EL? Går den inte på oljeblandat?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

EL? Går den inte på oljeblandat?

Post by P Plutt »

Hejsan! Första inlägget kommer här: Jag har läst sida efter sida i forumet de senaste månaderna efter att jag blev med Vespa men behöver ändå hjälp!

Min frus V 50 -68 dör efter 800m för att efter 2 minuters vila glatt starta efter 25 meters språngmarsch. Därefter 800 meters lycklig färd
och sedan upprepas proceduren. Vis efter forumläsning tänkte jag byta kondensator, tändspole och brytare (tändstift och ny tändhatt redan bytt).
Jag har lyckats byta kopplingswire och var efteråt stolt i en månad, så min tekniska kompetens är inte den högsta. Hur byter man kondensator, tändspole och brytare?

Dessutom min P 200 E tappar växlarna och alla skriver att man ska byta växelkors? Alla utom "Göran i Trosas Vespasidor" (länk under "Mektips")som hävdar att det sällan är växelkorsets fel utan "dom 4 leder som skall överföra vajerkraften till korset." Vem har rätt?

Det går bra att kalla mig:
Pucko-Pär

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

V-50, kolla att det rinner fram soppa först, lossa slangen från förgasaren & fyll en flaska för att se om flödet är OK.

P200, båda har rätt, kan vara vilket som...:):)
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Hello !!

Stämmer, det låter som ett soppa problem, kolla soppa kranen den kan ha "solkat" igen eller sopa filtret på förgasaren. Jag skruvade isär min för ett tag sedan och märkte att det var som en tjock smet i båda ändarna, alltså i tanken och filtret på förgasaren. Så det var bara att byta. Nackdelen är bara att du måste ha ett spec. verktyg som du köper på EM-scooter för att byta bensinkranen är typ 100% helt omöjligt annars. I och för sig så är det inte dyrt men det känns lite onödigt eftersom man inte byter den speciellt ofta. Min hade förmodligen suttit där sedan -74 så kom ihåg vart du lägger den. För om ca: 30 år är det dax igen:D

Ferrari röd Vespa 50s -74
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dessutom min P 200 E tappar växlarna och alla skriver att man ska byta växelkors? Alla utom "Göran i Trosas Vespasidor" (länk under "Mektips")som hävdar att det sällan är växelkorsets fel utan "dom 4 leder som skall överföra vajerkraften till korset." Vem har rätt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tjena!

På en relativt lite körd vespa så är det i princip alltid endast växelkorset som är slitet när andra och tredje växeln hoppar ur men ibland även växelväljaren som blivit glapp.

Om vespan är körd en hel massa kilometrar (oftast över 3000mil) så är det oftast även någon av följande delar som behöver bytas:
växellådans schimsning, växelföraren, bakaxelns lager, växelväljaren och eller bakaxeln. Ganska sällan att själva dreven blir slitna.

VH/Calle
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Man tackar!
Snart kommer bensinkran från EM (hoppas jag innerligt) med posten! Den var redan beställd men det var bara ren tur att den kom med i paketet. Jag tänkte böja till en gammal fast nyckel till 90 grader för att slippa beställa specialverktyget men det funkar alltså inte?

Ja, så går det när snålheten bedrar visheten!

/PP

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Snart kommer bensinkran från EM (hoppas jag innerligt) med posten! Den var redan beställd men det var bara ren tur att den kom med i paketet. Jag tänkte böja till en gammal fast nyckel till 90 grader för att slippa beställa specialverktyget men det funkar alltså inte?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Du måste göra mer än att bocka till fasta nyckeln för att kunna använda den som en bensinkransnyckel men det är inte vidare svårt att göra en bensinkransnyckel själv.
Huvudet på nyckeln måste vinkelslipas ner en hel del för att komma in i bensinlockshålet på din frus V50.
Dessutom borde den gradas av lite för att komma ner i fördjupningen där bensinkransmuttern sitter.

Jag gjorde en bensinkransnyckel själv genom att kapa av huvudet på en fast nyckel och svetsade på en bit fyrkantsjärn (8x8mm?) ända inne vid fasta nyckelns mutteröppning.

När du demonterar den gamla bensinkranen är det risk att du får använda ett kraftigar våld än en bensinkransnyckel klarar av, du kan sätta kranens ventildel i ett skruvstäd/skiftnyckel eller likande och vrida hela tanken för att få loss muttern.
/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kan vara ide att även kolla om tanklockets hål är täppt, prova och kör utan tanklockspackning.:):)
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Pär!
Ursäkta att jag använder ditt inlägg,min son har också en vespa 50 med växelproblem.
Den hoppar inte ur 2:an och 3:an när han väl fått i växlarna,men kan ibland vara svårt att hitta rätt vid växling och då hoppar 2-3:an i och ur flera gånger,hade själv en Primavera som gjorde likadant,är det slitet växelkors eller bara schimsning som behövs?
Mvh Janne.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Pär!
Ursäkta att jag använder ditt inlägg,min son har också en vespa 50 med växelproblem.
Den hoppar inte ur 2:an och 3:an när han väl fått i växlarna,men kan ibland vara svårt att hitta rätt vid växling och då hoppar 2-3:an i och ur flera gånger,hade själv en Primavera som gjorde likadant,är det slitet växelkors eller bara schimsning som behövs?
Mvh Janne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det bästa svaret får du om du öppnar motorn och tittar efter....:D
Börja med att kolla vajrarna:)
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Fritte!
Vajrarna verkar lagom spända:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Fritte!
Vajrarna verkar lagom spända:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om vajrarna löper lätt, är det dax & öppna & titta :):)
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Nu känns det lite oroligt i en gammal humanistkropp! 2:an och 4:an? Njae, snarare är det 1:an och 2:an som alltid hoppar ur om man kommer över kvartsgas. Det går att tvinga ner växelhandtaget när ettan är i så man kommer över halvgas men sen är det bara att växla till trean eftersom tvåan inte går i överhuvudtaget.

Är det förresten någon som har en bild på en Vespa-badge i diagonalstil där linjen under är helt rak? (Det där fattade jag knappt själv!) Alltså Vespa-loggan menar jag! Tänkte göra en ritning av densamma och kanske modifiera texten lite...

/PP

hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

hej.
Vespa loggon, kolla här om det är denna du menar.
Finns som vektoriserad eps.
http://www.brandsoftheworld.com/search/ ... _id=119724
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Klockren!

Tackar! Återkommer med logotyprapport i vår om bara kroppen gör vad hjärnan önskar!

/PP

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu känns det lite oroligt i en gammal humanistkropp! 2:an och 4:an? Njae, snarare är det 1:an och 2:an som alltid hoppar ur om man kommer över kvartsgas. Det går att tvinga ner växelhandtaget när ettan är i så man kommer över halvgas men sen är det bara att växla till trean eftersom tvåan inte går i överhuvudtaget. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ingen fara på taket, det kan bli fel på detta sättet men det är mer ovanligt. Bara att riva och inspektera de delar som beskrivs ovan.
När det är fel på detta sättet är växelkorset oftast inte slitet med rundning utan mer vinklat slitet, dock ovanligt men inte okänt...
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Låter skumt men jag får väl kolla när väl delarna ska säras! Kul med HK-filialen! Synd bara att jag inte var medlem i SSK när jag bodde på Coastal Skyline på Lantau i juni!
/PP

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kul med HK-filialen! Synd bara att jag inte var medlem i SSK när jag bodde på Coastal Skyline på Lantau i juni!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Ja det var mycket mycket synd...men bättre lycka nästa gång!
- På Lantaus småvägar måste man dock ha specialtillstånd för att köra men vi har fått reda på att portvaktaren inte står där mellan 24:00 och 06:00 så snart blir det en illegal lambrettautflykt dit :)
- det är bara 400HKD (ca 378SEK) i böter så det kan det vara värt!
Post Reply