1. skruva av hjulet
2. ta av det lilla locket (grease cap)
3. ta bort saxsprinten och "the castellated insert"
4. skruva bort skruven med en 22-nyckel
Sen står det i Haynes att man ska ta bort en bricka (bild 3.1d, sidan 97) men nån sån bricka hade jag inte, däremot satt det en "circlip", alltså en sån där låsbricka (ni märker att det inte direkt är en mekaniker som talar, va?) som jag kunde ta bort.
Jag har i ett antal säsonger också haft problem med att 3:ans växel hoppar ur. Detta kan upplevas som aningen obehagligt i rondeller och liknande och jag tänkte försöka åtgärda det här nu en gång för alla. Jag postade på nåt forum för flera år sedan och förstod då att det sannolikt var växelkorset som var slitet och att det tillsammans med lite brickor behöver bytas ut. Kan man beställa ett sånt här kit nånstans ifrån? Jag vet att man kan beställa växelkors på em-scooters men om det även behövs bytas andra delar, hur vet jag vad det är som behövs? Jag är som sagt rätt kass på såna här saker men klåfingrig och nyfiken vilket ibland kan ta en ganska långt. Nån vespaexpert på forumet skrev att det inte nödvändigtvis är växelkorset som är problemet när scootrar hoppar ur växlar (den hoppar tillbaka igen, ska jag kanske tillägga) utan det kan vara nåt annat. Alla tips mottages tacksamt. Jag bor i Malmö, för övrigt, om det är nån som tycker att jag ska rulla iväg till nån som fixar sånt här mot betalning (och inte klydda själv, som vi säger här i stan)