Vespa touring -59 - på väg att ge upp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa touring -59 - på väg att ge upp

Post by Martinasa »

Hej!

Söker desperat hjälp med min vespa touring -59. Har nu rivit den tre gånger, eller rättare sagt helt en gång och kopplingsmässigt tre. Första gången bytte jag alla lager och packboxar, samtidigt bytte jag fjädrar och lameller vis av erfarenheter från min vespa 50 L -70. Jag får den inte att koppla ur riktigt. Jag har även bytt ut plunger, tryckplatta och brickan som sitter på axeln. Jag får spänna vajern så hårt att vajerhöljet går sönder uppe vid handtaget och har bytt två vajerhöljen (ett h-te i sig). Kan jag ha köp fel kitt, är fjädrarna för hårda eller har ni något annat att tipsa om?

Följande köpte jag:

http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=93090000" onclick="window.open(this.href);return false;

I detta kit är det fyra lemeller + stålplattor - kommer inte ihåg ifall det är tre som standard - kan man prova att ta bort en lamell?

Nästa problem är förgasar beroende, i vilket fall vad jag tror. Jag har blåst ur alla munstycken samt alla kanaler, bytt filter, nål och flottör. Den går bara hyfsat på full choke, annars ok att starta och så, i vilket fall då den är kall. Jag fick byta tändspole också.

Jag har nu lagt ner 4000:- på mitt projekt och min budget är spräckt rätt hårt just nu. OM tipsena är att köpa ny kopplingkorg och förgasare får projektet stå över vintern...

Tacksam för hjälp.

Martin
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vespa touring -59 - på väg att ge upp

Post by vespaco »

Om linken du gav var rätt, så har du köpt ett racingkit. Vilket kanske inte riktigt är det bästa för en orginal touring, vilket jag antar att du har. Normalt skall det vara tre plattor men att lämna bort en hjälper inte i det här fallet eftersom de är gjorda för att rymmas in i samma utrymme som tre. I beskrivningen står det att fjädrarna är extra hårda och talar varmt om malossis och andra trimkit.

Du kan ju kolla om någon skulle vara intresserad att byta ett vanligt kit mot ditt racingkit. Om ditt kit är i bra skick ännu.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Vespa touring -59 - på väg att ge upp

Post by Fredde »

Har du ställt in förgasaren enligt alla konstens regler? Finns guider på forumet sök och du skall finna.
Min betersig lika dant när det är skit i förgasaren startar och går nästan bara på full choke. När du gjort rent, har du lossat förgasaren? Har märkt på min att det är nästan omöjligt att få rent när den är monterad, och använd tryckluft. Sen monterar du ett extra bränslefilter.
Har du testat att köra med tanklocket lite öppet? Kan vara stopp i ventilationen i locket.
Eller är det stopp i filtret i bensinkranen? Får den ordentligt med soppa?
Har du bytt packningar i och under förgasaren? Viktigt att du fått "rätt" packning så att inget "hål" täcks eller suger luft.

Mina 5 cent i frågan.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply