Hej jag tror att jag har en 125 nuova 1967. Motor nummer VMA1M 07233
Jag har svårt att hitta en ny vev och kolv/cylinder när jag letar på SIP finns det
något trix som att inte söka på clasic vespa eller liknande.
Jag har mätt upp vev kolv men kan inte hitta rätt.
Skulle vara glad för lite hjälp att hitta.
Hej,
Om du inte ska byta lager och svänghjul måste du hålla dig till en med 19 mm kona.
Här har du en hel kostcirkel med vevar. Håll koll efter 19 mm i beskrivningen så är du hemma. Tänk också på att du inte ska ha en "fullcirkelvev" om du ska köra med original slidmatning.
Delarna är samma som till primaveran.
Varför ska du byta vev?
Om originalet är i skick så kan du öppna den lite. Inte nåt jobbigt om du har vinkelslip hemma.
Tack för alla svar.
Jag ska sitta i helgen och gå igenom all info.
Hur är det med besiktningen om jag har monterat en race vev tex.
Kryss kilen på svänghjul sidan är lite def men vevaxels kryss kils
spår är helt förstört.
Jag vet inte vilken typ av vev jag ska skaffa men att fixa med
vinkelslipen låter intresant men hur kan jag fixa till axelns krysskils
spår...
Om kilspåret är kass så är en ny vev nog bästa lösningen. Köp en race vev så får du lite längre insugsduration.
19/20 skall det stå i beskrivningen, då är det rätt.
Om du ska köpa ny cylinder så är gjutjärns polini 130 en klassiker. Som bolton hänger du med 200 kubikarna. Om du vill ha mer i nåt skede så finns potential till 20hk.
Besiktning kommer inte att bli något problem så länge du inte kör med något monsteravgasrör med expansionskammare och andra delar utbytta.
Skillnaden med en "racevev" blir absolut inte enorm, men ska du byta så är det lika bra att köpa en med trevligare duration.
Nu har jag bestämt mej för dessa.
Men har en fråga om förgasare, jag har nu en 16/16 kommer det att funka eller måste jag ha en 19/19...?
-Racing Cylinder 130cc gjutjärn, 5 ports, slaglängd 51mm, cylinder, Ø 57,0mm Art.Nr. 10071000.
-Racing Vev. disc valve, stroke 51,0mm, conrod 97,0mm, pin 15mm, 19/20mm, M10 cone. 45065000
Kul!
Du kommer att få en trevlig karaktär på motorn. Som original, men starkare över hela registret. Jag skulle dock gå upp i förgasarstorlek. En 19/19 bör inte vara några större problem att hitta.
Tyvärr har jag gett bort min, annars hade du fått den mot fraktkostnaden.
Överväg ett annat avgasrör när du ändå håller på, typ: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_24150000" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är bara ett snäpp upp från original, men det gör att du får lite bättre sprutt på högre varvtal och passar utmärkt med en DR-cylinder.
Om du inte gillar utseendet av polini blåset så kan du också köra på en ET3 typs cigarr, som ser original ut.
Och för att du har en Nuova, har du inget handskfack i vänstra bubblan. Detta tillåter dig att köra med en skön expansionskammare som slingrar sig under bubblan.
On du går den vägen så välj ett för lite konservativare porttider.
tex.
PM40 http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... on+_pm40ev" onclick="window.open(this.href);return false;
Också VSP road och LTH road blås passar bra med en std polini.
Om du trampar i träsket och börjar fila mera så är FRANZ det ultimata blåset till Polinin.
Johan hann före..och så märkte jag inte att det var en DR.
Gör vad du gör men kör på en polini i stället. DR är inte märkbart starkare än original. Inte gör polinin den heller till nån mx-hoj men den har tillräckligt kraft att åka omkring med damen bak.
Tackar för alla svar, ska kolla igenom allt. Det är som ett härligt träsk med mycket
häftiga saker man skulle vilja ha.
Det kommer att bli en 19/19 förgasare tillsvidare och en mordernare bannan till avgas.
Primm73 är ledsen att säja men det finns ett handsfack på just den vänstra sidan.
Men motorn ska vara en 1965 nouva.VMA1M 07233
Tror att det ska funka med en bannan.
Vad är det så kallade handsfacket till för snus mejslar extra vatten....