Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte. :-?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte. :-?
Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag... ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

victor wrote:
vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte. :-?
Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag... ;)
om momentarmen är 0,2 meter o vikten är 50 kg blir det aningens utanför det intressanta mätområdet, 50 x 0,2 = 10 kpm..
Image
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

fritte wrote:
victor wrote:
vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte. :-?
Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag... ;)
om momentarmen är 0,2 meter o vikten är 50 kg blir det aningens utanför det intressanta mätområdet, 50 x 0,2 = 10 kpm..
Image
kpm, Nm... Nu får vi ju bestämma oss :D

Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2" :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

victor wrote: kpm, Nm... Nu får vi ju bestämma oss :D
Image

Välj Du.. :lol:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

fritte wrote:
victor wrote: kpm, Nm... Nu får vi ju bestämma oss :D
Image

Välj Du.. :lol:
Som naturvetare och gammal LTH-student optar jag för Newtonmeter :D
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Det verkar vara en smidig lösning!

Undrar om Hedge eller någon annan har erfarenhet från Biltemas billigaste modell som tidigare nämnts?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945

Känns den godtycklig eller får man bra koll på momentet med en sådan?
Skapligt exakt?
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jag har en sådan i garaget och tycker den duger bra. Har inte dragit sönder något, alternativt dragit åt något för lite, när jag använt den än så länge i alla fall...

Sedan är den kanske inte fullt lika stabil att jobba med som en dyrare momentnyckel med spärrskaft, men det kan man väl knappast vänta sig heller.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Tackar för det snabba svaret och senast i Gbg!

Det låter lovande, en sådan får det bli så länge.
Duger den åt Ronnie så duger den åt mig med... :)
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

victor wrote: Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2" :D
Image

http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy- ... l-digital/

Finns i svenska papperskatalogen med samma produktnummer, vet inte varför den inte finns på hemsidan. (19-1408) 1499:- resp (19-1409) 1799:-
Medlem i Svenska Scooterklubben.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Popolino wrote:Tackar för det snabba svaret och senast i Gbg!

Det låter lovande, en sådan får det bli så länge.
Duger den åt Ronnie så duger den åt mig med... :)
Tack själv! Det var trevligt som vanligt... :D
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

victor wrote:
vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte. :-?
Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag... ;)

Aha, men då tror jag inte att jag förklarat min uppfinning tillräckligt bra! :D

Medelst bestämda steg fattar man sagda momentnyckel och skruvar in lämpligt moment, varefter man sätter fast nyckeln i städet. Man ställer sig sedan på vågen (helst en sådan, som med digital precision talar om precis hur överviktig man äro), och noterar sin vikt.
Fatta sedan momentnyckeln och drag sedan sakta tills inställt värde uppnåtts, varvid man återigen sneglar på vågen.

M.a.o. inga stora fyspass, bara lite lagom muskelträning.

F.ö. kan lösningen även vara bra för att bryta isen vid kallprat på fester o.d.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

vespaman wrote:Medelst bestämda steg fattar man sagda momentnyckel och skruvar in lämpligt moment, varefter man sätter fast nyckeln i städet. Man ställer sig sedan på vågen (helst en sådan, som med digital precision talar om precis hur överviktig man äro), och noterar sin vikt.
Fatta sedan momentnyckeln och drag sedan sakta tills inställt värde uppnåtts, varvid man återigen sneglar på vågen.
Chockerande genialiskt, det borde finnas ett kit med de ingående komponenterna o montagebeskrivning på marknaden. :lol: :lol:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re:

Post by Hedge »

Bumpar en gammal tråd med att ange länken till sagda nyckel på svenska Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... al-191408/
crispin wrote:
victor wrote: Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2" :D
Image

http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy- ... l-digital/

Finns i svenska papperskatalogen med samma produktnummer, vet inte varför den inte finns på hemsidan. (19-1408) 1499:- resp (19-1409) 1799:-
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Post by victor »

victor wrote: Håller tummarna för en med mindre utslagsområde...
Nu är den här:

Image

http://www.bodyshop-tools-supplies.co.u ... p?id=20311" onclick="window.open(this.href);return false;

Ca 650,-

Då är ju frågan, har redan en 5-20Nm modell, är det värt 700,- att satsa på en sån här för tyngre moment eller duger Gurans tips om en sån här gott och väl för bakhjul, koppling, flywheel etc?

Image

De kostar ju trots allt 500,- mindre :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel

Post by fritte »

Hedge wrote:Finns gör den visst. I USA beskrivs Kilo Per Meter som Kilogram Force Meter (kgf*m alt. kgf/m). Händelsevis är det även det mått som nästan alltid står på momentnycklarna, förutom Newtonmeter då.

1 kgf/m = 9.80665 Nm

Eller var det notationen du hängde upp dig på?

/G


fritte wrote:
victor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
40 Nm/9,81 = 4,08 kpm

kgf/m finns inte, moment = kraft x arm, kgfm eller rättare kpm (kilopondmeter) är sorten i äldre måttenheter. :-?
Hmm, var nog siffran 27 som störde mest, men kraft betecknas med kilopond i gamla systemet, kg är en vikt. Men det slarvas mycket med det, man talar om däckstryck i kilo, när man avser kilopond/kvadratcentimeter.

Men i Machinery handbook fanns faktist både kilopond & kilogram-force så visst har du rätt...
kgf.jpg
kgf.jpg (180.91 KiB) Viewed 9150 times

Ojdå, råkade svara på ett inlägg från det förgångna... :mrgreen:
Post Reply