Como Agrati 50cc
Como Agrati 50cc
Hej
Ny här på forumet.
Hur som helst köpte mig en Como Agrati 50 cc i våras 2012 utanför Falun. Como Agati tillverkades i Monticello som ligger mellan Milano och Como, Italien. Den tillverkades mellan 1960-1966, vet dock inte vad jag har för årsmodell de flesta som är till salu på Subito.it tycks dock vara tillverkade -62, men min skiljer sig mot dessa eftersom min har träribbor på sidan. De största skillnaderna mellan Como Agratin och en Vespa är placeringen av motorn på Comon ligger i "karossen samt att Comon har stora hjul (16"). Har försökt att hitta (sökt på nätet) efter fler Como Agratin här i Sverige , men jag har inte lyckats, finns det fler?
Målet med renoveringen var
1 Ta bort all färg och måla den vit vilket var originalfärgen.
2 Använda alla originaldelar, att få tag på nya originaldelar är dessutom väldigt svårt på en sådan udda scooter.
3 Ej överrenovera den, eftersom det skulle inte lira ihop med alla delar som är så pass slitna.
4 Göra allt om möjligt själv
5 Hålla en minimal budget.
Så här såg den ut framifrån vid inköp..
Ny här på forumet.
Hur som helst köpte mig en Como Agrati 50 cc i våras 2012 utanför Falun. Como Agati tillverkades i Monticello som ligger mellan Milano och Como, Italien. Den tillverkades mellan 1960-1966, vet dock inte vad jag har för årsmodell de flesta som är till salu på Subito.it tycks dock vara tillverkade -62, men min skiljer sig mot dessa eftersom min har träribbor på sidan. De största skillnaderna mellan Como Agratin och en Vespa är placeringen av motorn på Comon ligger i "karossen samt att Comon har stora hjul (16"). Har försökt att hitta (sökt på nätet) efter fler Como Agratin här i Sverige , men jag har inte lyckats, finns det fler?
Målet med renoveringen var
1 Ta bort all färg och måla den vit vilket var originalfärgen.
2 Använda alla originaldelar, att få tag på nya originaldelar är dessutom väldigt svårt på en sådan udda scooter.
3 Ej överrenovera den, eftersom det skulle inte lira ihop med alla delar som är så pass slitna.
4 Göra allt om möjligt själv
5 Hålla en minimal budget.
Så här såg den ut framifrån vid inköp..
- Attachments
-
- IMG_0804.jpg (82.46 KiB) Viewed 17017 times
Re: Como Agrati 50cc
...och så här såg den ut bakifrån.
- Attachments
-
- IMG_0807.jpg (73.87 KiB) Viewed 17014 times
En bild uppifrån, där man kan se luckan till motorn.
- Attachments
-
- IMG_0808.jpg (84.28 KiB) Viewed 17012 times
...så den fick jag sy vilket var lite halvsvårt eftersom skinnet var så passt tjockt men det gick:)
- Attachments
-
- IMG_0816.jpg (77.81 KiB) Viewed 17012 times
Växellådsoljan skuille bytas till min förvåning att ALLA oljeskruvarna satt riktigt uselt till.
Påfyllningsskruven satt under en hastighetsvajer. För att få bort hastighetsvajern måste man ta bort förgasaren och för att få bort förgasaren måste man lyfta ner motorn... hmm hur tänkte man där?
Oljenivåskruven satt halvt dolt bakom en plåt för att få bort den måste man fila ner en skruvmejsel några grader annars sabbade man skruvhuvudet.
Sist men inte minst så satt tapningsskruven bakom kröken, men det gick att få dit en moddad skruvmejsel där.
Tappningsskruven såg orörd ut, nivåskruven var använd, påfyllningsskruven var troligen orörd gick inte att se pga av hastighetsmätarvajern.
Hur som helst nu är det 300 ml växellådsolja i motorn.
Bild på oljan som fanns i, inte mycket, huga
Påfyllningsskruven satt under en hastighetsvajer. För att få bort hastighetsvajern måste man ta bort förgasaren och för att få bort förgasaren måste man lyfta ner motorn... hmm hur tänkte man där?
Oljenivåskruven satt halvt dolt bakom en plåt för att få bort den måste man fila ner en skruvmejsel några grader annars sabbade man skruvhuvudet.
Sist men inte minst så satt tapningsskruven bakom kröken, men det gick att få dit en moddad skruvmejsel där.
Tappningsskruven såg orörd ut, nivåskruven var använd, påfyllningsskruven var troligen orörd gick inte att se pga av hastighetsmätarvajern.
Hur som helst nu är det 300 ml växellådsolja i motorn.
Bild på oljan som fanns i, inte mycket, huga
- Attachments
-
- IMG_0864.jpg (91.27 KiB) Viewed 17012 times
Bensintanken på Comon rengjord på insidan med 5% citronsyra två gånger a 24 timmar, all rost borta samt byta av tändstift.
- Attachments
-
- IMG_0867.jpg (61.1 KiB) Viewed 17011 times
När jag slipade Comon lyckades jag få fram originalskölden, sliten men ändå:)
- Attachments
-
- IMG_0923.jpg (84.86 KiB) Viewed 17011 times
Dessutom hittade jag ett till originalmärke pp sidan med lite info om olja mm.
- Attachments
-
- IMG_0985.jpg (112.06 KiB) Viewed 17011 times
Under färgen på fälgen hittade jag detta.
- Attachments
-
- IMG_0976.jpg (82.91 KiB) Viewed 17010 times
...och under färgen på ljuddämparen fanns en vacker stämpel:)
- Attachments
-
- IMG_0980.jpg (77.49 KiB) Viewed 17009 times
träribborna renoverades.
- Attachments
-
- IMG_1360.jpg (127.8 KiB) Viewed 17009 times
Därefter slipades Comon och "baddades" med 3 lager Rust-oleum och en tvättsvamp. Rust-oleum är en rostskyddsfärg som man kan använda som "topplack" om man vill hålla en låg budget samt enkelt förbättra lacken själv vid behov.
- Attachments
-
- IMG_1448.jpg (150 KiB) Viewed 17008 times
Här syns lite av motorn, extremt svårt att komma åt och meka.
- Attachments
-
- IMG_1456.jpg (80.86 KiB) Viewed 17008 times
...och en till bild på motorn.
- Attachments
-
- IMG_1457.jpg (80.02 KiB) Viewed 17007 times
Häftigt, men svårmekat. Väldigt roligt att du visar oss detta
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vilket kul renoveringsprojekt du hittat. Är den körbar, eller tog du det kosmetiska arbetet först?
Var hittar man Rust-oleum? Det lät spännande.
/Fredrik
/Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Tackarjencla wrote:Häftigt, men svårmekat. Väldigt roligt att du visar oss detta![]()
/jens

Ja den går bra nu, det enda som behövdes fixas var bara att rengöra förgasaren och bensintanken. Dock så är inte bensinkranen 100% tät vilket innebär att bensinen flödar ut genom förgasaren vid längre förvaring.BooDaa wrote:Vilket kul renoveringsprojekt du hittat. Är den körbar, eller tog du det kosmetiska arbetet först?
/Fredrik
Att få tag på en bensinkran som passar ut genom karossen är nog väldigt svårt så jag löste det genom att sätta en metallring runt bensinslangen som det sitter en skruv som man enkelt kan skruva och klämma ihop slangen med. Kanske inte världens bästa lösning men det funkar (metallringen med skruv syns på en av bilderna alldeles bredvid förgasaren).
Rust-oleum kan du köpa på Bauhaus och finns i flera färger. Länken nedan är så vitt jag vet originallänken (1)
för lackning av fordon med Rust-oleum efter denna så skrev Hot-Rod magazine om tekniken (2)
1
http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... art=1&vc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2
http://www.hotrod.com/techarticles/body ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Å vilken härlig tråd! Så himla fint att någon törs ta sig utanför barriärerna och prova något vid sidan av Vespa å Lambretta! Grattis till en schysst Como! Har sett de på bild och nu bli man sugen.....
Lycka till! Mera updates, nu, nyss tack!
Lycka till! Mera updates, nu, nyss tack!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Jag håller helt med Ola! Vilken fin tråd och verkligen skoj att se ett nytt märke som objekt! Heja!
Ja vad ska man säga...... FORTSÄTT.
Håller med alla andra, en av de bästa projekten på länge här på forumet.
Keep up the good work
Håller med alla andra, en av de bästa projekten på länge här på forumet.
Keep up the good work
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack för alla trevliga kommentarer, det värmer
Hur som helst eftersom moppen är importerad från Italien av tidigare ägare så fanns någon typ av skattekvitto alt fordonsskatt i en liten plastbehållare på sidan av skärmen. Är det någon som som vet exakt vad det rör sig om?
Tyvärr ser man inte tidigare ägarens namn eller något liknande på första lappen...

Hur som helst eftersom moppen är importerad från Italien av tidigare ägare så fanns någon typ av skattekvitto alt fordonsskatt i en liten plastbehållare på sidan av skärmen. Är det någon som som vet exakt vad det rör sig om?
Tyvärr ser man inte tidigare ägarens namn eller något liknande på första lappen...
- Attachments
-
- IMG_0926.jpg (71.88 KiB) Viewed 16901 times
...däremot så fanns en tidigare lapp under den första och där ser man i alla fall att det kostade 2800 lire 1987, vad det nu var som kostade? Man kan även se en stämpel från Brisighella.
- Attachments
-
- IMG_0924.jpg (100.58 KiB) Viewed 16900 times