*Grrrrr*, Trafikskadeföreningen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

*Grrrrr*, Trafikskadeföreningen

Post by topps »

:( Så trött man blir. Efter att en tidigare gång inte varit observant när jag köpt ett scooterobjekt, dvs nått som inte var körbart och man i sin vlidaste fantasi trode skulle vara påställt, där man fick betala massa pengar till Trafikskadeföreningen var jag extra noga denna gång. Fyllde i ägarbytspappret och passade samtidig på att ställa av fordonet, skrapade till och med av skattemärket för att få fram kontroll siffran så allt skulle vara rätt. Mycket förvånad dök det igår upp en inbetalning på 440kr till trafikförsäkringsföreningen - det visar sig att det är så IDIOTISKT att Vägverket gör ägarbytet enligt det datum som står på lappen, men när det gäller avställningen blir det från den dagen dom knappar in anmälan - SUCK! :(

/H
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Justitiemord! Får de faktiskt göra så??? Tvinga dem att ändra systemet, det där skulle vi aldrig gå med på i Finland. Upp på barrikaderna med er! :twisted:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Jag har varit med om exakt samma vid ett bilköp och försökte dra det så långt det gick men i slutändan var det bara att betala.
Skrev klagobrev, ringde överallt dit jag kunde komma på men ingen förståelse alls.

Hade för ett par månader sedan ännu en gång problem med detta...när jag köpte min snutvespa, missade att kolla om den var avställd (det var ju en snutvespa köpt av en polis) och tidigare ägaren meddelade att den var det, sen när jag skulle ställa av den så var det lite svårt då jag var ca 1000mil från Vespan och skattemärket inte satt på vespan. 734:- + 441:- blev det till trafikskadeföreningen, för inte brydde dom sig om att jag ringde upp dom samma dag jag fick reda på räkningen, den snordyra försäkringen låg kvar tills vespan blev avställd. Kunde naturligvis försäkrat via riktigt bolag dessa mellandagar men tänkte på det först nu.

Idiotpengar som man inte får ngt alls för :twisted:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Tanten på bilregistret sa att det enda trixet man kunde göra var att kontakta den tidigare ägaren och tillsamman skriva ett papper där man säger att ägarbytet inte alls skedde den dagen som man tidigare skrivit på lappen utan senare, dvs samma dag som avställningen. Fast då gissar jag att risken finns att han åker på samma avgift om han sa upp sin försäkring i samband med försäljningen. Har hört om folk som ringt och tjatat på försäkringsbolaget och fått dom att skriva en försäkring bakåt i tiden .... men som vanligt orkar man inte ringa och strula :?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ni är kanske för snälla där i Sverige? Istället för att kontakta tanten, som använder det usla systemet och som inget kan göra, borde ni börja bombardera cheferna som bestämmer hur systemet skall fungera! Meddela att det är hutlöst och ni vill att det skall ändras. Och piper chefen att tyvärr, tyvärr så kan inget göras, så ber ni om hans/hennes chefs namn och ringer till denna person. Tills ni hittar någon som kan annat än bara diskutera utan också kan besluta! Om man på samma lapp/gång meddelar om ägarbyte och avställning så skall nog samma datum kunna användas i alla system! :evil: Jösses, alltså, eller ännu hellre perkele!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

snäll elle trött ....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ni är kanske för snälla där i Sverige? Istället för att kontakta tanten, som använder det usla systemet och som inget kan göra, borde ni börja bombardera cheferna som bestämmer hur systemet skall fungera! Meddela att det är hutlöst och ni vill att det skall ändras. Och piper chefen att tyvärr, tyvärr så kan inget göras, så ber ni om hans/hennes chefs namn och ringer till denna person. Tills ni hittar någon som kan annat än bara diskutera utan också kan besluta! Om man på samma lapp/gång meddelar om ägarbyte och avställning så skall nog samma datum kunna användas i alla system! :evil: Jösses, alltså, eller ännu hellre perkele!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

håller med att man ska stå på sig. MEN; för att kunna göra detta kräver det att du har ett jobb nattetid och kan ringa på dan, eller att din arbetsgivare är tolerant. det tar tid, massor med tid. om man nu får tag på chefens chef till slut så får man räkna med 100 telefonsamtal och många timmar i telefon. pust

om man ändå överväger att sätta sig och ringa har jag bara ett tips. anteckna alltid vem du pratat med (fråga efter namn), och skriv datum och klockslag, anteckna alla telefonnummer du kommer över....

Federico
preditor
Drömmare
Drömmare

Re: *Grrrrr*, Trafikskadeföreningen

Post by preditor »

topps wrote::( Så trött man blir. Efter att en tidigare gång inte varit observant när jag köpt ett scooterobjekt, dvs nått som inte var körbart och man i sin vlidaste fantasi trode skulle vara påställt, där man fick betala massa pengar till Trafikskadeföreningen var jag extra noga denna gång. Fyllde i ägarbytspappret och passade samtidig på att ställa av fordonet, skrapade till och med av skattemärket för att få fram kontroll siffran så allt skulle vara rätt. Mycket förvånad dök det igår upp en inbetalning på 440kr till trafikförsäkringsföreningen - det visar sig att det är så IDIOTISKT att Vägverket gör ägarbytet enligt det datum som står på lappen, men när det gäller avställningen blir det från den dagen dom knappar in anmälan - SUCK! :(

/H
For å følge opp denne posten: Her kommer frustrasjon fra en nordmann i Sverige. Kjöpte en Vespa tidligere i november. Scootern var skattad och besiktigad, men når vi skrev ägarbytepapirer satte vi kryss for avställning. Fikk papirer från Vägverket etter noen dager, om att fordonet var avställt och registert i mitt navn. Så kom det en melding fra noe som heter Trafikförsäkringsföreningen och ett giro på 915 kroner, for fyra dagars trafikförsäkring! Trafikförsäkringsföreningen sier i mail: "Enligt uppgift i vägtrafikregistrat blev du 071101 ägare till fordonet, vidare finns uppgift om att fordonet blev avställt 071105. Det innebär att fordonet varit trafikförsäkringspliktigt 071101-071104. Vi har därför påfört trafikförsäkringsavgift om 228,93 kr per dag under den tiden."

Trafikförsäkringsföreningen mener at jeg skulle försäkrat fordonet i fyra dager, for den tiden Vägverket bruker på å registerer ägarbytet och avställning. Helförsäkring for samme scooter kostar ca. 700 per år, men Trafikförsäkringsföreningen tar 228,93 per dag for trafikförsäkring – dvs. at dom går ut från en årsförsäkring på 83 559 kronor!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Lektionen man lär av detta är:

1) Använd internet för att ställa av fordonet, lite INTE på ägarbytesprocessen med papper. På nätet ställs fordonet av DIREKT. Du kan även använda telefonen och knappa in avställningen.

2) Om inget nät/telefon finnes, ring ett försäkringsbolag och trafikförsäkra objektet. När du får tillgång till nät/telefon, ställ av. Då kommer ingen premie att skickas, iallfall inte om du har ett försäkringsbolag som automatiskt blir meddelade om avställning. (dock INTE Bilsport&Mc, dom har inte den lyxen så där får man säga till själv, värt att notera kanske...)

Trist är det, har själv lyckats med samma bedrift och blivit av med 1600:-.

Mvh

Guran

preditor wrote:
topps wrote::( Så trött man blir. Efter att en tidigare gång inte varit observant när jag köpt ett scooterobjekt, dvs nått som inte var körbart och man i sin vlidaste fantasi trode skulle vara påställt, där man fick betala massa pengar till Trafikskadeföreningen var jag extra noga denna gång. Fyllde i ägarbytspappret och passade samtidig på att ställa av fordonet, skrapade till och med av skattemärket för att få fram kontroll siffran så allt skulle vara rätt. Mycket förvånad dök det igår upp en inbetalning på 440kr till trafikförsäkringsföreningen - det visar sig att det är så IDIOTISKT att Vägverket gör ägarbytet enligt det datum som står på lappen, men när det gäller avställningen blir det från den dagen dom knappar in anmälan - SUCK! :(

/H
For å følge opp denne posten: Her kommer frustrasjon fra en nordmann i Sverige. Kjöpte en Vespa tidligere i november. Scootern var skattad och besiktigad, men når vi skrev ägarbytepapirer satte vi kryss for avställning. Fikk papirer från Vägverket etter noen dager, om att fordonet var avställt och registert i mitt navn. Så kom det en melding fra noe som heter Trafikförsäkringsföreningen och ett giro på 915 kroner, for fyra dagars trafikförsäkring! Trafikförsäkringsföreningen sier i mail: "Enligt uppgift i vägtrafikregistrat blev du 071101 ägare till fordonet, vidare finns uppgift om att fordonet blev avställt 071105. Det innebär att fordonet varit trafikförsäkringspliktigt 071101-071104. Vi har därför påfört trafikförsäkringsavgift om 228,93 kr per dag under den tiden."

Trafikförsäkringsföreningen mener at jeg skulle försäkrat fordonet i fyra dager, for den tiden Vägverket bruker på å registerer ägarbytet och avställning. Helförsäkring for samme scooter kostar ca. 700 per år, men Trafikförsäkringsföreningen tar 228,93 per dag for trafikförsäkring – dvs. at dom går ut från en årsförsäkring på 83 559 kronor!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag grävde i detta för många år sedan då jag hade fått en pålaga av samma konstiga skäl. Kolla man i alla de beslut som försiggick reglerna för vilka avgifter TFF fick ta ut så stod det något i stil med "maximal premie +20% för jämförbart fordon".

För alla MC innebär detta 21-årig förare med nytt mc-kort som kör en trimmad super-blackbird i stockholm och årspremien ligger någonstans på 100.000 SEK hos det dyraste bolaget. Något som MC tidningar brukar göra sig lustiga över när de ska kolla max premie. Tydligen får bolagen inte neka någon försäkring men premiesättandet är fritt.

Att ingen betalar denna premien i praktiken eller att man struntat i att införa klasser i MC ( i bilar finns det flera klasser) struntar TFF blankt i. För dem är en Suzuki Hayabusa och en PK80 jämförbara fordon - vilket faktiskt står i strid med de direktiv man fick av regeringen när acgifterna fastställdes. De försvarar sina ohemula avgifter med att de ändå går minus när de ska betala sjukhusräkningarna som oförsäkrade förare orsakat.

Visste dock inte att det fanns följande eftersläpning så jag hade ren röta att jag idag försäkrade min nya PX125 till en premie motsvarande 3 dagar TFF - så visst är det ursjukt!!!
preditor
Drömmare
Drömmare

Post by preditor »

Har tenkt å gå videre med denne saken. TFF bør endre kriterier, det er ikke riktig at man for fyra dager trafikförsäkring för en gammal Vespa til 5000 kronor betaler 915 kronor, mens man for en Ferrari til 1 500 000 kronor betaler 400 kronor for samme fire dager.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Just nu på TV6 , Trafikförsäkringsföreningen är huvudsponsor av kvällens film Mumiens Återkomst .... någon måste har för mycket pengar när man köper reklamplats på TV ....å vilket filmval :shock:

/H
Hur svårt kan det va?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Undrar varför jag har fått äran att bli topicens författare på indexsidan? Det var ju topps som inledde.

Ni har väl förresten någon minister ni kunde skriva ett vackert brev till med flera undertecknare och be om att denne puffar i gång en ändring i problemet, om det fortfarande finns kvar?
Post Reply