Vilken bensin och olja kör ni med?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vilken bensin och olja kör ni med?

Post by fritte »

aryan wrote:Har man en riktig gammal veteranbl med schellackad korkflottör kan lacken lösas upp av etanol med det är väl bara förkrigsmotorer som har kortflottör kvar. Förresten var T-Forden designat för etanol.
Harley-Davidson & Indians efterkrigshojar hade korkflottörer.

Tankade tidigare med Shellkort, men när jag fann att rabatten var 10 öre/liter o fakturakostnaden var 10 kr slutade jag, eftersom man skulle behöva tanka över 100 liter i månaden för att gå plus. Olja köper jag förtfarande på shell, pga tillgängligheten o flaskan passar bra i handsfacket.
ladome
Nybörjare
Nybörjare

Post by ladome »

Hittade en flaska castrol power 1 racing i garaget som jag köpt vid något tillfälle, den borde väl vara bra för vespa och även min trimmade lambretta?. Det stod ju power 1 på dom sista casrol tts flaskorna, liknande eller lika bra?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

På tal om etanolens eventuella risker för packningar, här http://www.techseal.amorim.com/client/d ... Blends.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; har packningar testats och kan man se att E85 påverkar packningarna mindre än vad E25.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Som i sin tur påverkar mindre än E5..?

Du kör på E85 eller hur? Hur mkt fick du gå upp i munstycket för att klara det...?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

victor wrote:Som i sin tur påverkar mindre än E5..?
Ja det förmodar jag, handelsbensinen är en blandning av en massa flyktiga ämnen bl a innehåller det en mängd giftiga/cancerframkallande aromater som bensen, olika alkener som ofta är agressivare än riktig/vanlig bensin är/var. Etanoldelen i bränslet är å andra sidan ett inte alls lika agressivt; man kan t ex använda etanol som spolarvättska på en bil utan att lacken och gummi och plaster i spolarslangar, listar och torkarna förstörs. Om man skulle hälla bensin i spolarbehållaren lär det inte gå lika bra.
victor wrote:Du kör på E85 eller hur? Hur mkt fick du gå upp i munstycket för att klara det...?
Ja, huvdmunstyckets area ska ökas med 140% dvs om du t ex har 110 nu ska det ökas till 130, se http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Chokemunstycket kan man öka ung 1,5 ggr, små munstycken mindre än 0,5mm som t ex tomgångsmunstycket behövs förstoras mera än 140% eftersom etanol högre viskositet gör att passerar långsammare igenom än bensin.

Vanlig 2T olja blandar sig inte med E85. Det gör inget om man har separatsmörjning men om du blandar olja i bränslet ska oljan funka med etanol t ex Klotz original Techniplate eller en ricinolje baserat olja som Castrol R40 (luktar racing men lämnar lite klet i avgasröret), man kan även blanda dessa och de blandas också bra med bensin.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Men om du kör "vanlig" bensin med ökad etanolmängd (5% nu, antagligen upp till 15% inom en nära framtid), behöver man oroa sig för oljans förmåga att lösas upp i bensinen? Vid vilken etanolinblandning går gränsen för specialolja?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Bra fråga, jag vet inte var gränsen går. Det beror även på mängden olja, vatten och hur kall bränslet är, alla dessa faktorer ökar risken för att det blir fas-separering.

Så om man vill testa kan man göra en burk med oljeinblandning och några droppar vatten för att simulera kondens och sätta burken i frysen.
Post Reply