Byte hjullager fram v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
crispin
Lärling
Lärling

Byte hjullager fram v50

Post by crispin »

Jaha, glad i hågen åker man efter att äntligen ha fixat en förgasare som fungerar som den ska.
Då upptäcker jag att framhjulet glappar.:cry:
Hur byter jag lagret? först lossade jag gummihättan längst ner på gaffeln och hittade en mutter. vred muttern först medsols och sedan motsols med enda resultat att muttern nu är rundare än orginalutförandet:cry:
Jag tror jag har en v50-ram med de gamla fälgarna (10 tum).
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Muttern du försökte lossa är vänstergängad ("felgängad") och skall alltså lossas medsols. Muttern är "i ett" med det stora hastighetsmätardrevet och måste tas av för att kunna ta ur axeln (nr 4 på sprängskissen nedan) och komma åt lagren.

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg

EDIT: Den kan sitta som ett as, så litet rostlösare och värme (värme endast om du har originaldrevet av metall - de nytillverkade är av plast...) är troligtvis på sin plats. Glöm ej att ta ur det lilla hastighetsmätardrevet (nr 13 på sprängskissen) innan du försöker ta loss det stora med mutter (nr 10 på sprängskissen). Det lilla drevet (nr 13) ligger i princip "löst" ilagt så det tas lätt ur med en lämplig tång. PS. Var rädd om drevet - det finns inga nytillverkade drev för 9-tumshjul att få tag i, bara för 10-tumshjul. DS.

EDIT II: Såg först nu att du hade 10-tumshjul. Alltså inga problem att skaffa nytt drev för dig om det behövs. När du är klar för återmontering: glöm inte att trycka in lite kullagerfett i hålrummet där de två dreven kelar med varandra samt lite i "gummikoppen" som skyddar utåt.

Lycka till!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

:) jag har elektronisk hastighetsmätare.

Ska försöka ikväll med de råd du givit.

Tack

Crispin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />:) jag har elektronisk hastighetsmätare.

Ska försöka ikväll med de råd du givit.

Tack

Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ett tips är att kolla var det glappar, min erfarenhet är att svinglagren oftast är problemet. ibland kan det vara lite klurigt att känna om det är svingen eller hjullagret.
jag brukar testa genom att sätta fingret mellan gaffeln och svingen resp. mellan bromstrumman och bromsskölden(plåtskyddet för backarna) samtidigt som man rör framhjulet i sidled. det är snabbaste sättet att lokalisera var det glappar. men du kanske redan har renoverat svingen?

lycka till

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

ett tips är att kolla var det glappar, min erfarenhet är att svinglagren oftast är problemet. ibland kan det vara lite klurigt att känna om det är svingen eller hjullagret.
jag brukar testa genom att sätta fingret mellan gaffeln och svingen resp. mellan bromstrumman och bromsskölden(plåtskyddet för backarna) samtidigt som man rör framhjulet i sidled. det är snabbaste sättet att lokalisera var det glappar. men du kanske redan har renoverat svingen?

lycka till

Federico

Nej det här är jungfrumarker för min del. Men om man tar bort gummilocket och tittar på muttern medans man rör hjulet i sidled så rör sig muttern (och nåt lager). bromsskölden står still har jag för mig. då borde det väl vara hjullagren?

Crispin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

[/quote]

Nej det här är jungfrumarker för min del. Men om man tar bort gummilocket och tittar på muttern medans man rör hjulet i sidled så rör sig muttern (och nåt lager). bromsskölden står still har jag för mig. då borde det väl vara hjullagren?

Crispin
[/quote]

då måste det vara lagren. passa på att smacka i 2RS lager (kaplslade) så håller det längre.

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

GAH! Muttern rör sig inte trots värme och rostlösning. jag får spräcka den försiktigt och hoppas på att det går att få tag på en ny.

to be continued....

Crispin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />GAH! Muttern rör sig inte trots värme och rostlösning. jag får spräcka den försiktigt och hoppas på att det går att få tag på en ny.

to be continued....

Crispin

mutterdragare är hjälpen #1, eller att man spänner upp bromstrumman i skruvstycke och har ett långt spärraskaft

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />GAH! Muttern rör sig inte trots värme och rostlösning. jag får spräcka den försiktigt och hoppas på att det går att få tag på en ny.

to be continued....

Crispin

mutterdragare är hjälpen #1, eller att man spänner upp bromstrumman i skruvstycke och har ett långt spärraskaft

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, eller att man skruvar i en hjulmutter i bromstrumman och sedan håller mot i denna med hjälp av fast nyckel, skiftnyckel, fälgkors e t c. Några svordomar på detta och saken är biff!

EDIT: Två hjulmuttrar menar jag givetvis! Eftersom hjulmuttern är "rättgängad" måste man låsa verktyget (t ex skiftnyckeln) genom ytterligare en hjulmutter.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues and Federico</i>
Bla, bla, bla, Hjulmuttrar bla, bla, bla Mutterdragare
:wink:
Muttern är närmare rund efter mina tidigare försök (med mutterdragare). jag höll i en ny på lunchen och den visade sig vara gjord i aluminium (mjuuuk metall), för att kompensera detta så var den lite högre -> mer yta.
Men muttern på min vespa verkar snarare kortare -> mindre yta vilket gör saken värre om den dessutom är tillverkad i aluminium.

Det är bara fram med borrmaskin och stämjärn för lite skön "nutcracking"

Crispin
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

hundra spänn på att du hittar ett nytt fel inom 24 h :)

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues and Federico</i>
Bla, bla, bla, Hjulmuttrar bla, bla, bla Mutterdragare
:wink:
Muttern är närmare rund efter mina tidigare försök (med mutterdragare). jag höll i en ny på lunchen och den visade sig vara gjord i aluminium (mjuuuk metall), för att kompensera detta så var den lite högre -> mer yta.
Men muttern på min vespa verkar snarare kortare -> mindre yta vilket gör saken värre om den dessutom är tillverkad i aluminium.

Det är bara fram med borrmaskin och stämjärn för lite skön "nutcracking"

Crispin

skumt, kan inte minnas att mina varit i alu

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

skumt, kan inte minnas att mina varit i alu

Federico

Nån skum legering måste det vara för att det var som att försöka krossa en deg. Bara småbitar föll av men axeln är kvar.
grrrrr... Axeln är nog körd vid det här laget. hoppas det går att få tag på en ny.

I huvudet börjar povel ramels "kokosnöten" att gå runt, runt, runt...

Crispin
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Då var den loss!
Jag var tvungen att klyva drevet också.
någon som har en sådan här liggandes eller tips på var man kan hitta den?
http://img105.imageshack.us/my.php?imag ... xeljn6.jpgImage
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Skön monolog här, borde kanske skapa en blogg istället?:)

Nu har jag skickat ut lite förfrågningar till höger och vänster efter en hjulaxel. Men om jag nu inte får tag på en så tänker jag gänga om den gamla och då lär den bli högergängad på den delen där muttern sitter.

Är det någon som har några dåliga erfarenheter från detta? Ur säkerhetssynpunkt kanske det är förkastligt men i och med att drevet sitter med vänstergängor så kanske det inte är någon fara?

C
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Kunde kanske vara lönt att försöka rädda gängorna.Biltema har en gängfil, kvaliteten känner jag inte till men min gamla från Sykes-Pickavant har varit guld värd.http://www.biltema.se/products/producti ... emId=81239

Dag
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Image

Går nog inte att rädda tyvärr....
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag trodde att stora drevet var separerat en ytte mutter som spände hela härligheten, men nu har jag lärt mig att drevet och muttern ska vara i ett stycke vilket betyder att jag antagligen kan fortsätta använda mitt smått massakerade drev eftersom jag har gängor kvar.
bra!
för att byta det inre kullagret så måste jag skruva loss en säkerhetsring.

är dennna höger eller vänstergängad?

MVH
Crispin
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Hej!
Även denna är vänstergängad.

Dag
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

OK!
då var allt fixat. åkte med ett leende inombords hela vägen till jobbet idag och konstaterade en klar förbättring i komfort.
Tack alla för tipsen!

Crispin
aryan
Lärling
Lärling

Re: Byte hjullager fram v50

Post by aryan »

Framhjulet glappar här också, konstigt nog låter det som det kommer från bakhjulet när man kör.

Någon som vet vilka dimensioner det är på framhjulslagerna mm?

Image
5 Oil seal 8722

7 Bearing part nr. 2802
9 Bearing part nr. 2800

och nållagerna (när jag ändå frågar)
29 Roller cage 90457
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling