Hej
Funderar på att köpa kromade störtbågar, både fram o på sidorna, till min PX200E-90. Ser att S.I.P har sådana till försäljning. Sen kollade jag på EM scooters hemsida att de skriver" Italiensk krom" , kräver vaxning och inte för mycket ute i regn o rusk.
Undrar nu lite om detta. Någon som har erfarenhet av dessa störtbågar med Italiensk krom?
Det finns några italienska störtbågstillverkare, Vigano, Cuppini... men om de nu själv tillverkar dem eller låter göra dem är en annan femma. Men de ser ut som de var då tidigare.
Egen erfarenhet av Vigano var att bågarna började falla i bitar helt av sig själv. Inom ett år och bågarna hade aldrig tagit emot några kraschar. Och vi hade av andras erfarenhet rostskyddat dem på insidan och vax på utsidan. Först föll lillröret bort från ena bågen på en utfärd och sedan lossade den andra. Tyckte att det såg ok ut utan krusiduller. Men så bröts bågen av vid svetspunkten där lillröret varit fast. Vi fick pengarna tillbaka. Fästet som skruvas fast vid golvet var dåligt gjorda och jag fick fila och ha mig innan rören kunde trädas på. Med massor med olja och motsvarande som rostskydd. Det har hållits riktigt snyggt.
Vi har ett par Cuppini nu, men de har aldrig blivit fastsatta, de har givetvis annan fästsystem och det är mer än motigt att börja ta loss det gamla. Bågarna har fått rostskydd genast när de kom och varit torrt, så de har väl klarat sig där uppe på hyllan eller var de nu är...
Men vad vi kan konstatera så är de nyare bågarna ett verkligt båg. De gamla orginala har hållit mycket bättre. Kanske vi hade verklig otur, men jag har inte hört någon som jublat över kvaliteten.
Sen finns ju möjligheten att shoppa rostfritt från ScootRS tror jag det var. Kanske någon annan också har i det materialet? Man skulle tycka att rostfritt skulle klara sig bättre. Någon som har erfarenhet av det? Eller kanske någon firma som gillar att prova böja rör för mångt och mycket.