Fastkörd V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Fastkörd V50

Post by gunder hegg »

Hej!

Efter mycket nedlagd tid på att renovera och gå igenom mer eller mindre hela min vespa 50, där detta forum varit till stor hjälp, har jag kört fast!
Det är därför dags att skriva mitt första inlägg.

Det mesta har lämnats i original utförande och endast rengjorts eller renoverats, vevpartiet är dock bytt till italienskt original.

Nu när allt äntligen är på plats så har den vägrat att starta överhuvudtaget (inkl. startgas eller bensin i cylindern).

Vespan befinner sig i ett gemensamt vespa-garage i Stockholm.

Vi har slut på idéer efter att ha bytt ut och testat följande:

- kolvringar
- 19 grader förtändning (med stroboskop)
- kondensator
- tändspole (inkl. tändkabel)
- tändstift (B7HS, B6HS)
- brytarspetsar
- kompression
- kolv rätt vänd (pil mot avgasrör)
- hel krysskil
- urkopplad dödarkabel
- urkopplat avgasrör (renoverat med inte märkbart igensatt)
- rengjord förgasare
- packningar
- munstycken
- filtpackning
- renoverad tank
- lufthål
- bensinkran

Jag har läst igenom en hel del trådar på ämnet, men känner att jag prövat allt och är helt tom på idéer.

Det är mycket möjligt, vilket jag hoppas, att felet är helt trivialt eftersom jag är en oerfaren nybörjare :D

Om någon som har ett förslag på hur jag ska gå vidare eller göra mig en ordentlig tjänst och titta på eländet, vore jag ytterst tacksam!

Känner att jag är för nära att få ut den på vägarna igen för att ge upp!

Bästa scooter hälsningar,

Aron
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Fastkörd V50

Post by Vespalun »

Hej!
Ja det är bara att kavla upp ärmarna.
Har Du gnista samt kör med startgas (eller bensin i cyllindern) så startar den om tändnien är rätt (någorlunda rätt).
Det är inte troligt att Du kan ställa tändningen med stroboskop om den inte startar, så kolla tändningen igen.
Är det rätt svänghjul på den?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Färsk bensin?

Ni har inte lyckats få tändningen 19° efter i st f före?

Finns det ingen gnista så är ju felet där. Som sagt.

Ni har förstås prövat springa igång den också?

Lycka till.. inte kul när man prövat "allt".

Men snart går den!!

//Johan
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Post by gunder hegg »

Fin gnista, färsk bensin, bra kick.

Har i och för sig inte prövat att springa igång den eftersom jag inte får ens tendens till tändning med startgas och kick, vilket jag garanterat fick innan renovering.

Jag har bara tillgång till strob, är det inte mer precist än att sätta tunt papper mellan brytarspetsarna? Svänghjulet går ju många varv när man kickar och tändningen är ju helt stabil när man lyser.

Två saker är dock suspekta:

När jag ställde in tändningen första gången hade jag samma problem som andra här på forumet, skruvhålen i tändplattan räckte inte till för att få upp tändningen till 19 grader, den tände någon grad för sent med plattan vriden i botten.
Vinkeln på den nya brytarklacken var annorlunda, så jag bytte tillbaks till den gamla brytaren i samband med att jag bytte kondensator.
Då var 19 grader tillbaks till ungefär mitten av skruvhålen igen, men bara en stund. Sen hoppade tändningen ner igen.
Eftersom jag hade köpt ny tändspole för att helgardera mig, prövade jag att byta ut den. Tändningen gick tillbaks till det "normala" läget i förhållande till tändplattans position.
Visst, jag använder den gamla brytaren, men efter byte av kondensator och tändspole (inkl. tändkabel) är gnistan märkbart starkare, även om den var fin och blå redan innan.

Det andra problemet som jag upptäckte, i och med att jag undersökte varför det tycks som om inget bränsle sugs in i cylindern och om veven då inte sitter som den ska och det då går trögt när man drar runt svänghjulet, var att det snarare är svänghjulet som tycks snudda lite vid motorblocket. Ungefär som att det inte satt riktigt rakt. Det sitter, hursomhelst, helt stabilt på vevaxeln.
Att det inte riktigt sitter rakt kan kanske ha att göra med ojämnheter efter att krysskilen dragits på på fel ställe och dragit upp nya spår i konhålet.
Men nu sitter det i rätt spår garanterat, och svänghjulet går runt utan problem när man kickar, så kan det verkligen döda tändningen när man prövar med både startgas i förgasare utan luftfilter eller bensin rätt in i cylindern?

Jag lägger upp en bild på svänghjul och tändningsmarkeringar imorgon! Det kan vara så att jag rört till något.
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Post by gunder hegg »

Hej igen!

Fick igång vespan efter att jag upptäckte att tändkabeln låg utanför och inte under tändplattan vilket gjorde att svänghjulet gick emot.
Drog tändkablen under tändplattan som den ska sitta och doserade en aning mindre bensin i cylindern.

Den gick igång fint till min stora glädje! :D

Jag drog på bensinen och satte tillbaka luftfiltret på en gång och fick igång den på första kicken medan motorn var varm.

Efter det såg tändstiftet väldigt blött ut och tredje gången hostade den bara till verkar gå surt, den vill inte varva upp ordentligt.

Provade med att växla tändstift till B7HS, men det blev lika blött och jag fick inte igång vespan ordentligt igen.

Nu reagerar den i alla fall! Men det verkar vara något lurigt med förgasaren.

Det mesta är rätt oanvänt, som flottör och flottörnål. Jag har gjort rent med tryckluft och satt i nya, lite större munstycken:

main 50, idle 37, choke 55

Kan det vara så att jag bytt upp till för stora munstycken?

Behöver idéer om hur jag ska gå vidare..

Jag bifogar bild på svänghjul, tändinställning och tändplatta i alla fall,
och längst ner tändstiftet efter sista misslyckade uppstartningsförsöket.

/ Aron
Attachments
DSC_1507.jpg
DSC_1507.jpg (46.24 KiB) Viewed 4955 times
DSC_1508.jpg
DSC_1508.jpg (50.68 KiB) Viewed 4955 times
DSC_1519.jpg
DSC_1519.jpg (99.21 KiB) Viewed 4955 times
DSC_1522.jpg
DSC_1522.jpg (40.04 KiB) Viewed 4955 times
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Hej
Jag har läst diin tråd och har ett litet råd om det är äldre flotörnål och flotör så
är plasten äldre och tål ibland/oftas inte den morderna fräscha bensinen idag.
Mitt råd är att byta dom så kanske det tätar bättre.
Vilken förgasare har du.? 16/16 16/19
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Post by gunder hegg »

Ny flottör och flottörnål.
Jag har en liten 16/10 förgasare.

Läste att sur motor kan bero på tändningen, så jag har kanske fortfarande något problem på det området..
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Om Du stänger kranen (bensin) startar den och låter förgasaren gå tom, dvs kör den på låga varav tills den stannar.
Då vet vi att flottörhuset är tomt, öppna nu bränslekranen (ställ den alltså rakt upp) och vänta ett par minuter, går nu att starta men verkar gå väldigt fett så läker med all sannolikhet flottörnålen. Bara att riva igen och försöka hitta felet.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Post by gunder hegg »

Vespalun wrote:Om Du stänger kranen (bensin) startar den och låter förgasaren gå tom, dvs kör den på låga varav tills den stannar.
Då vet vi att flottörhuset är tomt, öppna nu bränslekranen (ställ den alltså rakt upp) och vänta ett par minuter, går nu att starta men verkar gå väldigt fett så läker med all sannolikhet flottörnålen. Bara att riva igen och försöka hitta felet.
Tack Vespalun! Gjorde mer eller mindre som du sa.
Den går fint, nåja hyffsat bra, i alla fall bättre än förr då jag nu lyckades få till en någorlunda stabil tomgång. Det ända tills jag kopplar på bensin kranen då den sakta dör.

Kollade förgasaren och den såg ganska bensin dränkt ut. Ska köpa ny flottör och flottörnål i morgon, även om de är så gott som nya.
Om inte EHR har inne, får jag testa att sätta tillbaks de gamla.

Ännu en utbytt del som snarare ställer till det än förbättrar någonting? Första var brytarspetsarna.
gunder hegg
Drömmare
Drömmare

Post by gunder hegg »

Märkte även när jag kollade förgasaren att luftfiltret kanske inte är original.

Packningen mellan förgasare och luftfilter, som jag fick med någonstans, verkar lämna för små hål vid det bågformade insuget och de två små insugen för choke och luftskruv ( ? ). Fast för stort vid huvud-luftinsuget i mitten.

Luftfiltret i sin tur har samma storlek på hålen som packningen, men verkar inte ha de små hålen på sidorna på samma ställe, vilket ytterligare täpper till luftintaget där.

Jag bifogar bilder.

Ska det vara så? Har ingen koll alls på förgasare, men tyckte det såg skumt ut..

(bilderna blev spegelvända)
Attachments
Bild 148.jpg
Bild 148.jpg (79.61 KiB) Viewed 4871 times
Bild 149.jpg
Bild 149.jpg (74.75 KiB) Viewed 4871 times
Bild 141.jpg
Bild 141.jpg (77.17 KiB) Viewed 4871 times
Post Reply