Svårstartad Primavera efter byte av vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Svårstartad Primavera efter byte av vev

Post by jimmy62 »

Hejsan,
För att vara snäll lovade jag att hjälpa en polares polare att repa has trasiga Pimavera 125cc. Det som skulle göras var att byta vevpartiet som var trasigt. jag fick motorn i en påse, en packningssats, lite lager och ett nytt vevparti. Jag tog isär motorn och bytte veven, lagern och satte dit nya packningar, så långt allt bra. Sen ville ägaren att jag skulle sätta ihop hela vespan, sagt och gjort jag satte ihop vespan men nu börjar problemen... Den startar inte som den ska. Den går att starta några sekunder om man kopplar bort ljuddämparen.....

Det som förbryllar är att det kommer ut så mycket förgasad bensin i luftfiltret, det syns extra tydligt om man tar bort luftfiltret. Efter några kickar är det som en dimma under sadeln. Det känns som den inte suger in luft i cylindern utan blåser ut luft genom förgasaren istället. Ett tag tänkte jag att det fattas någon typ av reedventil eller något.

Fakta.
Tändningen är ställd till 17-20 gr förtändning, jag har kollat med strobolampa, Tändpunkten är stabil så brytare och kondensatorn verkar ok.
Cylindern, kolv och topp är nog bytta någon gång.
Förgasaren verkar också vara bytt, det sitter en Dellorto på men den ser ut som original varianten.
Ägaren säger att han körde hela förra året med dom prylarna som sitter på, förutom veven.

Först satte jag kolven åt fel håll men den har jag vänt på men det blev ingen skillnad.

Har någon någon erfarenhet av något liknade?
Jag börjar bli desperat.

Tacksam för all hjälp

//Per
crispin
Lärling
Lärling

Re: Svårstartad V50 efter byte av vev

Post by crispin »

Vad var det för vev du satte i?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Tror det var en Mazzucchelli från S.I.P.

Jag har en fråga till, ska vespan ha en topplockspackning? jag har aldrig hört talas om en motor som inte har en topplockspackning men när man kollar på S.I.P:s sida finns det ingen. Det finns inte heller någon i packningssatsen.

(extremt pinsamt om det ska finnas en och jag har missförstått det hela).

//Per
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Nä, V50 (och de flesta andra i Vespa familjen) ska inte ha topplockspackning.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Är kolvringarna lika eller finns det en övre och en undre?

När jag ställde tändningen använde jag ett stift med en bult i, då kunde jag konstatera att det är väldigt långt mellan kolv och toppen, det går in ett långt stift utan att det tar i, ska det vara så?

Någon som har varit med om att det kommer både gas och bensin ut ur förgasaren åt fel håll? det är som motorn snurrar åt fel håll eller att det saknas en reedventil?

//Per
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Och det var rätt vev du fick? Jag ser att en del vevar från Mazzucchelli är ämnade för reed.

Är det en V50 med primaveramotor?

Är det rätt kolv?

Crispin
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Och det var rätt vev du fick? Jag ser att en del vevar från Mazzucchelli är ämnade för reed.
Efter lite studier i ämnet så är det nog som du skrev, veven är för reed. Då stämmer det med hur motorn beter sig. Tyvärr har jag tappat bort följesedeln från SIP och man som äger Vespan och har köpt veven är bortrest. Det få bli till att plock bort cylindern i kväll för att titta på veven. Problemet borde kunna lösas med ett insug med reed ventil, eller? Dessutom borde den väl gå lite bättre än innan?

//Per
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Re: Svårstartad Primavera efter byte av vev

Post by jimmy62 »

Finns det vevar med olika ytterdiameter på själva "rotary valve" hjulet? dvs att veven inte är för reed med den täpper inte igen insugshålet.

Vespan är en smallframe primavera 125cc.

//Per
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Det verkar vara en reed vev.

Gamla veven
Image

nya veven
Image

Kanske svårt att se på bilderna men den gamla är helt plan på den övre delen av veven ,på den undre är samma yta rundad och tätar därför inte mot insuget.

Fråga, är det bara att sätta dit ett insug med reedventil och köra? eller behöver man göra fler saker.

//Per
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Kolven ska väl anpassas också?
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Kolven? varför? är inte reed vs rotary valve samma sak på två olika sätt?

Men är det någon som vet, berätta!

någon som vet om själva reed ventilen sitter i när man köper ett polini insug?

//Per
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Det där är en fullcirkelvev, alltå för reedmatning.
Kolv behöver du inte bry dig om, men... Ska du köra original, byt till en vev för slidmatning, annars skaffa reedinsug.

Byter du till reedinsug ska du inte behöva ändra något annat så länge övriga delar är original. Dock ser jag massa möjligheter när du har en fullcirkelvev på plats ;)

Johan
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Nja, det är nog inte en fullcirkelsvev den ser ut så här:

Image

men den använder reed ventil så det borde funka med att annat insug.
Vet någon om själva reed ventilen ingår i ett polini reed insug?

//Per
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

jimmy62 wrote:Nja, det är nog inte en fullcirkelsvev den ser ut så här:

Image

men den använder reed ventil så det borde funka med att annat insug.
Vet någon om själva reed ventilen ingår i ett polini reed insug?

//Per
Har den rundad ytterkant så är det garanterat en fullcirkelversion. Slidmatningen kräver en skarp tätningsyta.

Edit: "fullcirkelversion" är fel ordval. Jag menar att har den rundad ytterkant så är den avsedd för reed. Fullcirkel är egentligen benämning på vevar som har jämn ytterkant hela vägen runt. Detta för högre vevhuskompression. Det finns vevar för reedmatning i både fullcirkelutförande och med mer vanligt stuk.
icke-full.jpg
icke-full.jpg (10.4 KiB) Viewed 9354 times
full.jpg
full.jpg (9.75 KiB) Viewed 9354 times
Johan
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Ok, då har jag missförstått. Rättning, jag har en fullcirkelvev. Tack för hjälpen när det gäller veven.

Ingen som har info om reed insugen?

//Per
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Tjena Per,

Veven som du har monterad är en rotary vev som är bearbetad för att fungera med reedventil monterad på vevhuset.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... orb5+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Fullcirklarna är för motorer som är utrustade med ett cylinder kit där reedet sitter direkt på cylindern, dvs ett direkt-reed.

Insuget du behöver är detta
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 19mm+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du tittar på bilden så ser du att själva reedet sitter där, så jag antar att det följer med då du köper kittet.

Om du vill ha "allt ut" av reed konversionen borde du fräsa bort tätningsytan i vevhuset som rotaryvevn använder för tätning, du kan också passa på att göra hålet lite större.

Men..om scootern ska hållas original så finns det garanterat någon som har en original vev liggandes. Om ingen i sverige har det så kan jag skicka en åt dig härifrån, om du vill så kan jag öppna den lite för längre insugsduration .
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Nytt insug är betställt, reed ventilen ingår enl SIP. Eftersom ägaren köpte "fel" vevaxel och motorn sitter ihop blir det ingen bearbetning av blocket. Jag kan återkomma om hur det har gått efter montering av insuget.

Tack för all hjälp.

MVH
Per
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Har du hunnit få ihop det än??? *blinkar*

Nyfiken.

Jag har nyss köpt min första smallframe och läser allt möjligt.

//J
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Visst fick jag ihop det :-). Allt satt ihop ett par dagar senare. Som jag skrev fixade jag den åt en polare, killen kom och hämtade Vespan och körde hem, lite senare hörde jag av mej och undrade hur det hade gått tyvärr hade den blivit stulen nästan omgående. Extremt tråkigt efter allt arbete. Men det gav lite blodad tand kanske köper jag en till mej själv nogon dag.

//Per
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Så synd att att den skulle bli stulen! Inga spår efter den?
jimmy62
Nybörjare
Nybörjare

Post by jimmy62 »

Inga spår alls. Jag har inte jagat, det får ägaren gör. Tråkigt hur som helst, jag la ner mycket kärlek på den även fast den inte var min.
Post Reply