v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

v50

Post by erikh »

Okej, åter igen, v50-trim.

Tänkte få min v50 att gå lite bättre.
Har piaggios stora 60-tals-krom-ljuddämpare, men den verkar inte göra så mycket.
Ska man byta fugge om man sätter på 75cc? Vilken ska man ha?
Kan man på något vis se huruvida den är strypt eller ej?
Är inte ute efter att åka assnabbt, även fast det vore kul, utan snarare att ha snabbare acc och inte bli omkörd av cyklister och dylikt.
Exakt vad innebär att byta primärväxel, har hört det ett par gånger men aldrig förstått vad det gör..
ursäkta mina dumma frågor.

v50 x2
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Du behöver inte byta förgasare när du monterar 75cc, dock måste du byta huvudmunstycke, storlek på detta kan du se i papprena till cylindern.
En 16/16 eller 19/19 passar fint till en 75cc, kom ihåg att även insugsrör behöver bytas, på 19/19 även luftfilter.
I vevpartiet sitter största strypningen så antingen får man ta upp detta eller byta vevparti, att ta upp vevpartiet är lätt, kan göras med vanlig bågfil.
Anpassa även motorblocket för att passa cylinderns transferportar för att det skall fungera bra.

Utväxlingen innebär att man byter kugghjulen mellan vevparti och koppling, alltså det lilla kugghjulet på vevpartiet och sen hela kopplingskorgen med sitt stora kugghjul.
En längre utväxling gör att du på samma varvtal får en högre hastighet, en längre utväxling kräver dock att man har högre effekt i motorn för att klara av den ökade belastningen.
För att byta utväxling måste hela motorn rivas, enklare är då att byta däckstorlek till 10", ger samma effekt bara att då byter man utväxlingen mellan vespan och moder jord...

/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

okej. jag varvar inte riktigt, det räcker liksom inte till, är det ett tecken på att den inte är strypt (tjejens v50 varvar på samma hastighet) och att en 75cc vore helrätt, och bara att slänga på?

v50 x2
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Strypningen på V50 sitter som Calle säger till största delen i vevslängen, den öppnar för insug till vevhuset under en mycket kort stund. För att åtgärda detta behöver man riva motorn. Om man inte gör detta är det tveksamt om man har mycket att vinna på andra åtgärder. F ö har V50 en ganska liten förgasare, korta porttider och ett trångt avgasknä. En liten förbättring kan fås genom att höja kompressionen - plana topp (eller hellre cylinder) c:a 1 - 2 mm. Byt till Primaverans avgasknä eller borra upp ditt egna. Nästa steg är att förlänga porttiderna, detta kan uppnås med förhöjning av cylindern (med exvis aluminiumplåtpackning c:a 2mm) och ty åtföljande extra planing av topp/cyl. Dessa är de billiga lösningarna, se'n kan man ju brassa på med ny, större förgasare, nytt, större insugsrör, ny, större cylinder osv. Har du en stor plånbok är allt detta helrätt.

Dag
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

stor pluska har man väl inte men fick vespan för 3500, hade räknat med att ge en 8-9000, så då har man ju lite att ta av. fan vad jag önskar att jag förstod allt.

v50 x2
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

t.ex plana - är det samma sak som att slipa ner?
avgasknä vet jag inte heller vad det är.
en fyra fem lax kan man ju tänka sig att lägga ut under vintern, och det borde väl enligt mina beräkningar iaf täcka 10", 75cc och "racingförgasarsystem" från EM. Hm. Eller så skaffar jag mig bara en primavera... allt är väl egentligen höstfix och motorn skulle ju behövas göras rent och sådär iallafall (stor svart klump just nu, inte rörd på 40 år..) så då kan man ju passa på att ostrypa den.. åh vad jag vill att den ska gå bara liite bättre..

v50 x2
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

hopp, menade scooter center inte em

v50 x2
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Att 'plana' betyder att planslipa, avgasknäet är den vinklade första delen av avgassystemet på smallframe, sitter fast i pinnbultar på cylindern. Här finns bara ett mycket smalt hål på V50. Primaverans är öppnare och passar direkt på. Rek att titta på Niklas Enanders mektips på medlemsdelen av denna site.

Dag
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

okej, så det är inte fast i ljuddämparen / avgasröret? har som sagt inte lilla v50-dämparen utan någon stor krompiaggiosak jag inte vet vad det är..

så, plana gör man för att få mindre luftläckage; eller? om man planar en till två millimeter och sedan har en cylinderfotspackning på 2 mm, är det ju plus minus noll fast bättre kompression. har jag förstått?

Förre ägaren körde på för mycket olja (4%), sätter det sig i avgasröret? Är det ett vanligt problem, eller är det bara min vilda fantasi? Tycker ju att den borde gå lite bättre än den gör, knappt nån skillnad mot tjejens med orginalet. Det ser ju ut som en trimdämpare, vilket jag förmodar att det är, men.. åtminstone i utblåset är det ett lager gegga, så det är väl det inuti också. Kan man köra något avfettningsmedel på, eller sabbar det något? vill ju vara säker på vad jag gör innan jag gör något.. Är det någon utvändig del av motorn som ska ha fett på sig, eller är det bara att göra rent och polera :) ?

v50 x2
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Avgasknät är den lilla fjutt som sitter kvar på cylindern efter att du har tagit bort avgassystemet.
Den är så kort att många säkert inte märker att den inte är en av cylindern, utan går att skruva bort.

"så, plana gör man för att få mindre luftläckage; eller? om man planar en till två millimeter och sedan har en cylinderfotspackning på 2 mm, är det ju plus minus noll fast bättre kompression. har jag förstått?"
1) Planar man lite(<0,1mm), är det för att för att se till att man inte får läckage.
2) Planar man mycket, är det för att ändra förbränningsförhållandena.
2a) Om man inte höjer cylindern, får man högre kompression.
2b) Men lägger man dit en tjockare packning med samma höjd som planingen vid cylinderfoten(eller något annat som gör samma sak), ändrar man inte kompressionen, men man får att portarna kommer högre upp relativt kolven. Är portarna högre upp, är det samma sak som att de är öppna längre del av varvet. Så man får mera tid för bränslet att komma in(och rakt ut också), men mindre tid för kompression.

"Det ser ju ut som en trimdämpare, vilket jag förmodar att det är, men.. åtminstone i utblåset är det ett lager gegga, så det är väl det inuti också. Kan man köra något avfettningsmedel på, eller sabbar det något?"
Förr eldade man ur avgassystemen, men det gäller inte de med ull i. Borttagna la man dem på något säkert underlag, och tuttade på. Var det inte tillräckligt med oförbränd bensin redan i dem, kunde man efter man hade tvättat ur dem, använda sig av den bensinen som kvar inuti(var försiktig, det kan knalla till rätt bra i värsta fall).

Bella R200 -55
Bella R204 -60
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

okej, mer dumma frågor.

förstår principen med kompression på sätt och vis, men inte riktigt.
vet mest att det är bra att göra så men inte varför. alla är nybörjare någon gång.. :)

så, exakt vad får jag för resultat om jag planar, höjer med en packning och byter avgasknä? starkare på låga vartal, snabbare på höga eller över huvud taget bara bättre?

angående trimdämparen, finns det inget bättre alternativ än att tutta eld på den ?
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Kompression är bra om man vill få lite kraft att knuffa runt vevslängen.

Har du en stor chromesak till ljuddämpare har du säkert inte ens avgasknäet kvar. Jag har en likadan stor sak till ljuddämpare skulle jag gissa men min är matt svart. För att få dit kröken fick jag ta väck knäet.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

okej. så, jag gör väl bäst i att invänta vintern, köpa "vevparti racing" från emscooters, alt. fila upp det, plocka ner motorn, sätta på ny 75 alt. 85 cc cylle och fixa o greja med fuggen. då har jag nåt att göra. tänkte ändå plocka ner det mesta av den och lacka om så..
hohoh. nästa scooterpremiär kanske..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hej Erik!

Visst kan man trimma originaldelarna som sitter på Vespa 50, men om det handlar om att lämna iväg till mekanisk verkstad så skulle i alla fall jag köpa färdiga trimdelar i stället. Niklas trimtips på webben är suveräna och fungerar kanonbra! men det krävs ganska mycket mekaniska maskiner och verktyg.

I dagens läge är trimdelar till smallframes (Vespa 50 m.fl.) löjligt billiga, det lönar sig knappt att borra om en skuren V50 cylinder när ett DR50 kit kostar 600spänn och Piaggios Originalkolv med borrning kommer till samma slutsumma eller mer.

Mer avancerade cylinderkit med färdiga trimporttider, stora kanaler och högkompressionstopp kostar inte mycket mer. Originaltoppen på V50 är inte direkt Hi-tech och inget att trimma med. Ta t.ex Polinis 75cc racing kit, 1200kr, grymt mycket effekt för pengarna.

Det enda man bör tänka på innan man monterar ett trimkit är att grada av alla portar mot kolven. Samtliga gjutjärnscylindrar från Polini och DR är helt obearbetade. (givetvis behövs också förgasarbestyckning, kallare tändstift och mindre förtändning m.m.)

Misstänker du att avgasystemet är igensatt så byt till ett nytt, även det är billigt 400-500kr för ett bra Poliniblås. Med Polinis avgasystem så slipper du använda Piaggios trånga avgasböj då avgasystemet går direkt till cylindern. Vill du ha ett kromat SS90 så kostar det tyvärr lite mer.

En bra vev får du för 700kr

Lycka till med trimningen! /Federico
gusgus
Drömmare
Drömmare

Post by gusgus »

hej.

har anskaffat en vespa 50 -73.
den köptes i tyskland och den förre ägaren hade en 75cc cylinder på som jag var tvungen att byta tillbaka till 50cc som följde med köpet.
när jag nu bytt så går motorn igång på tomgån utan gas, men så fort man gasar lite så dör den. undrar nu om det räcker med att skruva på bensin och luftinsläppen på förgasaren eller om jag behöver göra massa annat också.

/Gustav nybörjaren
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gusgus</i>
<br />hej.

har anskaffat en vespa 50 -73.
den köptes i tyskland och den förre ägaren hade en 75cc cylinder på som jag var tvungen att byta tillbaka till 50cc som följde med köpet.
när jag nu bytt så går motorn igång på tomgån utan gas, men så fort man gasar lite så dör den. undrar nu om det räcker med att skruva på bensin och luftinsläppen på förgasaren eller om jag behöver göra massa annat också.

/Gustav nybörjaren
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!
Testa att byta tillbaka till standard huvudmunstycke.

VH,
Calle

gusgus
Drömmare
Drömmare

Post by gusgus »

har gjort... även bytt förgasare...
...jag har bytt tillbaka till alla orginaldelar som satt där innan tysken satte dit sin 75:a mao borde det bara vara midre justeringar kvar...
/Gustav
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Sitter det original vevparti eller upptaget sådant?
Är motorn portad för reedinsug?
Har du standardljuddämpare?
/Calle

gusgus
Drömmare
Drömmare

Post by gusgus »

ärligt talat så vet jag inte.
antar det. på vilket sätt slulle det spela någon roll? hur kan jag kolla? finns det någon bra onlinemanual?

/tacksam
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Sitter det original vevparti eller upptaget sådant?
- Om det är ett portat vevparti kan du behöva ett större huvudmunstycke än original, testa och hålla för insugshålet i gasaren, om det funkar nu behöver du nog ett större huvudmunstycke!
Är motorn portad för reedinsug?
- Man får ta av insuget som sitter där nu och se om vevpartiet verkligen fungerar som slidventil (tätar när det skall) om det är upportat så att slidventilen inte tätar får du skaffa dig reedinsug igen.

Post Reply