Vänstergängad kronmutter?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hoopoe
Drömmare
Drömmare

Vänstergängad kronmutter?

Post by Hoopoe »

Är ny här på forumet! Behöver ta bort drivaxeln från min vespa (150 gl touring från 1959). Kronmuttern på bakhjulet sitter som berget, och nu funderar jag på hur den egentligen är gängad. Jag tycker den ser högergängad ut, men jag har förstått att den är vänstergängad på en del modeller. Ngn som vet?
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Vänstergängad kronmutter?

Post by Vespalun »

Nog ska dom vara högergängade alltid!
Har man bara fått bort saxpinnen som säkrar muttern så brukar det vara enkelt att att få bort den.
Jag brukar använda en mutterdragare (helst tryckluft men en elvariant fungerar också) då är det lättare eftersom det är lite svårt att hålla fast bakjulet är man ska bort med muttern.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hoopoe
Drömmare
Drömmare

Post by Hoopoe »

Tack för svar Leif! Ska göra några försök till med muskelkraft; annars får det bli att köpa in mutterdragare.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Et annet triks er å ikke kople ut bakbremsen før kronmutteren er løs.

Dermed kan man stå med en arm på bakbremsen og en arm til å løsne mutteren.

Easy-piecy!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hoopoe
Drömmare
Drömmare

Post by Hoopoe »

Nu är kronmuttern på bakhjulet lös! Uppsökte en mopedverkstad som försökte få loss den med mutterdragare, men den satt lika hårt som förut. Fick då tipset om en traktorverkstad i närheten. Den vänlige mekanikern där tog fram det tunga artelleriet, dvs en kraftig mutterdragare, och muttern lossnade genast. Efter det åkte jag hem och gjorde en riktig fin kopia av kopplingsavdragare (till kronmuttern); använde en stor mutter som jag fräste ur passande spår i. Gick galant. Nu är hela motorn i smådelar. Bara att beställa lager, packboxar, packningar m.m. och sätta ihop på nytt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hoopoe wrote:Nu är kronmuttern på bakhjulet lös! Uppsökte en mopedverkstad som försökte få loss den med mutterdragare, men den satt lika hårt som förut. Fick då tipset om en traktorverkstad i närheten. Den vänlige mekanikern där tog fram det tunga artelleriet, dvs en kraftig mutterdragare, och muttern lossnade genast. Efter det åkte jag hem och gjorde en riktig fin kopia av kopplingsavdragare (till kronmuttern); använde en stor mutter som jag fräste ur passande spår i. Gick galant. Nu är hela motorn i smådelar. Bara att beställa lager, packboxar, packningar m.m. och sätta ihop på nytt.
Här har vi en gla' tidsoptimist!!! :mrgreen:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Här har vi en gla' tidsoptimist!!!
Tja, men det måste man nog vara för att hålla på med den här hobbyn.
Jag skulle bara gå ut en liten sväng i garaget ikväll och fixa lite trasiga gängor.
Nu är visst klockan halv fyra.
Men så är det, tiden går fort när man har roligt.

Bara ös på Hoopoe och lycka till med motorbygget.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Hoopoe
Drömmare
Drömmare

Post by Hoopoe »

Haha, känner igen mig i det där med "klockan halv fyra". Tiden går fort när man har roligt...
Det jag håller på med är att försöka få liv i farsans gamla vespa från -59 som stått still i snart 40 år. Tur att jag inte försökte starta den innan jag delade motorn; den var tom på olja och istället var där en gäggig brun sörja. Efter rengörning ser det dock rätt ok ut, och inte alls så slitet som jag trodde. Men många timmar kvar är det ju så klart. Blir säkert en hel del fler inlägg här innan bygget är färdigt.

/Gunnar
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Låter gott.
Släng gärna upp ett par bilder på "farsans gamla vespa" så vi får se hur den ser ut.
Sådana blir man alltid lite nyfiken på.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det var ingen krititik, bara ett konstanterande från en annan tidsoptimist. Fördelen med att vara tidsoptimist är att hinner göra mera, man använder tid som annars skulle slösar bort på TV-tittande, allmänt slöande & sömn...
Hoopoe
Drömmare
Drömmare

Post by Hoopoe »

Det är helt lugnt Fritte. Är rätt nöjd med motorrenoveringen för tillfället efter att ha stött på lite problem med tjuriga bultar/muttrar. Speciellt jobbig var den bulten som är genomgående i motorn och som jag till sist fick borra ut. Nu är det dock medvind. Hoppas det håller i sig.

@tomas. Absolut! Ska lägga upp lite bilder vad det lider.

/Gunnar
Post Reply