Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Jag har tagit på mig jobbet att fräsha upp en scooter åt en vän och jag tänkte göra en tråd här för de frågor som eventuellt kan uppkomma. Det blir ingen renoveringstråd utan mer en ventil om jag behöver fråga er som kan modellen bättre än jag, om något.

Här är objektet när jag fick hem det. Det var OTROLIGT skitigt och det gick åt 2 LITER avfettning för att få motorn ren! Lite mindre rengöring återstår dock. Allt gummi ska bytas samt även fälgar, baklampan, ljuddämpare, kolv, det rostiga kromet, sadeln m.m.
Den har blivit omlackad för många år sedan och är i grunden blå.
Attachments
IMG_0677.JPG
IMG_0677.JPG (119.92 KiB) Viewed 13109 times
IMG_0653.JPG
IMG_0653.JPG (90.57 KiB) Viewed 13109 times
IMG_0649.JPG
IMG_0649.JPG (115.57 KiB) Viewed 13109 times
IMG_0642.JPG
IMG_0642.JPG (116.62 KiB) Viewed 13109 times
IMG_0641.JPG
IMG_0641.JPG (119.54 KiB) Viewed 13109 times
Last edited by colsson on Thu 18 Oct 2012, 10:00, edited 1 time in total.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Är det lönt att testa den gamla tändspolen eller ska jag byta den direkt innan uppstart?
Vad tror ni?
Attachments
IMG_0650.JPG
IMG_0650.JPG (115.4 KiB) Viewed 13105 times
IMG_0649.JPG
IMG_0649.JPG (115.57 KiB) Viewed 13105 times
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Oj så smutsig, du har jobb att göra!

Tändspolen ser ju kraftfull ut men är absolut inte original. Men bryr du dig inte om det kan du ju alltid prova om du får gnista innan du byter. Funkar det så sparar du en slant :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Har du bild på nån originalspole? Ser du fler delar som inte hör hemma på 180ss:an så säg gärna till!

Smutsig.... :-? Jaddu.. du anar inte. Jag har nog lagt en hel dag totalt bara på att skrubba, skura och skölja. Jag var alldeles för snäll när jag tog emot den. Hade jag vetat hur illa det var så han han nog fått skura den själv först. Förgasaren t.ex var bara en svart klump utvändigt! :cry:
Attachments
IMG_0695.JPG
IMG_0695.JPG (147.11 KiB) Viewed 13068 times
IMG_0680.JPG
IMG_0680.JPG (98.86 KiB) Viewed 13068 times
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Min egen Vespa Super Sport 1966, med mig själv ombord, på Isle of Man Scooter Week 1969 :D
/jens
peelhillclimb.jpg
peelhillclimb.jpg (83.52 KiB) Viewed 13065 times
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Haha! Den bilden har jag sett innan. Fantastiskt med de blå gummistövlarna? Är det Tretorn månne? :lol:
/ Christian
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by vespaco »

Tändspolen skall vara en likadan som på unga GL/Touring och Sprint. Röd bakelit. Kabeln till tändspolen ser litet "ihoplimmad" ut. Det kan kanske vara skäl att byta ut den?
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Går det inte med vilken 6V utanpåliggande spole som helst? Vespa-spolarna kostar ju över 500kr och en vanlig moppespole går på under 200kr..
/ Christian
zaint_it
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 22
Joined: Thu 05 May 2011, 13:10
Location: Norrköping

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by zaint_it »

Jag kör med en spole till Vespa 50R på min GS160 (samma motor). Fungerar klockrent och kostar 200:-
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=85010500" onclick="window.open(this.href);return false;

/Peter
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by vespaco »

Eftersom allt gummi med mera skall bytas ut så är det nog inte en så stor summa till att byta till en snyggare tändspole. Speciellt snygg kan man ju inte kalla den där "saftburken". Jag skulle hellre spara på att behålla det rostiga kromet och försöka piffa upp det, speciellt om det är orginal. Då är ju knäskyddskromet de facto rostfritt. Och värdefullt.

Plåten ser ju helt skaplig ut. Den har tydligen inte körts omkull. Har den kvar alla galler i motorkåpan?
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Det är ägaren (dvs inte jag) som betalar och som bestämmer vad som ska inköpas nytt. Kromet hade gravrost och gick inte att rädda, så det ligger på soptippen. Bensköldslisten är polerad och blev som ny. Smidigt att den är fastskruvad och inte fastklämd. Jag har köpt delar för ÖVER 12.000kr...... :lol: Plåten är helt ok, det får bara lite bättringsfärg. Tyvärr saknas en "gallerremsa" i motorkåpan.. Varför? Bröt man loss en bit för att man ville ha bättre kylning, eller vad? Nu ska jag rostlaga lite undertill och byta stödet.
Attachments
IMG_0704.JPG
IMG_0704.JPG (128.65 KiB) Viewed 12916 times
IMG_0708.JPG
IMG_0708.JPG (118.16 KiB) Viewed 12916 times
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (126.32 KiB) Viewed 12916 times
IMG_0707.JPG
IMG_0707.JPG (107.11 KiB) Viewed 12916 times
/ Christian
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Ola Lång »

"Gallerremsan" saknas därför att scootern någon gång är lagd eller emotkörd, De 6 svänghjulsbultarna klipper direkt!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Och där, bakom motorn, hade du originalfärgen. Påfågelsblå kallades den av den svenske generalagenten, den enda färg som erbjöds i Sverige på SS 1967 och -68.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Sedärja! Kul när man lär sig nåt nytt! Jag visste inte att den bara gick att få i en färg i Sverige.
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

1965 - en något mörkare röd nyans
1966 - en något ljusare röd nyans (kallades Monzaröd, se min bild ovan)
1967 och -68: påfågelsblå, lite åt aqua-hållet

Vännen Vespaco kan säkert ge dig färgkoderna också, och de italienska beteckningarna 8)

Utomlands fanns den även i andra färger, t ex vitt, men detta var vad svenske generalagenten Fram-Kingbolagen bestämde att vi skulle få köpa. Jag minns en enda vit också, ett tidigt importerat ex som kördes av en känd Vespa Club-profil i Stockholm.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Peter Sundfeldt »

Och jag har läst någonstans att den där gröna var en kulör som någon handlare, importör eller vem det nu var, lackerade om en del svenska SS i. Fasen, var läste jag det?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by jencla »

Jag vet några svenska SS lackade i BRG men de var omlackade av ägaren. Och jag rörde mig ju redan då mycket i Vespa Club-kretsar, så jag tvivlar på det, men osvuret är givetvis bäst :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Låter spännande alltihop! Det är alltid kul med mer bakgrundsinfo. Här är listan på delarna som kommer att bytas ut..

Sadel (upprostad och sönder)
Däck
Slang
Fälg (rostiga och skadade)
Pakethållare
Crashbar
Lyktsarg (skadad)
Packning under tank
Gummi runt choke/gaswire
Handtag
Framskärmskrom (upprostat)
Bromspedalgummi
Piaggio märke (saknas)
Handsfacksgummi
Sidkåpsgummi
Fotmatta
Fotlistgummi
Centralstöd (rostigt och kass)
Fästdetaljer & fjäder till stöd
Ljuddämpare (sönderrostad)
Baklampa (skadad)
Baklampsgummi
Bensinslang
Tändstift
Bromsklossar
Gummi runt bensinkran
Gummi runt tuta
Gummi runt kopplingsbox
Kåpa till stötdämpararm
Förgasarpackningar
Gummi runt chokehandtag
Sprint till hjulmutter
Centrumkåpa till hjulmutter
Kolv
Div motorpackningar
/ Christian
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

zaint_it wrote:Jag kör med en spole till Vespa 50R på min GS160 (samma motor). Fungerar klockrent och kostar 200:-
http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=85010500" onclick="window.open(this.href);return false;

/Peter
Den har jag med (tror jag) http://www.flickr.com/photos/bohuslan/5 ... 352586056/" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon här på forumet tipsade om den och jag köpte från SIP. Funkar utmärkt och passar dessutom i originalhålen.

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Ok, hur många kablar har ni till spolen? Det sitter 3st kablar nu på spolen...
Attachments
IMG_0665.JPG
IMG_0665.JPG (111.16 KiB) Viewed 12840 times
/ Christian
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

Två kablar. En röd från primärspole, brytare och konding och en svart jordkabel. Och så klart en tändkabel. Jag byggde mitt elsystem enligt det här http://scooterhelp.com/electrics/wiring ... _VNB6T.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Som den snåljåp jag är köpte jag inte ett färdigt elsystem utan byggde ett från scratch av en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Bil--och-s ... r490114015" onclick="window.open(this.href);return false; som jag hade liggande.
Rekommenderas inte då den är på tok för grov för en trång Vespa och det blev skitbökigt alltihop!

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
sssimon
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Wed 08 Mar 2006, 13:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by sssimon »

P.s. när jag tittar på din bild igen ser det ut som att du i realiteten bara har två kablar. Det vill säga den röda som kommer från brytarna som normalt går till kopplingsboxen där den sedan går vidare med en sladd till spolen och en som försvinner in iramen och upp till dödaren på styret.
På din (fast den var väl egentligen någon annans) går sladden från brytarna direkt upp till spolen och därifrån vidare till dödaren på styret. Same-same.
Skulle gissa att någon tappat mässingsskruven till kopplingsboxen och inte hittat den igen. Vill minnas att där är någon udda gänga (BA kanske?) och att vanliga skruvar inte passar. Som biografmaskinist hade jag hur som helst möjlighet att lokalisera en identisk mässingsskruv på någon gammal el-del.

/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Ahaa, ok. Tack för all info Simon! Det blir att jag byter spole då. Den här jätteburken som jag har nu är mest stor...och skitig... Ja, gammal också. Brytarspetsarna ser friska ut men jag borde kanske byta kondensatorn också för säkerhets skull.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by colsson »

Hur mycket jobb är det att byta vajerhöljen/vajrar? Just vajerhöljen har jag alltid dragit mig för att byta, då det verkar extremt omständigt på en Vespa. Har jag fel?
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967

Post by Captain Slow »

Om inget konstigt inträffar så är det rätt enkelt. köp en 4,5 meter vajer.
Dra den igenom det nya höljet och sedan genom det gamla som sitter i ramen. Lås den med en nippel.
Sen är det bara att dra i det gamla höljet så kommer det nya med igenom.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Post Reply