vill bli upplyst

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

vill bli upplyst

Post by il dude »

Ja, besiktningen gick ju bra, mycket tack vare hjälpsamhet från Jan Andersson i Gävle. Nya lameller på väg ifrån Tyskland,
tack Paka och Hedge för tips o länkar.

Men NU!
Min instrumentbelysning på PXen har lagt av - helst skulle jag vilja ha ett sådant där vackert grönt ljus... Så var köper jag en sådan
lampa"diod/led. Någon som vet? HELST vill jag ha svar från någon som har GJORT denna "installation." Inte "det borde funka," alltså.

Så alltså - vart vänder jag mig för att inhandla en sådan ljuskälla?

Mycket tacksam för hjälp

Anders.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: vill bli upplyst

Post by il dude »

Jaha. Då har det gått en dryg vecka sedan jag ställde ovanstående fråga. Inget svar, det betyder alltså, att ingen på forumet VET hur jag skall göra och ingen har
alltså någonsin bytt lampa på en px- instrumentbelysning?

Så måste det ju vara - för jag kan väl aldrig tro att man sitter inne med kunskap och avsiktligen håller inne med den? ReVintage var ju en person som grejade en del
med ett o annat på sin Vespa. Jag slängde iväg frågan till honom - här en del av hans svar kom kom nästa dag:

På min P200 så är det en vanlig 3W glödlampa. Det som ger det gröna sköna ljuset är en genomskinlig grön plastring runt glaset. LEDar är punktformiga ljuskällor och kommer inte att fungera. Jag sprättade upp min h-mätare och bytte detaljerna men det ska inte vara nödvändigt. Vet dock ej hur PX-mätaren är gjord.

Jag tittade efter - och mycket riktigt, det sitter en sådan grön ring där. Tänka sig......

Vintage berättade även, att han numera inte är aktiv på forumet. Mystiskt.......... :roll:
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Joo.

Så får man nog tolka det. Ingen som gjort din operation har läst ditt inlägg. Jag har inte känt det motiverat att skriva "Ingen aning." som svar.

Aktiviteten här är inte vad jag tror den varit och vad den borde vara. Men så är livet. Föränderligt.

Man får gilla läget bara.

Och söka runt. Som du gjorde.

Det var ju snällt att du lade upp informationen från Lars så kom den hit trots att han inte vill skriva här.

Detta är en värdefull databank. Måtte den bestå för evigt!

//Johan (som lärt sig mycket här).
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rent tekniskt är förfarandet snarlikt ett lampbyte i hemmiljö.
1. Demontera glödlampan.
2. Identifiera glödlampan.
3. Införskaffa en ersättningsglödlampa.
4.Montera den nya lampan.
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Jag kan inte annat än att hålla med Johan - även jag håller med om att jag lärt mig mycket här och det är även min önskan att
detta forum skall bestå, ett forum där mycket kunskap finns.

Till Fritte vill jag säga följande:

Din analys och tillvägagångssätt är inget att säga något om. DOCK vill jag gärna tillägga :

Det är möjligt att Du, reVintage, Paka, Captain Slow och alla dessa "turboskruvare" ser ett lampbyte på en scooter som något full-
ständigt naturligt. Det är möjligt att Du har en medfödd förståelse för teknik, har haft massor av moppar och föddes med "svarta fingrar." Är det så kan jag bara gratulera och lyckönska Dig/er på alla sätt - ni visste vad ni var, hamnade rätt - och är naturligtvis kungar - så länge det handlar om tekniska saker och då kompisarna har fel på det eller det och måste be om råd. Det är fint att
ha "the upper hand" och själv kunna klara av sina problem utan att be om hjälp eller att behöva kräla inför en skruv-gud som dikterar tid och dag - och inte minst ersättning. ALLT detta slipper ni; en motorrenovering är inte mer komplicerat än ett genomsnittligt toa-besök.

Men - vi andra då? Vi som kanske inte har denna fallenhet, ,men som ändå känner glädje att susa fram
ofta är rädda för att motorn skall börja hosta, hacka, spotta...och så bli stående någonstans utan att begripa ett SKIT eller förstå vad som hänt? Vi då? Det är klart - vi kan ju låta bli att skaffa oss ett fordon?

Jag har kört touring med motorcykel i alpvärlden i TRETTIOTRE ÅR. Många mil,en del problem on the road - man jag har klarat mig. Jag är fortfarande inte den tekniker jag önskar att jag vore även om jag självklart kan lite. Det känns tråkigt att behöva kröka rygg inför den som har "örat"då förgasarna skall synkas.

Nu vill jag lära mig det här.ett nytt kapitel i Livet har återupptagits då detta är min femte Vespa. Jag har ALDRIG skruvat med en sådan och vill på ett bra sätt LÄRA mig det här. Så - Innan jag nu börjar skruva isär en massa saker vill jag ju veta om det finns något jag bör tänka på, om fjädrar kanske sprätter iväg, om det finns något jag bör skaffa som underlättar, någon förbättring jag
kan ta till mig osv.Var hämtar jag bäst denna information - om inte här? Vilka skall jag söka hjälp hos - om inte mina klubbkamrater
här på forumet? Jag misstänker att det finns flera här som kan identifiera sig med det jag nu skriver. Men - en renodlad tekniker tänker inte så - han bara noterar felet, analyserar det - och lagar, exakt som Du beskriver. Han behöver förresten inte tänka alls.

Det är inte svårt att erkänna att jag inte är något vidare på att meka och är för feg i garaget. För - det finns del saker jag kan,
det finns en del gåvor jag har...och dessa har inte alla. Dessa mina färdigheter försöker jag ALLTID använda i godhetens tecken,
försöker ALLTID att hjälpa den som saknar den kunskap och förståelse jag genom genetikens tärningsspel tilldelades.
Jag kommer att lära mig det här med Vespa även om jag behöver hjälp nu en tid framåt. Jag kommer att bli bra på det, och den dag
jag kan hjälpa den som står där jag idag står - då blir jag glad och lycklig, då känns det fint att få förmånen att göra gott.

Jag frågade Martin O om ljuset på mätaren och sa att frågan var kanske dum? Han svarade då "det finns inga dumma frågor." Just så skall en människa fungera, och jag ser fram emot att få träffa honom.

En lång utläggning- men troligen var den nödvändig. Att förklara är inte alltid så lätt- att byta en lampa hemma är lättare. Tack för att ni orkade läsa.

/Anders.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Lampan kunde jag inte hjälpa med eftersom jag inte har en P/PX. Och jag har inte heller säker information om hur man går till väga för att öppna lamphuset. Men ett bra tips för att hjälpa är att skaffa sprängskisser på din modell. Där ser man i alla fall om det finns spännande fjädrar, brickor eller lösa lagerkulor som bara väntar på att få studsa ut i friheten. Och Heinz (eller hur namnet nu skrevs) har en Vespa-reparationsbok där man säkert får goda råd hur man skall gå till väga vid uppskruvningen. Det finns några fel i den, kommer jag ihåg att jag läst, men ta som god vägledning att du alltid googlar litet innan du river iväg. De flesta reparationerna har väl funderats på något forum, om det inte hittas här. Och då brukas det nämnas om det varit fel i boken. Kolla också om du hittar handboken över din Vespa. Där finns väl uppräknat vilka lampor som finns?

Som följande tips kan också nämnas att du skall shoppa en knippe minigrip-påsar och lämpliga lappar. Varje gång du skruvar ut något, som inte omedelbums läggs tillbaka, så skriver du på en lapp vilken del det var och så lägger du grej och lapp i samma påse. Och påsarna i en samlad låda.

Och bra och rätt verktyg gör lifvet lättare!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Exakt så för mig också. Jag läste din fråga, men trots att jag kört scootrar (inkl PX) i väldigt många år, amt dessutom arbetat på en av Sveriges bästa scooterfirmor några år, visste jag inte lösningen. Alltså avstod jag från att svara :cry:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jaha, då har du sagt din mening om mitt svar... Men att du anser att det är vår förbannade skyldighet att svara på frågor här bara för vi KAN, så har du en skev världsbild, som framgår av ditt nedanstående tidigare påstående:

Jaha. Då har det gått en dryg vecka sedan jag ställde ovanstående fråga. Inget svar, det betyder alltså, att ingen på forumet VET hur jag skall göra och ingen har alltså någonsin bytt lampa på en px- instrumentbelysning?

Så måste det ju vara - för jag kan väl aldrig tro att man sitter inne med kunskap och avsiktligen håller inne med den?

För övrigt är ditt påstående att vi "gudar" som du kallar oss, har fått vår tekniska färdigheter till skänks från ovan felaktig, det är resultat av timmar av mekande, att våga prova sig fram o våga göra fel.
L
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Bara för att inte det här skall bli en följetong som kommer att handla om allt annat än scootrar gör jag detta mitt svar relativt kort och
släpper sedan tråden; jag har fått tillräcklig information och Vespacos tips skall jag absolut följa. Tack för det.Tack även för Ditt svar Jens - Du är en som alltid svarat då jag skrivit, all heder åt Dig för det.

Fritte:

Nja inte ser jag det som er skyldighet att hjälpa till bara för att ni kan det....jag tycker väl kanske det bara är underligt att svar uteblir då jag så väl det att kunskapen finns? Möjligt är även att min världsbild är skev - om man anser det fullt naturligt att snarast möjligt söka hjälpa den som söker hjälp - speciellt om man nu skulle tillhöra samma intressesfär?

Då Du ser det jag skrev om "skruv-gudar," skriver jag så här: "som dikterar tid och dag - och inte minst ersättning." Jag talar här om mina tidigare erfarenheter av verkstäder; mc, bil, osv. Det var således inte någon känga riktad mot de kunniga här - även om jag faktiskt ser att det kan tolkas så. Olycklig formulering i så fall; my mistake.

Då så. Här släpper jag som sagt tråden, vill någon fortsätta diskussionen tar jag gärna den vid någon träff eller liknande.Jag är under alla omständigheter glad att jag startade detta meningsutbyte, vilket ökat min kunskap.

En del av den handlar t o m om Vespans instrumentbelysning.

PS.

Jag hedrar uppriktigt den energi, medvetenhet, kunnande och intresse Du och Dina vänner uppvisat under många garagetimmar fyllda av problemlösning, tester och funderande. Detta har lett fram till att de nytillkomna på detta forum - däribland jag - idag kanske oförskämt bekvämt kan njuta frukterna av era mångåriga prövningar.

Kanske borde jag söka en annan väg liknande Din för att om möjligen dag kunna lika mycket som Du. Kanske borde jag avstå från
att enkelt bara fråga istället för att djärvt gräva i maskinen för att "se vad som händer" och utifrån trials and errors växa som
mekande scooterägare. Det är sant.

Men - jag är nu av uppfattningen att den kloke lär sig av sina misstag, medan den intelligente lär sig av andras.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"Men - jag är nu av uppfattningen att den kloke lär sig av sina misstag, medan den intelligente lär sig av andras."
Givetvis har du rätt, den kloke byter lampan, men den intelligente avvaktar tills den kloke delar med sig av sin visdom... :|
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hej alla!

Slösurfade in här och man slås genast av "Men guuuuud vad trevligt det var här". Nu kom jag på varför jag slutade läsa och skriva här, otacksamma och oförskämda människa il dude.. ett under att ingen bad dig dra åt skogen.

kram alla ses nästa år kanske?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:Hej alla!

Slösurfade in här och man slås genast av "Men guuuuud vad trevligt det var här". Nu kom jag på varför jag slutade läsa och skriva här, otacksamma och oförskämda människa il dude.. ett under att ingen bad dig dra åt skogen.

kram alla ses nästa år kanske?
men marre då... visst har Forumet tappat något av den kvalitet som det haft på sin storhetstid, o jag har också tidvis valt att hålla mig borta.
il dude o jag har varit i kontakt efter denna ordväxling o det var trevligt, så krutrröken har blåst hädan.
Själv då, är scooter- & motor-intresset fortfarande en stor del i ditt liv?

Ha de bra,
fritte
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Sådana lampor finns i vissa biltillbehörs butiker och i vissa fall bensinmackar som säljer mer än korv.
Lampan är en av modell glasfot w2x4.6d, 12V / 1.2W. Till den stora hastighetsmätaren.
Har du den mindre mätaren (före -84) så är det en Ba9s 12V / 2W.
Post Reply