Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Mile »

wY wrote:Mile, har du märkt om hojen går tyngre eller lättare eller samma som innan nu med rutan på? Ändrad toppfart, förbrukning?
Hej!

Ja blåser det väldigt mycket motvind så märker man att det tar emot en del, men i gengäld så blir det som ett "segel" i medvind :lol: . Jag tycker det tar emot en hel del i motvind utan vindruta också men vinsten med rutan är att du slipper ta emot vindarna med kroppen. Skönt för mig med nackvärk. Vindkänsligheten är det ingen skillnad med ruta eller utan. I normalt väder märker jag ingen påverkan på farten jämfört med innan.
En annan positiv egenskap med rutan är att jag fått lite mindre vibrationer i handtagen än innan.
Bränsleförbrukningen har jag inte märkt någon skillnad på.

För att ytterligare göra hojen mer brukbar höst och vår så funderar jag på att investera i ett "rollerdecke" för att få det varmt och gott om underkroppen. Vad tror ni om detta? Har ni provat någon? Se länk från ebay nedan. Tacksam för kommentarer.
http://viewitem.eim.ebay.se/HONDA-warme ... 17684/item" onclick="window.open(this.href);return false;

//Mile
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Mile wrote:
wY wrote:Mile, har du märkt om hojen går tyngre eller lättare eller samma som innan nu med rutan på? Ändrad toppfart, förbrukning?
Hej!

Ja blåser det väldigt mycket motvind så märker man att det tar emot en del, men i gengäld så blir det som ett "segel" i medvind :lol: . Jag tycker det tar emot en hel del i motvind utan vindruta också men vinsten med rutan är att du slipper ta emot vindarna med kroppen. Skönt för mig med nackvärk. Vindkänsligheten är det ingen skillnad med ruta eller utan. I normalt väder märker jag ingen påverkan på farten jämfört med innan.
En annan positiv egenskap med rutan är att jag fått lite mindre vibrationer i handtagen än innan.
Bränsleförbrukningen har jag inte märkt någon skillnad på.

För att ytterligare göra hojen mer brukbar höst och vår så funderar jag på att investera i ett "rollerdecke" för att få det varmt och gott om underkroppen. Vad tror ni om detta? Har ni provat någon? Se länk från ebay nedan. Tacksam för kommentarer.
http://viewitem.eim.ebay.se/HONDA-warme ... 17684/item" onclick="window.open(this.href);return false;

//Mile
Har aldrig provat en åkpåse. Min son hade en när han var nyfödd men det hade inte med scooteråkning att göra :-D

Skämt & sidor, det är möjligt att den är riktigt genomtänkt men jag tror nog hellre att jag satsar på flera lager under ett par täta byxor. Dessutom ger Innovan rätt bra ben-vindskyd i orginal. Jag fryser definitivt först om överkroppen och händerna när jag kör scootern.
Jag har jättesvårt för att 'sitta fast' men det bygger säkert på förutfattade mening så blir det en påse, så dela gärna med dig av erfarenheten.
Jag är aldrig sämre än att jag kan ändra mig.

På BMW:n som jag kör mer till vardags har jag handtagsvärme i 2 steg vilket jag tycker är grymt. Med rätt kläder så klarar man sig riktigt långt just på grund av handtagsvärmen även om den hojen är mindre vidskyddad än Innovan.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Pelle_Punk »

Tjena!

Jag sitter i hjälmtankar och har insett att min gamla AGV integral har tjänat ut sin roll pg.a möggelangrepp samt ålderdom och tänkte kolla med er om vad för typ av hjälm ni använder er av?
Intregral eller öppen?
Vill gärna ha köpt en hjälm innan jag hittar en lämplig Innova så den biten är klar iaf.

Tanken var att jag skall använda hojen till och från jobbet (2 mil t/r) samt till längre äventyr...

Mvh. Pelle
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Pelle_Punk wrote:Tjena!

Jag sitter i hjälmtankar och har insett att min gamla AGV integral har tjänat ut sin roll pg.a möggelangrepp samt ålderdom och tänkte kolla med er om vad för typ av hjälm ni använder er av?
Intregral eller öppen?
Vill gärna ha köpt en hjälm innan jag hittar en lämplig Innova så den biten är klar iaf.

Tanken var att jag skall använda hojen till och från jobbet (2 mil t/r) samt till längre äventyr...

Mvh. Pelle
Jag tror det finns lika många åsikter som det finns Innovor eftersom det är en smaksak, likväl som en säkerhetsfråga.
När jag började köra Innovan efter många års uppehåll på 2-hjuling fixerade jag på säkerhet. Så min första hjälm var en helintegral och även om den var lätt och absolut en kvalitetshjälm började jag snabbt tröttna på att jag som glasögonbärare fick trixa och trixa.

Så blev det en öppningsbar integral istället och det har hunnit bli ett par till innan jag slutligen köpte mig en Caberg som jag trivs topp med.

Men det slutar inte med det. När jag uppgraderade till en tung MC och plötsligt ägde 2 st 2-hjulingar började jag fuska när jag åkte Innovan. Det blev gympadojjor istället för mc-stövlar, ryggskenan blev kvar hemma och enkelheten fick företräde.
Därmed öppnade det för en öppen jet-hjälm som jag råkade få med mig ut från en julabutik som satt ner den till sjukt lågt pris.

Det visade sig dock att det inte var min grej med en helt öppen jet-hjälm för vi lever i Sverige och där finns det knott, mygg och allsköns fridförstörare.

Så Jula-hjälmen som var busbillig användes 2 ggr och samlar nu damm i redskapsboden.
Istället blev det en Biltema öppen hjälm med nedfällbart visir, inte heller för några jättepengar.

Är det här nu smart? Nej, det är det egentligen inte. Jag åker massor med korta korta svängar med min Innova. Till lunchstället, ned till sjön för att jag inte orkar gå, till den lokala mataffären för att jag har en så stor box på Innovan och en betydligt mindre på BMW:n.
Det har ändå inte blivit mer än knappt 100 mil i år, men det är 100 mil utan vettiga skydd och ramlar du med en Innova i 70 km/h så slår du dig lik förb..nat.

Så det är en riskbedömning om man skall ha en bra eller en bekväm hjälm eller vettig kontra cool...

Caberg-hjälmen åker på när jag åker BMW:n tillsammans med alla skydd och när det gäller Innovan har det blivit tvärtom.
Gissa vad jag kommer att ha på mig den dagen jag de facto får direktkontakt med asfalten.

Rent estetiskt tycker jag Biltema-krasch-hatten funkar rätt bra till den här lilla thaimoppen, inte för hipp inte för rejsig.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jag har två Caberg. En vanlig integral och en dito som är öppningsbar. Båda har inbyggda solvisir som man skjuter ner i läge. Riktiga polariserande solglasögon är bättre men de här finns till hands hela tiden och är sååå himla enkelt att använda. Vill jag använda solglasögon är det ju inget som hindrar men med mera pyssel.
Solvisiret ger ändå plats för (mina) glasögon och det är för glasögonen jag köpte den öppningsbara. Jag slipper ta av och sedan lirka in glasögonen genom visiret och få skalmarna på rätt plats bakom ihopklämda öron.
När jag köpte den första fick jag hjälp i affären och det slutade med en mindre än jag annars hade valt. Tight passform för bästa skydd. Du kanske vet redan.
Det finns tystare hjälmar så om du planerar långturer kan det ju vara värt. Jag har inte mycket att jämföra med och tycker den är OK. Säkert helt normal för sin klass. Jag åker c:a 45km/dag men sällan fortare än 75 så hjälmen sätts inte på de svåraste ljudproven. Priset var mer än angenämt. Ett höstpris. Tyvärr var reahjälmen svart men jag tog den ändå. Färg för att synas hade jag annars valt.

Åhå, Putte hann in före. Glasögon, öppningsbar, Caberg. Jojo!
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Pelle_Punk »

Tack för hjälm info!!

Svårt att välja när det finns ett sånt utbud....
Lutar åt en öppningsbar integral, dels för att den är snusvänlig och för säkerheten, har inte tänkt på det att det är lättare att få av en öppningsbar hjälm vid olycka, inte helt fel kanske...
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Pelle_Punk »

Hur är det med en Innova som stått avställd och oanvänd en längre tid kanske ett år eller så,
jag tänker korrrosion o.s.v om motorn inte varit konserverad eller liknande?

Kanske är ett gammalmodigt tänk och det finns ju alltid en oljefilm på alla bitarna i motorn tycker man..
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Så kom paketet med Puig-rutan efter ett par dagar av nyfiken väntan. Det första som slog mig var hur pass bra rutan var förpackad, vilket är ett stort plus när man handlar via nätet.

Sen när jag hade tagit upp den ur kartongen, kunde jag ju självklart inte låta bli att montera den. Det i sin tur var buslätt och jag var tvungen att göra en kortare provtur, inte minst när det blåser små djävlar just nu.....

Med mina 187 cm så hamnar siktfältet precis över rutan och jag hade nog sett att rutkanten kommit en decimeter lägre, men så länge blicken går fri över rutan är det nog en vanesak.
Nu blåste det som sagt lite mer än vanligt och när jag närmade mig runt 70 blås enligt mätaren så slår fartvinden över kanten och träffar hjälmen, inte så det stör men det blir lite ljudturbulens....

Jag avaktar nog att ge en bättre recension, men så här långt andas rutan kvalitet och jag TROR att jag kommer att trivas med den.
Satt och lästa mina första inlägg i den här tråden igår och då hade jag stora problem med att ens tänka på ruta på Innovan. Men på 3 år har man väl rätt att ändra sig?

Image

Image

Image

Skitdåliga mobilbilder, men det var vad som stod till buds under min provkörning..

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

puttepj wrote:Med mina 187 cm så hamnar siktfältet precis över rutan och jag hade nog sett att rutkanten kommit en decimeter lägre, men så länge blicken går fri över rutan är det nog en vanesak.
/putte
Jag är nästan 10 cm kortare än dig så jag får antingen titta igenom rutan eller sträcka på mig en smula för att se över den. Det går att göra vilket som beroende på sittställning. Jag får ingen vind/regn på mig alls, så jag är helnöjd. Det enda som blir problem är att hjälmventilationen inte funkar så bra med imma som följd, men det kan jag ta.

Åkpåsen har jag inte investerat i ännu, men jag är bra sugen. En Haynes manual har jag dock beställt från England för 243:- med frakt. Den får tjäna som kvällslektyr vid nattduksbordet framöver. Nördigt kanske, men jag älskar mekmanualer. Jag brukar köpa en till nästan varje hoj jag köper, så nu efter 59:e hojen så har jag några stycken :lol:

//Mile
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

JanneG wrote:Nått för oss Innova ägare att bita i

http://www.dt.se/pralin/bloggar/resor/mcjordenrunt" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gick visst åt skogen för stackarn i Pakistan, skönt att han tog sig hem. :cry:

Undrar varför han körde genom Pakistan istället för att göra som en engelsman jag läste om för några år sedan. Han tog vägen genom Kuwait, Saudi-Arabien och sedan båt från Oman till Mumbai i Indien. Pakistan är väl ganska känt att man ska undvika att resa omkring i som västerlänning.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Kapsyl wrote:Undrar varför han körde genom Pakistan istället för att göra som en engelsman jag läste om för några år sedan. Han tog vägen genom Kuwait, Saudi-Arabien och sedan båt från Oman till Mumbai i Indien. Pakistan är väl ganska känt att man ska undvika att resa omkring i som västerlänning.
Ja, vem är jag att dömma, sittande i fåtöljen hemma, men det känns lite som en äventyrare av klassen wannabe som inte riktigt gjort det viktiga förarbete som en sån här resan skulle kräva. Har en kamrat som jobbat några år åt Ericsson i Pakistan och den bild han förmedlat är inte direkt ljus och jag tror inte han trots sin erfarenhet skulle försökt sig på att köra igenom själv.

Skönt att han kom hem utan större skador än lite sårad stolthet i alla fall.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

När resan dök upp i den här tråden läste jag en snutt och fick lite dåliga vibbar på flera sätt. Som ni och många skriver så är det självklart en lättnad att han kom hem ordentligt.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Här kommer lite mer rutbilder för den som ev är intresserad.
Jag gillar kvalitetskänslan men har än så länge kört den 9 km och då var det ordentligt blött och blåsigt.

Hoppas få lite tid att ta en längre testsväng idag.
Plastkvaliteten d.v.s. hur den ser ut om ett år är ju självklart intressant, men det får framtiden utvisa.
Knappt 770:- inkl frakt tycker jag i alla fall är helt överkomligt.

Image

Image
Jag tycker nog att rutan gör Innovan en aning mer harmonisk eftersom jag har en groteskt stor toppbox som längre kommer helt i fokus

Image

Image
Jag kan möjligtvis störa mig lite på att undersidan av rutan är runt urfasad vilket skvallrar om att den ursprungligen är framtagen till lite äldre Innovor.
Men det får man nog leva med.

Jag vet inte alls hur jag kommer uppleva skotern med vindruta. Sätter jag mig på den och skall sittande ta ner den från centralstödet så känns det som om jag skall slå näsan i rutan. Som jag skrev tidigare så ser jag över rutan men vill jag flytta blicken någon meter närmare framhjulet måste jag byta fokus och se genom rutan.
MEN Innovan har främst blivit ett fordon för de korta svängarna eftersom jag rullar på en större hoj under de lite längre svängarna. Därmed är jag nästan konstant för dåligt klädd för vädret när jag åker Innovan och då tror jag att jag kommer att uppskatta skyddet en del.

Hur som helst, jag planerar inte i dagsläget att ha den som en vinter-ruta utan den kommer att sitta kvar permanent eller så ratar jag den - permanent.
Men jag har ändrat mig för och kommer kanske göra det igen.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
JanneG
Drömmare
Drömmare

Post by JanneG »

Hej!
Har någon testat Heidenau K66? Jag fickfick mina idag, mönstret ser bra ut med tanke på

årstiden.
PBerggren
Nybörjare
Nybörjare

Post by PBerggren »

De kanske är de bästa däcken för vintern då det inte finns dubbat att köpa.
Återkom gärna och berätta hur greppet är.
Min innova har kvar originaldäcken och har en tendens att låsa bakdäcket vid nerväxling i minusgrader. De blir stenhårda vid dessa temperaturer.
Little Honda
Drömmare
Drömmare

Post by Little Honda »

Jag har kört på Heidenau K58 sen vintern -07. Dom greppar fortfarande bra under höst och vinter.
Angående benvärmare så har jag Held,s fleecefodrade täcke köpt på Bröderna Nilssons MC i Helsingborg förra veckan.
I måndags regnade det utav bara ..... men när jag lät täcket falla så var mina byxor helt torra.
I dag var det -4 och då värmde det skönt.
Så jag ser bara fördelar med denna pryl. Det finns en liten dragkedja i mitten så den delar sig över tunneln.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Ni som testat Heidenau på era Innovor, har ni fått tag i helt rätt dimensioner eller bara hittat nåt som passar på fälgen?

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Little Honda
Drömmare
Drömmare

Post by Little Honda »

80/90-17 + 70/100-17 K66 ca.480 kr st Däckonline.
Jag har 3.00-17 fram och bak K 58.
Little Honda
Drömmare
Drömmare

Post by Little Honda »

Såg att K66 fanns som M+S däck också men i andra dimensioner.

ProfilWINTERREIFEN / MOTORRAD / K66 M+S Silica (SiO2)Eigenschaften
Der K66 Silica erreicht durch den Einsatz hochwertiger Silica - Mischung beste Traktionswerte auf kalter und nasser Fahrbahn. Die Kombination des groben Profils mit dieser speziellen Gummimischung
ermöglicht hervorragende Fahrleistungen im Winter.
Reifendimensionen
100/80 - 17 M/C 52H TL
110/70 - 17 M/C 54H TL
130/70 - 17 M/C 62H TL
80/90 - 17 M/C 50S TL
svenb
Nybörjare
Nybörjare

Lite erfarenheter

Post by svenb »

Ny här men tänker dra lite erfarenheter
Är fd ägare till en 05:a som tyvärr fick se sig skrotad efter en vurpa. 4000 mil blev det på den.
Kör året runt i Dalarna.
Däck, vintertid dubbade som jag köper från DDP.nu vilket i prinicp är dubbade C-186. Sommartid har jag kört det mesta, krukar köra på dimensioner runt 2.25-2.75 och det har körts på olika typer av däck. Originaldäcken duger bara till asfalt så de ryker fort till förmån för ex Continetal KKS-10 eller vad man nu hittar.
Slang, byt fort till crossslang 17 tum för att undvika punktering
Rost, den rostar bra på vintern av saltet.
Xenon på gamla lyset är en killer på mörka kvällar.
Korg fram från Thailand är ett måste.
Box har suttit på, men ställningen rostade sönder....
Handtagsvärme är nödvändigt tillsammans med Biltemas handtagsmuffar.
Ingen service på verkstad har gjorts
Bytte ventiltätningar vid 3000 mil.

Nu har jag en beggad 09:a med 450 mil på mätaren.
Den ska nu vinterkittas med dubbdäck, skruvar ska lossas och smörjas mm, tjockslang ska inköpas, originaldäcken ska ersättas snarast mot något lite mer "nabbat"

/Sven
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Re: Lite erfarenheter

Post by Mile »

svenb wrote: Slang, byt fort till crossslang 17 tum för att undvika punktering

/Sven
Hej Sven!

Har du lite mer info om nedanstående grunkor? Det verkar intressant.

Vilken dimension har du på Crosslangen på 17"?
Hur har du löst xenonlyset? Det är jag nyfiken på.
Thailandskorgen vore intressant att kika på.
Vilket fabrikat på värmehandtag kan du rekommendera? Funkar Biltemas tror du?

Har du lite länkar, bilder och annan info så vore det toppen.

MVH

//Mile
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: Lite erfarenheter

Post by puttepj »

Mile wrote:
svenb wrote: Slang, byt fort till crossslang 17 tum för att undvika punktering

/Sven
Hej Sven!

Har du lite mer info om nedanstående grunkor? Det verkar intressant.

Har du lite länkar, bilder och annan info så vore det toppen.

MVH

//Mile
Xenonljuset intresserar mig också. Tycker iofs att ljuset är acceptabelt som det är, men när jag kliver från BMW:n till skotern blir det betydligt mörkare så det skulle inte skada med lite bättre ljus.
Jag vill dessutom ha grövre däck än orginal, inte minst för att det mentalt känns halvjobbigt att köra grusväg på de släta cykelhjulen..... men där har en del tips redan postats som jag skall kolla vidare på i vinter....

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
svenb
Nybörjare
Nybörjare

Post by svenb »

4 frågor

1. Har kört på Maxxis och Michelin, ex denna http://www.motoaction.se/mx/d%C3%A4ck/d ... y-duty-jax" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Xenon, köpte detta http://www.oljebaren.se/xenon/kit-motor ... lim-35w-h6" onclick="window.open(this.href);return false; körde bara på halvljus då ljusbilden på helljus inte var någon höjdare. BA20D anpassat, finns säkert flera på marknaden.
3. Korgen, gick in på den lokala Thaibutiken och fick henne att be en kusin som skulle hälsa på att köpa en :-). Annars kanske detta fungerar http://www.bikerzbits.com/honda/honda-i ... acks-bags/" onclick="window.open(this.href);return false; googla på "basket honda innova". Kanske kan finnas här oxå. http://www.mototsitinis.gr/shop/index.php/cPath/27" onclick="window.open(this.href);return false;

4. Kör på foliehandtag. Max 15w annars har ni inget batteri kvar.... http://www.24mx.se/snoskoter/p/handtags ... mare/s880/" onclick="window.open(this.href);return false; finns även på ebay.co.uk för 40 kr inkl frakt från Hogkong.

Hoppas detta räcker. Annars får jag förtydliga mig.
svenb
Nybörjare
Nybörjare

Post by svenb »

Lite bättre slang
http://www.dexon.se/crossslang-michelin ... -1664.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
PBerggren
Nybörjare
Nybörjare

Post by PBerggren »

Dubbar killarna på ddp.nu den storleken på däck man vill ha kanske?
Hittar inget med innovans dimensioner och dubbat.
Jag kör med Oxford handtagsvärmare, ställbara i 4 steg. 55 grader tror jag det blir som mest.
Kör 7 mil om dagen och behöver ladda batteriet 1 gång/vecka.
Kör även med Oxfords värmeväst med batteri. Varar ca 2 timmar på maxvärme.
Riktigt kul att läsa att det är vikingar som kör innovor där vädret spelar mindre roll.
Post Reply