhelp.com/electrics/wiring ... _VNB6T.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Som den snåljåp jag är köpte jag inte ett färdigt elsystem utan byggde ett från scratch av en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Bil--och-s ... r490114015" onclick="window.open(this.href);return false; som jag hade liggande.
Rekommenderas inte då den är på tok för grov för en trång Vespa och det blev skitbökigt alltihop!
/s
Som den snåljåp jag är köpte jag inte ett färdigt elsystem utan byggde ett från scratch av en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Bil--och-s ... r490114015" onclick="window.open(this.href);return false; som jag hade liggande.
Rekommenderas inte då den är på tok för grov för en trång Vespa och det blev skitbökigt alltihop!
/s
P.s. när jag tittar på din bild igen ser det ut som att du i realiteten bara har två kablar. Det vill säga den röda som kommer från brytarna som normalt går till kopplingsboxen där den sedan går vidare med en sladd till spolen och en som försvinner in iramen och upp till dödaren på styret.
På din (fast den var väl egentligen någon annans) går sladden från brytarna direkt upp till spolen och därifrån vidare till dödaren på styret. Same-same.
Skulle gissa att någon tappat mässingsskruven till kopplingsboxen och inte hittat den igen. Vill minnas att där är någon udda gänga (BA kanske?) och att vanliga skruvar inte passar. Som biografmaskinist hade jag hur som helst möjlighet att lokalisera en identisk mässingsskruv på någon gammal el-del.
/s
På din (fast den var väl egentligen någon annans) går sladden från brytarna direkt upp till spolen och därifrån vidare till dödaren på styret. Same-same.
Skulle gissa att någon tappat mässingsskruven till kopplingsboxen och inte hittat den igen. Vill minnas att där är någon udda gänga (BA kanske?) och att vanliga skruvar inte passar. Som biografmaskinist hade jag hur som helst möjlighet att lokalisera en identisk mässingsskruv på någon gammal el-del.
/s
Ahaa, ok. Tack för all info Simon! Det blir att jag byter spole då. Den här jätteburken som jag har nu är mest stor...och skitig... Ja, gammal också. Brytarspetsarna ser friska ut men jag borde kanske byta kondensatorn också för säkerhets skull.
/ Christian
Hur mycket jobb är det att byta vajerhöljen/vajrar? Just vajerhöljen har jag alltid dragit mig för att byta, då det verkar extremt omständigt på en Vespa. Har jag fel?
/ Christian
-
- Lärling
Om inget konstigt inträffar så är det rätt enkelt. köp en 4,5 meter vajer.
Dra den igenom det nya höljet och sedan genom det gamla som sitter i ramen. Lås den med en nippel.
Sen är det bara att dra i det gamla höljet så kommer det nya med igenom.
/ Tomas
Dra den igenom det nya höljet och sedan genom det gamla som sitter i ramen. Lås den med en nippel.
Sen är det bara att dra i det gamla höljet så kommer det nya med igenom.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54