Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

oj, här har du en billigt, 12500.- för en 09 med top box och drygt 700mil.
Värt en resa!
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_A ... ?ca=11&w=1
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

wY wrote:oj, här har du en billigt, 12500.- för en 09 med top box och drygt 700mil. Värt en resa!
Tack för tipset! Ja, en 09:a är ju nästan ny... X2000 till Sthlm, SL till Vallentuna, Innova hem 50 mil i höstregnet. Låter som ett lagom äventyr! :) Vår långresande Saarela hade inte tvekat en sekund...! :)
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

TMax500 wrote:... Saarela hade inte tvekat en sekund...! :)
Nej inte för köpet eller resan. Efter 30mil hade han ändrat sig och tagit vägen över Polen bara för att det kändes så. Infall!
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Hehehe... Förlåt oss, VS, för att vi skojar om dig. Men du är ju en hjälte, en legend, och sådana talar man ibland om på nätet, som du vet! :) :)
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Signalhornet är helt i linje med Innovans hela uppenbarelse - lite tanigt. När man hamnar i lägen att behöva tala om att man finns så blir det lite väl ursäktande tunt så jag köpte en tuta på Biltema. Den med mer basröst av de två. Art.nr: 431920. Den är lite större och tyngre än orginalet men går in på dess plats och så fick det bli. Orginaltutan parallellkopplade jag och fäste i en plastvinge på andra sidan där under kåpan. Det visar sig om det håller. Det fjädrar lite. (glömde ta en bild men det är rättframt).
Ljudet blev betydligt mer vuxet. Inget skarpt läge än och det får gärna dröja. Bara torrtutat. Känns bra.
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

Idag fick jag hem min Puig vindskiva som jag köpt på ebay. Beställde 12/9 och kom idag 14/9, bra leveranstid från Tyskland tycker jag. Ivrigt så monterades vindskivan och en provkörning på fem mil blev det i regn och stormvindar. Perfekt väder för att testa så att allt funkar:). Betyget blev klart godkänt. Jag fick varken vind eller regn på mig, däremot så märkte man att vinden slet lite extra i hojen. Kan klart rekommenderas för att förlänga säsongen när kylan kommer.

//Mile
puttepj
Entusiast
Entusiast

Sv: Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Mile wrote:Idag fick jag hem min Puig vindskiva som jag köpt på ebay. Beställde 12/9 och kom idag 14/9, bra leveranstid från Tyskland tycker jag. Ivrigt så monterades vindskivan och en provkörning på fem mil blev det i regn och stormvindar. Perfekt väder för att testa så att allt funkar:). Betyget blev klart godkänt. Jag fick varken vind eller regn på mig, däremot så märkte man att vinden slet lite extra i hojen. Kan klart rekommenderas för att förlänga säsongen när kylan kommer.

//Mile
Bilder och länk till rutan förväntas.....

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jag tänkte samma som du men nu när det står Puig och tyska ebay så sökte jag själv. Den sitter rakt ovanför lyktan och långt fram så det verkar bra men jag önskar mig en lite mer bakåtsvept ruta. Vet ju inte hur det funkar förstås.

Image
länk till tyska ebay, sökord puig + innova

länk enda sökträffen, kanske där du handlat?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Det blev en del letande innan jag lyckades söka efter den samma på e-bay men hittade den till slut på ebay.uk för ca 65 pund plus frakt.
Dock verkar den stå som utgången :-( , eller så bevisar det bara hur dålig jag är på att leta på och handla på ebay :-(
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

wY wrote:Jag tänkte samma som du men nu när det står Puig och tyska ebay så sökte jag själv. Den sitter rakt ovanför lyktan och långt fram så det verkar bra men jag önskar mig en lite mer bakåtsvept ruta. Vet ju inte hur det funkar förstås.
Precis, det är bs-motoparts som jag beställde hos. De hade nog bara ett par kvar när jag beställde. Innovan är ju en liten hoj så det är viktigt att rutan är rätt långt fram, annars får man den i nyllet. Det har blivit ytterligare något tiotal mil i helgen och jag kan bara säga att jag är helnöjd. Som vädret är nu så ser jag inga nackdelar. Varmt och skönt bakom rutan och ingen turbulens runt huvudet. Det enda jag har upptäckt inte funkar så bra är ventilationen i hjälmen, nu får man ingen luftström mot huvudet längre. Dock så är det OK att öppna visiret utan att få tårar i ögonen eller flygfän av mindre kaliber :D

//Mile
JanneG
Drömmare
Drömmare

Post by JanneG »

Nått för oss Innova ägare att bita i

http://www.dt.se/pralin/bloggar/resor/mcjordenrunt" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Dags för en lite försenad 100-milaservice (har nu totalt 1800 mil bakom sig) och sitter och läser i instruktionsboken vad som skall göras eftersom det är första gången jag skall skruva i den. Det är tydligen bara mest fråga om att inspektera saker men så ser jag att oljan skall bytas?? Vad f-n, oljebyte var 100:e mil, det är väl ingen Ural eller Dnepr heller?? Byter den väl eftersom det står så i boken men åsikter tack.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Nja 100-mila service gör man en gång efter 100 mil och sedan är det 400 mil för andra service och efter det är det 400-mil som gäller mellan varje service.

Kedjan är smal och aningen underdimensionerad så den sträcker sig en del så boken säger att man skall kontrollera kedjan var 100:e mil och det rekommenderar jag nog.
Däremot är smörjningen och rengöringen inte lika viktig eftersom kedjan är inkapslad. Jo självklart kan man aldrig göra rent och smörja en kedja för ofta men att se till att kedjan är rätt sträckt var 100:e mil är definitivt att rekommendera.

Min Innova är uppe i 1370 mil nu och jag har servat den själv från och med 800 mil. Gjorde en '400 mila för dummies' beskrivning och bilddokumenterade den. Länken ligger nog redan ett par ggr i den här långa tråden om jag minns rätt, men jag lägger in den igen.
http://kagghamra.com/innovaservice.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns en sil inne i motorn som skall rengöras vid 1200 mil. Det har jag inte gjort eftersom jag inte förstod var den satt och hur man gjorde :-( men jag har via google hittat en beskrivning som visade att man går in via kopplingssidans kåpa. Det är lite meckigt som det såg ut, men absolut görbart så det blir gjort vid vårservicen om det inte blir en varm och skön höstdag innan, eftersom jag står ute. Kommer att uppdatera min länk med det erfarentheten när det är gjort.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Hmm...Satt och läste i manualen och i serviceschemat på sidan 59 fann en anmärkning vid miltal som förklarades på sidan innan. Anm: (1) Vid högre miltal, repetera de frekvensintervall som angivs här. Men jag litar på dig, 400 mil låter rimligare :). Speciell som det är 400-mila intervall efter den första 100-mila, 100, 400,800 1200.

Gäller detsamma ventilspelet, det räcker att inspektera det var 400 mil?
Pelle_Punk
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Pelle_Punk »

JanneG wrote:Nått för oss Innova ägare att bita i

http://www.dt.se/pralin/bloggar/resor/mcjordenrunt" onclick="window.open(this.href);return false;
Trevlig läsning!
JanneG
Drömmare
Drömmare

Post by JanneG »

Ja jag tycker det är häftigt en ung kille från Djurås,Dalarna som är på väg till Australien....via europa , turkiet , iran ,börjar närma sig pakistanska gränsen helt klart en intressant resa,följ den och peppa Pontus.

JanneG
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Har sökt efter vindrutor och den mile köpte verkar ju bra. Har dock hittat en annan som även om den inte är lika snygg så täcker den handgreppen. Någon som har den och kan yttra sig om kvalite och funktion?
http://www.motobike-parts24.de/product ... urn false;
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Image

WUYANG WY 125-24B, påminner den om något? :) Är det här det Wuyang som har ett joint venture med Honda, alltså de tillverkar Hondas motorcyklar för den kinesiska marknaden under eget namn? http://www.wuyang-honda.com/english/index/index.jsp
EDIT: Nej det är nog det här, http://en.wuyangmotor.com/newEbiz1/Ebiz ... 2103836085

Synd, jag funderade på om de där lättmetallfälgarna skulle passa på Innova. Det kanske de gör men det hade varit sannolikare om det varit Wuyang-Honda. föredrar definitivt lättmetall framför eker.
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Vad drar era Innovor och under vilka förhållanden? Har läst igenom hela tråden igen och det verkar som om min drar lite för mycket. Har kört ToR Malmö-Åmål (960km) och Malmö-Linköping (840km), mestadels motorväg och försökt hålla 80-90 km/h. Den har då snittat 0,25 l/milen. Visserligen är jag 190cm och 105kg och har 36 liters Hondaboxen på men det verkar lite mycket ändå. Åsikter tack!
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jag har snittat 0,16 på mina 550mil och kör sällan över 70. En del snabbstarter först vid rödljusen när jag trasslat mig förbi bilköerna blir det å andra sidan. I övrigt är det rätt gynnsam körning tror jag. 70kg tomvikt och 184cm för mig. Ingen vindruta eller spoiler. Stor top box.
Farten är säkert det som kostar mest. Det känns verkligen att öka från mina 70 och är det minsta motvind, ja, det tar emot.

Se t.ex. snålvargen som toppar ligan här:
alla Innovor på Spritmonitor.de
, den fascinerande Evomoto med halvliggande förare och kåpor för att minska luftmotståndet. Den är drevad också. I övrigt standard vill jag minnas. Den toppar 130 och snittar 0,11. Mkt intressant.
ImageEvomoto (förutom tyska finns en del engelsk text)

En kommersiell version skulle jag vara klart intresserad av.
Min egen hittar man genom att klicka i signaturen här under.
(Snittet för alla i listan ovan är 0,19 och max 0,26. Uteslutande insprutare tror jag)
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

Hejsan!

Nu ser jag att det fyllt på i lagret med likadana vindrutor som jag köpte för ett tag sedan, om någon är intresserad. Se länk nedan.

http://viewitem.eim.ebay.se/Puig-Touren ... 27544/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är bs-motoparts.com som säljer dem.

//Mile
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Ja, den är defintivt snyggare men jag tror jag uppskattar skydd för händerna mer. Är det ingen som har vindrutan jag länkade till ovan och kan yttra sig om kvaliten? Honda originalrutan lär ha varit lite skör.

Image
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Mile, har du märkt om hojen går tyngre eller lättare eller samma som innan nu med rutan på? Ändrad toppfart, förbrukning?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Mile wrote:Hejsan!

Nu ser jag att det fyllt på i lagret med likadana vindrutor som jag köpte för ett tag sedan, om någon är intresserad. Se länk nedan.

http://viewitem.eim.ebay.se/Puig-Touren ... 27544/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är bs-motoparts.com som säljer dem.

//Mile
Jag gav upp efter att ha letat runt efter rutan men inte hittat den. Nu är den beställd :-)

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Kapsyl wrote:Vad drar era Innovor och under vilka förhållanden? Har läst igenom hela tråden igen och det verkar som om min drar lite för mycket. Har kört ToR Malmö-Åmål (960km) och Malmö-Linköping (840km), mestadels motorväg och försökt hålla 80-90 km/h. Den har då snittat 0,25 l/milen. Visserligen är jag 190cm och 105kg och har 36 liters Hondaboxen på men det verkar lite mycket ändå. Åsikter tack!
Din kroppstyng och inte minst storlek (vindmotståndet) är nog boven i dramat.

Jag är 187 och väger 108kg. Jag har en soppaförbrukning på 0,25 när jag kör utan att snåla.
Däremot när jag håller runt 80 km/h på mätaren vilket motsvarar 73 km/h enligt GPS:en och det inte är för blåsigt kommer jag ner i 0,16-0,17.

Men det är svårt att mäta exakt förbrukning när man pytsar ett par, tre liter åt gången, det blir ingen exakt mätning.

Jag höll på och skrev upp varje mätarställning och tankning under 2009 så mina uppgifter bygger på lite längre mätning.

Idag mäter jag inte alls. Jag är helt nöjd med att komma 4 mil på en liter....

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Post Reply