Problem med start och växlar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
SkinRob
Nybörjare
Nybörjare

Problem med start och växlar

Post by SkinRob »

Hejsan!

Jag har en Vespa GL 1964. Jag köpte den nu i sommar och bytte kopplingslameller och bensinkran. Den har funkat hur bra som helst och startar oftast på första kicken.

Men nu var jag med och körde på Mods vs Rockers, med brorsan bakpå, och när vi var på väg ut mot vinterviken började först växlarna krångla och sen dog den. Den gick att kicka igång ett par gånger men sen blev det omöjligt och jag var tvungen att springa igång den varje gång den dog. Och då funkade bara två växlar dessutom, 2 och 4, vilket gjorde det svårt att åka iväg när man stod still.

När jag kom hem gick den inte längre att ens rulla igång och jag kom då på att jag hade räknat fel på oljan i bensinen, jag hade haft i 11 teskedar för lite. Jag hällde i det och då kunde jag rulla igång den igen men inte kicka igång den och växlarna funkar fortfarande inte som de ska. Jag tittade om tändstiftet blivit blöt men det hade det inte. Kicken svarar men det blir ingen tändning.

Någon som har en aning om vad det kan ha blivit för fel? Körde någon vecka innan mods vs rockers en 7mils sträcka utan problem.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Problem med start och växlar

Post by Fredde »

Växlarna lär i alla fall inte ha att göra med olja eller inte i bensinen, har du olja i växellådan? beter sig växelreglaget på motorn som det ska, så du har lägen där?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
SkinRob
Nybörjare
Nybörjare

Post by SkinRob »

Ja ny växellådsolja hade jag i för någon månad sen. När man trycker ner kopplingen så går det inte riktigt att röra växelhandtagrt fram eller bak, om man rullar lite på vespan går det att klicka i ettan men sen blir det trögt och om det går att lägga i en ny växel så blir det bara fyran. Kan det vara växelkorset som är paj?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Växelkorset gör nog mest att växlarna hoppar. Borde du ändå kolla att du har olja i växellådan? Och du har rak seo 30-olja och inte något finare? Det kan ju vara att kopplingen brunnit fast.

Du har eventuellt nypt kolven ordentligt, om du hade för litet olja i bensinen?
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

tycker det låter konstigt att du bara får i 2an och 4an, har inte haft en 64a men har du lyft på locket vid växelvjraran bak (om du har ett) och kollat att lägena stämmer överenns med handtaget? tänkte om vajerlåsen lossat, det kan ju för övrigt ha hänt på kopplingen också.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett första steg bör, som Fredde säger, vara att ta bort locket över växelväljaren bak (1 skruv) och kolla att wireöverföringen funkar som den ska. Vrid på handtaget och se att wirarna och "skivan" de fäster i rör sig i motsvarande grad. Den ena wiren drar i ettan, den andra tvåan, trean och fyran.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
SkinRob
Nybörjare
Nybörjare

Post by SkinRob »

Tack för tipsen! Ska testa och hör av mig med resultat

Cheers!
SkinRob
Nybörjare
Nybörjare

Post by SkinRob »

Hej!

Nu har jag tittat i växelväljaren. Jag hade Vespan uppställd på stödet och då kunde jag växla från friläge till ettan och tillbaks men inte till de andra växlarna. Jag tog ner den och rullade fram och tillbaka och då gick det att lägga i de andra växlarna.

Sedan kickade jag som en galning och till slut fick jag igång henne. Jag körde några varv runt kvarteret men växlarna betedde sig lite konstigt. Ibland hoppar ettan ur och det blir friläge och samma sak med tvåan, dessutom smäller det ganska högt när man lägger i ettan och ibland tvåan,ska det vara så? Att växla från trean till fyran var inga problem. När jag kom tillbaks stängde jag av motorn och försökte sedan kicka igång henne igen men det gick inte.

Några förslag på vad man kan göra?

cheers!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kolla om det hjälper att byta tändstift, det är enkelt att göra. Om inte det hjälper är det kanske bra att kolla att motorn får bensin. Du har bytt bensinkran. Kanske något har kommit loss och täpper till något? Putsa förgasaren i så fall. Om växlarna inte hålls så kanske växelkorset är färdigt, eller kanske kopplingen inte hålls ihop, vajern har glidit från ursprungsläget? När är förresten växelkorset bytt senast?
SkinRob
Nybörjare
Nybörjare

Post by SkinRob »

Hej igen!

Jag har bytt tändstift och nu går det att kicka igång henne igen!

Sen skruvade jag isär motor för att byta växelkorset, det gamla var helt men lite slitet. Jag bytte även några delar i växelväljaren. När jag hade fått ihop allt igen och satt allt på plats tog jag ut henne för en testrunda. Det gick inte bra... Det gick knappt att få i växlarna, 4:an gick inte alls. Och när man väl fick i en växel hoppade den ur till något slags friläge. När jag sen rullade tillbaka henne till gården lät det konstigt från motorn, ungefär som att det halvt låg i en växel och att motorn försökte jobba. Tråkigt, tråkigt, men inget är ju lätt första gången. Några tips om vad man kan göra för att lösa problemen?

Cheers
Post Reply