victor wrote:Som i sin tur påverkar mindre än E5..?
Ja det förmodar jag, handelsbensinen är en blandning av en massa flyktiga ämnen bl a innehåller det en mängd giftiga/cancerframkallande aromater som bensen, olika alkener som ofta är agressivare än riktig/vanlig bensin är/var. Etanoldelen i bränslet är å andra sidan ett inte alls lika agressivt; man kan t ex använda etanol som spolarvättska på en bil utan att lacken och gummi och plaster i spolarslangar, listar och torkarna förstörs. Om man skulle hälla bensin i spolarbehållaren lär det inte gå lika bra.
victor wrote:Du kör på E85 eller hur? Hur mkt fick du gå upp i munstycket för att klara det...?
Ja, huvdmunstyckets
area ska ökas med 140% dvs om du t ex har 110 nu ska det ökas till 130, se
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Chokemunstycket kan man öka ung 1,5 ggr, små munstycken mindre än 0,5mm som t ex tomgångsmunstycket behövs förstoras mera än 140% eftersom etanol högre viskositet gör att passerar långsammare igenom än bensin.
Vanlig 2T olja blandar sig inte med E85. Det gör inget om man har separatsmörjning men om du blandar olja i bränslet ska oljan funka med etanol t ex Klotz original Techniplate eller en ricinolje baserat olja som Castrol R40 (luktar racing men lämnar lite klet i avgasröret), man kan även blanda dessa och de blandas också bra med bensin.