Vilse i färgdjungeln

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
borje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 39
Joined: Mon 05 Jan 2009, 14:17
Location: Borås

Vilse i färgdjungeln

Post by borje »

Äntligen, efter nästan två år utan körfärdig Vespa. Vilken härlig känsla att få åka Vespa igen. Motorn renoverad (av Erik W ) ny koppling och cylinderkit och vilket drag det blev med 177cc Pinasco.

Just nu letar jag färg till ekipaget, PIA890 är för mycket blå. Enligt dokumentationerna så skall 890 passa med eftersom den skapades '65 och blev en blandning av fyra snarlika kulörer så tycker jag att det är svårt att finna "rätt" färg eftersom VGLB'n som jag har är från '62. Förmodlingen får jag söka upp någon billackerare när de är igång efter semestrarna för att få
hjälp. Jag tänkte inte lacka allt utan bara kåporna bak, därför blir det kinkigt med färgnyansen.

Bifogar ett rejält färgchema som jag hittade på nätet. (går det inte att bifoga pdf filer? (The extension pdf is not allowed))
Titta in på denna länk istället:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vespa.asp?COD=PIA" onclick="window.open(this.href);return false;

Även denna länk är bra för att utröna vilken årsmodell man tillhör:
http://www.vesparestauro.it/newsito/ind ... &Itemid=62" onclick="window.open(this.href);return false;

Hälsningar Börje :lol:
**********************
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vilse i färgdjungeln

Post by vespaco »

Hur menar du att den är för blå? Color Amicos färgbild stämmer inte riktigt med verkligheten. Det är en metallisk ljusblå, som är riktigt nätt. VGLA hade en litet mera turkos färg. Varifrån har du hittat att den tillverkats först 1965?

Om du bara skall lackera kåporna, så är det bäst att ta med en bit eller hela Vespan och be färgfirman skanna den nuvarande blå. Det blir aldrig bra att spraya på orginalkulör om målfärgen har bleknat i många år. Kåporna skulle genast se ut som de hade fel färg, även om färgen skulle vara orginalkulör.
User avatar
borje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 39
Joined: Mon 05 Jan 2009, 14:17
Location: Borås

Re: Vilse i färgdjungeln

Post by borje »

Efter att jag letat runt lite tolkade jag det så att koden PIA890 kom till runt 60-65 efter att man slog ihop fyra tidigare kulörer till just 890.
Se tillexempel resonemanget som bl.a. Mike Tropic för på denna tråd
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=6053" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag undrar då hur de fyra kulörerna såg ut.
Min Vespa 150 är snarlik denna engelsman

http://s1132.photobucket.com/albums/m58 ... C_0126.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har köpt en burk PIA890 och provat den på den lilla luckan bak den vänstar kåpan, och jag uppfattar den som "för mycket" blå. Jag förstår att färgen på karossen är blekt och förändrad. Jag har tänkt att lacka kåporna bak till att börja med, så det blir att ta hjälp av en billackare.
**********************
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Post Reply