Ja, det var ju inte så mycket svar eller funderingar från er just nu...
Jag lägger upp lite bilder åt er.
Tyvärr kan man inte se kopplingskorgens krökning så mycket på dessa bilder men kedjans kurvning är lite rolig.
Den huvudsakliga frågan jag har måste nog ändå vara. Vilken cylinder och kolv ska jag köpa? En annan fråga är "Vilka kan jag köpa?" Betänk att jag har min lite smågalna förgasare som är lite större än den vanliga som ska sitta på.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Zikes wrote:
Den huvudsakliga frågan jag har måste nog ändå vara. Vilken cylinder och kolv ska jag köpa? En annan fråga är "Vilka kan jag köpa?" Betänk att jag har min lite smågalna förgasare som är lite större än den vanliga som ska sitta på.
Mugello - många som är nöjda och som du kan fråga om råd. Kom precis i en ny version tror jag.
Borra och hona cylindern och köpa kolv tror jag landar på lika mycket som att köpa en ny i 175cc variant.
Jag borde nog läsa lite mera om tipsen på forumet som finns sen tidigare, helt klart.
Jag vill ha något som är "enkelt", gärna bolt-on, och som ger mig pålitlighet. Trimnivån är inte så viktig. Pris och liknande är inte så jätteviktigt men jag vill väl inte lägga ut mer än "nödvändigt". Det ska vara valuta för pengarna. LTH verkar ha en del vettiga cylinderkit som dock just nu är slut i lager. Beedspeed ser ut att ha en del också. Runt 2k vore trevligt för ett kit i mina öron. Är det omöjligt?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Sedan Scooter Restorations lade ner tillverkningen av sin SR-cylinder (186 cc), så finns det tyvärr inte speciellt många billiga beprövade alternativ kvar. Mugello har nämnts, men den är i sin senaste version ganska rejält portad, och inte något jag skulle montera om resten är orginal. Mitt tips är att försöka hitta en sliten orginal TV175-cylinder (finns drösvis liggandes eftersom de flesta trimmat upp hojarna), borra eller hona den och montera med nya ringar. Var dock noga med att mäta upp cylindern så att du verkligen får en Innocenti-cylinder, de indiska kopiorna är hemska rent ut sagt. Fråga på forumet, så hittar du säkert en cylinder.
Jag har sett på vissa shopar att det finns nån aluminiumcylinder portad enligt orginalspec, men jag vet inget om kvaliteten på den. Billig är den dock.
Zikes wrote:Borra och hona cylindern och köpa kolv tror jag landar på lika mycket som att köpa en ny i 175cc variant.
Jag borde nog läsa lite mera om tipsen på forumet som finns sen tidigare, helt klart.
Jag vill ha något som är "enkelt", gärna bolt-on, och som ger mig pålitlighet. Trimnivån är inte så viktig. Pris och liknande är inte så jätteviktigt men jag vill väl inte lägga ut mer än "nödvändigt". Det ska vara valuta för pengarna. LTH verkar ha en del vettiga cylinderkit som dock just nu är slut i lager. Beedspeed ser ut att ha en del också. Runt 2k vore trevligt för ett kit i mina öron. Är det omöjligt?
Efter ett alldeles för långt avbräck har jag nu fått ändan ur vagnen. Delar är beställda, min plats har sopats ren och jag är sjukt spänd på att få sätta igång.
Det kommer bli en uppborrning och byte av lite blandat för att få igång den.
Har en plan för det mesta förutom för förgasarvajern. Det borde ju inte vara så svårt egentligen men det är ju inte en helt vanlig förgasare så jag måste mecka lite med infästningen mot själva förgasaren så att vajern löper lätt men ändå sitter bra fast.
Jag har under all denna tid också införskaffat mig en bra telefon så jag ska se om det går att få det smidigt att direkt lägga upp grejer via den utan att passera hemmet. Är det någon som sett om det finns någon bra phpbb-forum-läsar-skrivar-app på android market?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Ok, nu har jag bytt förgasare. (Sent ska syndarna vakna)
Men...
När jag startar motorn så går det rätt enkelt när den är kall. Jag kan varva lite och tycka att det är trevligt. När jag ska köra iväg så dör den dock direkt. Jag kommer typ fem meter och efter det så är det kört. Då vägrar den också att starta igen på direkten men väntar jag ett litet tag på att den ska bli kall så kan jag starta den igen men samma sak händer igen när jag ska köra iväg.
Någon som har råkat ut för något liknande och kan ge lite tips på vad det kan vara som felar?
Jag har plockat ner förgasaren igen men hittar inget i den. Den får bensin och flottören stänger som den ska. Jag har tyvärr inte choken på plats men hade samma beteende oavsett om jag sätter igen det eller inte.
Nu tänkte jag dubbelkolla så att tändningen står rätt men var lite lat i garaget idag så jag kom inte så långt.
Så ja, jag tänkte fråga er om ni har någon input i felsökningen eller om det är något ni känner igen.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Hade sådant problem på min P200 år 2001. Kablarna till picupen var av inne isoleringen men hade kontakt genom att ligga mot varandra. Det var som om gnistan räckte till att få motorn att gå, men så fort motorn belastades stannade den. Efter jag bytt kablarna försvann problemet. Så mitt råd är att kolla alla kablar på tändplattan om du har brytartändning, annars picuppen anslutningar. Jag hade innan i flera år haft problem med detta, ibland var jag tvungen o springa igång den men däremellan funkade den perfekt. Jag trodde då den djävlades att det var förgasaren, men nu är jag rätt säker på att det var detta problem.
Ja, det är ju inte fel att dubbelkolla alla anslutningar och jordningar, det borde jag absolut göra. Fast mitt problem är att jag liksom aldrig kommer iväg egentligen. Den brummar i några meter beroende på hur mycket gas jag har när jag lägger i en växel men aldrig någon direkt sträcka.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
fritte wrote:Hade sådant problem på min P200 år 2001. Kablarna till picupen var av inne isoleringen men hade kontakt genom att ligga mot varandra. Det var som om gnistan räckte till att få motorn att gå runt, men så fort jag la i en växel så motorn belastades stannade den.