Bättre belysning på PX 200
Hej på er. Körde i går kväll och natt 20 mil i de djupa småländska skogarna. Längtade efter lite mera kräm i strålkastaren. Har någon något tips?
The Big C/PX 4ever
Re: Bättre belysning på PX 200
Har du halogeninsatsen som är originalmonterad på de senare PX? Om inte, skaffa en sån. 

-
- Lärling
Håller med fritte, dom är riktigt bra, stor skillnad.
Jag har en -99 vet inte om det sitter en sådan. Annars ska jag köpa det direkt. Finns de på Sip? Tack för ert tips:-)
The Big C/PX 4ever
Denna typ av strålkastare är standardmonterad på senare PX, t ex min av årsmodell 2002. Gör inga underverk men helt ok ljus.The Big C wrote:Jag har en -99 vet inte om det sitter en sådan. Annars ska jag köpa det direkt. Finns de på Sip? Tack för ert tips:-)
Bör väl vara denna http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_58294600. Men jag vet att jag läst att det inte bara är att byta rakt av, det krävs någon sorts modifiering av kablaget också.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Stämmer, man får kapa o sammanfoga (löda o isolera) bef. sladdar, om jag minns rätt så följde kontakter o korta sladdar med insatsen. Man får själv se till att rätt kabel går till rätt funktion. Svårt att få snyggt men huvudsaken är väl att det funkar.jencla wrote:Men jag vet att jag läst att det inte bara är att byta rakt av, det krävs någon sorts modifiering av kablaget också.
/jens

Skulle ha skrivit tidigare, men kunde logga in först nu.
Jag har tidigare skrivit om tips att få denna halogenstrålkastare att ge mer ljus på vägbanan, men det är tydligen inget man kan göra. Den lyser mycket starkt och det är bra att mötande trafikanter kan se Vespan när man kommer.
Jag har också provat med 55W superlampa med något mer ljus på vägen. Men det blev så varmt att jag är rädd att reflektorn skulle ta stryk.
Eventuellt skulle ett relä kunna ge bättre spänning till glödlampan, men det har jag inte prövat än.
Jag har tidigare skrivit om tips att få denna halogenstrålkastare att ge mer ljus på vägbanan, men det är tydligen inget man kan göra. Den lyser mycket starkt och det är bra att mötande trafikanter kan se Vespan när man kommer.
Jag har också provat med 55W superlampa med något mer ljus på vägen. Men det blev så varmt att jag är rädd att reflektorn skulle ta stryk.
Eventuellt skulle ett relä kunna ge bättre spänning till glödlampan, men det har jag inte prövat än.
Kontrollbesiktning B. Fordonet har följande fel: Strålkastare halvljus, Inställning för låg. Fordonet har underkänts.
Jag har emellertid acceptabelt med ljus på vägen. Men för att bli godkänd får jag skicka upp mer ljus i luften.
Jag har emellertid acceptabelt med ljus på vägen. Men för att bli godkänd får jag skicka upp mer ljus i luften.
Hej!
Har samma insats på min PX, med en 35W lampa. Den lyser helt ok MEN måste ställas ganska så högt för att besikningen ska gilla den. Med andra ord samma problem som OlleM. Jag löste det lite fult
direkt efter besikningen ställde jag upp vespan 10 meter framför huset, på stället, startade, slog på halvljuset, märkte upp på väggen var ljuset träffade och justerade ned ljuspunkten c:a 20 cm. Resultat är att jag är nöjd, jag bländar ingen och kan snabbt justera om allt inför nästa besiktning
.
Nackdelen är väl det att man syns lite sämre men man ser lite bättre
Har samma insats på min PX, med en 35W lampa. Den lyser helt ok MEN måste ställas ganska så högt för att besikningen ska gilla den. Med andra ord samma problem som OlleM. Jag löste det lite fult

Nackdelen är väl det att man syns lite sämre men man ser lite bättre

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Jeg kører ofte på mørke landeveje og havde samme problem. Se her hvad jeg har gjort:The Big C wrote:Hej på er. Körde i går kväll och natt 20 mil i de djupa småländska skogarna. Längtade efter lite mera kräm i strålkastaren. Har någon något tips?
http://www.vespa-klub.dk/LED.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan
Om jag minns rätt, innan PX hade halogenstrålkastare såldes en liknande som jag funderade på att köpa, men jag hörde någonstans att besikningen underkänt en sådan. När PX sedan fick halogen som standard köpte jag en original PX strålkastarinsats. Jag har aldrig haft problem vid besiktning med denna...OlleM wrote:Kontrollbesiktning B. Fordonet har följande fel: Strålkastare halvljus, Inställning för låg. Fordonet har underkänts.