Växelförarhus Touring 150 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
VespaRules
Drömmare
Drömmare

Växelförarhus Touring 150 1957

Post by VespaRules »

Äger en Vespa 1957 vars växelförarhus (eller växelanordning ska man kanske säga) ser ut som en tandad platta där växelvajrarna sitter direkt på plattan dvs inte alls som den vanligare modellen. Måste justera växlarna och har sökt efter ett diagram på nätet -utan framgång- för att göra allt korrekt. Har någon tips på en website med en beskrivning som till andra modeller?

Image

Bromsarna ska åxå bytas både fram och bak. Om någon sitter på passande bromsdelar och vill avyttra är jag intresserad. Tips och goda råd samt mera konkret (hands on) hjälp varmt välkommet. VespaRules. Malmö.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Växlarna justeras precis på samma sett som fullframe vespa från 59 och framåt.

Vajrarna skall vara helt utan spel, jag brukar använda en svetstång att klämma på vajern och sedan en skruvmejsel att trycka på nippeln med.

På växelväljaren så är det yttersta hacket ettan, sen friläge, tvåan och trean.
Det brukar vara enkalst att justera vajrarna i friläget (det grundare hacket är friläge)

VH/Calle
VespaRules
Drömmare
Drömmare

Post by VespaRules »

Tack för det!

Jag förstår då att det är lika enkelt som en "vanlig" Vespa växelförare. Denna känns dessutom otroligt "exponerad" som gjort för att samla en massa vägsmuts (vilket mitt gör) och därför såg det lite mer skräckinjagande än vad det egentligen är.

Jag skulle dock ändå vilja hitta ett diagram eller instrux över denna modell (1957) på nätet för att räta ut fler frågetecken.

vh, VespaRules. Malmö
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

här är en instruktion jag skrivit till en modernare modell som kanske kan vara användbar, proceduren är densamma trots att växelväljare och handtag etc ser lite olika ut. Vajrar, vajerstopp och nipplar är samma.
http://soulscooter.com/tech/vxlvajer/
Här hittar du en hel del hjälp:
http://www.scooterhelp.com
VespaRules
Drömmare
Drömmare

Post by VespaRules »

Hej

Tack! Det var verkligen en bra instruktion! Jag har följt den noga och den har varit till stor hjälp.

Skulle ändå vilja hitta en website med diagram över min 57, det följde med en del papper (fotokopior) med Vespan, men jag är inte säker på att de är 100% till min modell.

T ex saknar Vespan choke-spaken (den långa modellen under sadeln) samt tillhörande vajer. Jag har ingen aning om var/hur dessa (spak + vajer) skall sitta. Min liknar 51'an som publicerades har i forumet:

http://hem.bredband.net/gorekb2/Resize% ... G_0432.jpg

Avsaknad av choke gör att jag kan inte kickstarta den. Vet inte heller var man kan spruta startgas så idag får jag lov att löpa igång den, en i längden något tröttande procedur ;-).

(Vore kul att ha den klar till den 2/9 men jag börjar tvivla!)
Tack för dina tidigare svar! mvh, VespaRules
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det finns ett spjäll på baksidan av luftrenaren. Ta en rätt styv pianotråd av lämplig längd, stick ner den i hålet under sadeln, gör en krok i änden och trä i spjället böj ihop den så att den inte skakar loss (en bra grej är att ta loss luftrenaren för att se vad man gör). Uppe under sadeln kan du lösa det på flera sätt så länge, men gör i alla fall en större ögla så att den inte åker ner i hålet. Chokepinnar har setts liggande på disken på EHR.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by VespaRules</i>
<br />Avsaknad av choke gör att jag kan inte kickstarta den. Vet inte heller var man kan spruta startgas så idag får jag lov att löpa igång den, en i längden något tröttande procedur ;-).

(Vore kul att ha den klar till den 2/9 men jag börjar tvivla!)
Tack för dina tidigare svar! mvh, VespaRules
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Prova att luta den åt sidan några sekunder, och på det sättet flöda den då flottörhuset rinner över. (funkar på P200):):)
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
På min touring -57 räcker det att trycka 2 gånger på flödarknappen,
vrida 1 gång på gashandtaget, sen är det bara att kicka igång den.
Den var tjurig i början när jag hade den, men nytt tändstift, inställd tändning och rengjord förgasare gjorde susen. Nu har det inte varit några problem att få igång den sedan början av juni och jag kör fram och tillbaka till jobbet varje dag + en och annan glidartur på kvällarna.

Hans
(Som fick pris för bästa oldie på Göteborgs scooterns dag i lördags:))
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tack! Det var verkligen en bra instruktion! Jag har följt den noga och den har varit till stor hjälp.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack :)
Post Reply