Inboard brake disc GP/SX

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
JBL
Entusiast
Entusiast

Inboard brake disc GP/SX

Post by JBL »

Jag tycker min mekaniska inboard skivbroms tar dåligt på min GP200 och är tacksam om någon vill ge råd. Jag har lagt om bromsvajern så den tar underifrån, höljet sitter på bromsarmen. Ändå så kan jag inte låsa hjulet i låg fart på grus... Jag har planslipat beläggen, gjort ren skivan och smort med tunn kopparpasta på navet och dom tre piggarna så att skivan ska kunna flyta. Hjulet vibrerar när jag bromsar. Glider inte skivan som den ska? Vilket är bäst; att ha den inre passiva bromsbelägget max utjusterat eller ha det aktiva belägget max utjusterat? Eller mittimellan? Som sagt, supertacksam för empirisk kunskap!
JBL
Entusiast
Entusiast

Re: Inboard brake disc GP/SX

Post by JBL »

Har fått all info jag behöver på fb-sidan.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

För att justera skivbromsen, skruva in det fasta belägget till det inte går att skruva in mer, och skruva sedan ut det så att skivan precis går fritt. Efterjustera sedan som vanligt. Bromsen skall ta direkt du drar in den, inget spel alltså.

Jag har samma setup som du, och jag upplever min broms som ganska bra. Går beläggen fritt i sina lägen? Det är ganska vanligt att man får problem med att skivan inte vill flyta på pinnarna, och att din broms vibrerar är ett tecken på det (att beläggen tar ojämt). Vanligaste åtgärden är då att brotscha upp hålen i skivan samt att ta bort anti-skrammel-ringen som sitter på skivan. Då finns det inget som hindrar skivan att flyta som den ska, dock kommer det låta lite skramligt när man leder hojen...

En annan sak du bör kontrollera är att bromsmekanismens låsring och spår är i perfekt skick. Är låsringen gammal och trött så flexar den vid bromsning, och det tar så klart udden av bromskraften.

JBL wrote:Jag tycker min mekaniska inboard skivbroms tar dåligt på min GP200 och är tacksam om någon vill ge råd. Jag har lagt om bromsvajern så den tar underifrån, höljet sitter på bromsarmen. Ändå så kan jag inte låsa hjulet i låg fart på grus... Jag har planslipat beläggen, gjort ren skivan och smort med tunn kopparpasta på navet och dom tre piggarna så att skivan ska kunna flyta. Hjulet vibrerar när jag bromsar. Glider inte skivan som den ska? Vilket är bäst; att ha den inre passiva bromsbelägget max utjusterat eller ha det aktiva belägget max utjusterat? Eller mittimellan? Som sagt, supertacksam för empirisk kunskap!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Tack för bra rekommendationer! Men vad exakt menar du med brotscha? Ska jag göra hålen större eller mer polera dom? Har du en fetare vajer och hölje? Något som jag saknar men har beställt från scooter restaurations.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brotsch

...dvs man tar upp hålen så att skivan flyter lättare, men endast -precis- så att den gör detta. Man borrar alltså inte upp dem 0.5 mm...

Jag har inte fetare vajer eller hölje, utan en vanlig frambromsvajer + hölje.

Du kan alltid prova att byta till ett teflonhölje, som du köper på lösmeter hos din cykelhandlare. Det ger ordentligt mycket mindre friktion, och ska INTE smörjas.

Går din vajer rätt väg? Är den precis så lång som behövs? Är den full med smutsansamlande fett/olja?

JBL wrote:Tack för bra rekommendationer! Men vad exakt menar du med brotscha? Ska jag göra hålen större eller mer polera dom? Har du en fetare vajer och hölje? Något som jag saknar men har beställt från scooter restaurations.
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply