Detalljer om Vespa Cosa?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Detalljer om Vespa Cosa?

Post by Hedge »

Hej.

Kom på att jag vet typ ingenting om den mest bespottade Vespa-modellen genom tiderna, nämligen Vespa Cosa. Tydligen kom den 1987 och fanns i två versioner, Cosa I och Cosa II.

Är det någon som har detaljinformation kring Cosa, dels vad skiljer motorn från en standard PX200 och vad som skiljer dom olika Cosa-modellerna åt? Är det någon som vet mom det är svårt att hitta delar till den?

Mvh

Guran

************************
Cruciform Coalition
************************
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Oj, har meckat några cosa's, finns några i Sverige.
Karosserimässigt är det en egen modell.

Motormässigt är den relativt lik PX200 men med lite el i gasaren, frilägesindikering till neutralläge och teleflexvajer till växlingen.
Dessutom hydraulisk bakbroms och en kombination av hydraulisk frambroms och vajerframbroms. Tryck på golvet och det bromsar både bak och fram (har jag för mig).

I Hong Kong ser man f.ö. Cosa nästan varje dag (och man blir inte gladare för det)

/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Min upptäckter:

Cosa I verkar INTE ha teleflexvajern, utan den har den gamla vanliga tvåvajersmekanismen. Dessutom: Som det verkar har den heller inte den koppling som vi vanligtvis kallar Cosa-koppling. Det sitter en klassisk sjufjädrars-koppling i dessa.

Oljepumpen verkar vara en kopia rakt av från PX, medans dom lagt till en elektrisk bensinpump och elektrisk choke. Både bensinpumpen och choken går på batteriet, så är det urladdat är lite svårt att starta den...

På det hela taget känns det som en ganska kul maskin, om det inte vore för utseendet. Jag menar: vilken vespaåkare tackar nej till hydrauliska trumbromsar och utrymme för hjälmen under sadeln? Klart, man lär väl göra bort sig första gången man fotbromsar på grus med den länkade bromsen, men...

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tjena!

Oj, har meckat några cosa's, finns några i Sverige.
Karosserimässigt är det en egen modell.

Motormässigt är den relativt lik PX200 men med lite el i gasaren, frilägesindikering till neutralläge och teleflexvajer till växlingen.
Dessutom hydraulisk bakbroms och en kombination av hydraulisk frambroms och vajerframbroms. Tryck på golvet och det bromsar både bak och fram (har jag för mig).

I Hong Kong ser man f.ö. Cosa nästan varje dag (och man blir inte gladare för det)

/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Cruciform Coalition
************************
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Min upptäckter:


Oljepumpen verkar vara en kopia rakt av från PX, medans dom lagt till en <font color="red">elektrisk bensinpump</font id="red"> och elektrisk choke. Både bensinpumpen och choken går på batteriet, så är det urladdat är lite svårt att starta den...


Mvh

Guran


Cruciform Coalition
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

e de inte en elektrisk soppakran??:):)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">e de inte en elektrisk soppakran??:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

My bad, visst är det KRANEN som är elektrisk och inget annat.

Är det nåt annat som skiljer i motorn? Vev? Växellåda? Växelmekanism?

Kan man använda PX-delar för att renovera motorn?

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">e de inte en elektrisk soppakran??:):)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Cruciform Coalition
************************
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Säg som det är nu. Har du köpt en Cosa?
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Tror att topplocket har tändstiftet i centrum, att tanken är av plast, kan vara lägre växlad?:):)



************************
Cruciform Coalition
************************
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Säg som det är nu. Har du köpt en Cosa?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

nej men jag har..:oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har hört nån gång att den inte kom till Sverige för att den inte blev godkänd med plasttanken?
Tror mig minnas att en visades på MC-mässan i <font size="1">STHLM</font id="size1"> på 80-talet..:):)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Säg som det är nu. Har du köpt en Cosa?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

nej men jag har..:oops:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, jag hörde det. Vad ska man säga? Grattis?
Tips: http://www.rollermarkus.de/Vespa_GS3/vespa_gs3.html
Köp GS:en som nyss kom in på Blocket innan cipollino2 gör det.
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Image
Den låg inte ute många minuter...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

För övrigt anser jag att cippolino2 bör förgöras.

Grrrrrrr:evil:

...och nej. Jag har inte köpt en Cosa. Men det vore kul att ympa delar från en till en PX.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Image
Den låg inte ute många minuter...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Cruciform Coalition
************************
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Han verkar fortfarande hålla på med sin export:
http://cgi.ebay.it/Lambretta-TV-175-III ... dZViewItem
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Säg som det är nu. Har du köpt en Cosa?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

nej men jag har..:oops:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, jag hörde det. Vad ska man säga? Grattis?
Tips: http://www.rollermarkus.de/Vespa_GS3/vespa_gs3.html
Köp GS:en som nyss kom in på Blocket innan cipollino2 gör det.
/P

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tack tack
rollermarkus.. fan va skönt, fast jag e inte sååå impad av GS150 modellen (den snyggaste vespan som gjorts)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ja den GS150:an blev ju inte långlivad i Sverige..:evil:

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=300024668242

/Henrik B
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

tänk så snabbt man kan tjäna 10k om man inte har ngn moral.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

svin han är..
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Cosatråden ballar ur...
Jag är inte så bra på italienska, men det står väl typ att "den som har sålt vespan till mig vill inte ta några risker (den skrotades 1990)". Har den stått på bildemontering, eller är den kanske snodd?
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

finns inget mer att säga om cosan..

billig frakt till italien iaf, 75 euro.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Så var sverige en fin Rally 200-ram kortare då.

Det är den som var ute på blocket för inte så länge sedan.
Fritt översatt från italienska:
OBS: Det är en Vespa, som ni kan se själva på bilderna, helt isärmonterad och saknar motor, styre och papper!!!

...bla bla bla...

Personen som sålde Vespan till mig vill inte ta några som helst risker (vespan skrotades 1990) och har därför kapat bort serienumret, ledsen, men det var villkoret för att jag även skulle få köpa ramen.

Man blir så jävla förbannad! Den där skulle någon yngre ha kunnat köpa! Hoppas jag inte stöter på det där förbannade svinet någon gång, för då blir det våldsamheter.

/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Cosatråden ballar ur...
Jag är inte så bra på italienska, men det står väl typ att "den som har sålt vespan till mig vill inte ta några risker (den skrotades 1990)". Har den stått på bildemontering, eller är den kanske snodd?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Post Reply