Polini 210 Alu

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Polini 210 Alu

Post by fritte »

OlleM wrote:Har tyvärr för mig att deras minsta spärrnyckel är 8mm och justerskruven, ... just det, 7mm.
Har ngn tips på hur man bäst bygger om den till 7mm?
enklare att "bygga" om ställskruven, fila ner 8 mm sexkanten till en cylindrisk pinne som passar i en M4 mässingsmutter. (om du borrar upp muttern behöven du inte fila så mycket) Tennlöd muttern till ställskruven. Klart!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fritte wrote:
OlleM wrote:Har tyvärr för mig att deras minsta spärrnyckel är 8mm och justerskruven, ... just det, 7mm.
Har ngn tips på hur man bäst bygger om den till 7mm?
enklare att "bygga" om ställskruven, fila ner 8 mm sexkanten till en cylindrisk pinne som passar i en M4 mässingsmutter. (om du borrar upp muttern behöven du inte fila så mycket) Tennlöd muttern till ställskruven. Klart!
M5 mutter med nyckelvid 8 menade jag givetvis, hoppas ingen lött ännu...... :mrgreen:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Det är ju en lysande lösning på problemet, Fritte. Bara man få plats med en 8mm spärrnyckel om det är så trångt som det sägs. En annan lösning kan ju vara att gå någon annanstans än till biltema och köpa en 7mm nyckel. Jag köpte min hos den lokala järnhandlaren. Däremot har jag ingen startmotor på PX,n så om det fungerar med den vet jag inte.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Captain Slow wrote:En annan lösning kan ju vara att gå någon annanstans än till biltema och köpa en 7mm nyckel. Jag köpte min hos den lokala järnhandlaren./Tomas
Hmmm,, jag kollade Clas Ohlson, Biltema & Jula o ingen hade 7mm nyckel. I tron att om inte någon av dessa har den, så kan den inte finnas! O här har jag ansträngt mig med att finna en lösning, medans lösningen fanns hos en utrotningshotad järnhandlare. Förmodligen med bättre kvalite också...
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Haha, Rehnbergs Järn i Stenungsund har funnits i 100 år. Dom har en en liten bjällra i dörren som plingar glatt när man går in. Affären är liten och trång men deras lager verkar rymma obegränsade mängder saker. Ingen datorterminal som självbetjäningcentral utan man frågar någon bakom disken så far dom i väg och hämtar det mesta. Min 7mm nyckel hade dom inte hemma men den hittades raskt fram i en väl tummad Bacho katalog.
Inte kan väl ett sådant företag vara utrotningshotat?

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Captain Slow wrote: Inte kan väl ett sådant företag vara utrotningshotat?

/Tomas
Tyvärr så är det de tre jag nämnde tidigare som tar över marknaden. Lägre priser o ett stort utbud, ibland med tveksam kvalitet på varorna, men för hobbyfolk duger det oftast. :|
Post Reply