Har problem med att byta växelhöjlen, 2 st: som ligger i ett rör, jag får inte bort dom, sitter stenhårt. Jag måste på något sätt skära upp plåten någonstans, men vart, för att komma åt höljerna så jag kan byta dessa. Någon som har gjort detta förrut. Eller ett bra tips. Tack.
Stern
Problem, Byta växelhöljen, 2st, vespa -53, 125(WM1T)
Re: Problem, Byta växelhöljen, 2st, vespa -53, 125(WM1T)
Usch vad tråkigt. Har de gått av? Annars har du inte dragit tillräckligt hårt.
Om du tar bort tutan bör du se röret de går i. Det brukar vara ett hål i röret där också, möjligt att du kan klippa höljena med en bra avbitare och i alla få ut hälften uppåt.
Jag har råkat ut för fastrostade bromsvajerhöljen som har gått av på GS160, men med hjälp av mycket rostlösning och lång stång med gänga i änden lyckades jag rycka ut allt till slut.
Skära upp golvet måste vara absolut, sista, sista, sista utvägen, men om de har rostat fast totalt antar jag att det är i tunneln. Här ser du hur det ser ut:

/P
Om du tar bort tutan bör du se röret de går i. Det brukar vara ett hål i röret där också, möjligt att du kan klippa höljena med en bra avbitare och i alla få ut hälften uppåt.
Jag har råkat ut för fastrostade bromsvajerhöljen som har gått av på GS160, men med hjälp av mycket rostlösning och lång stång med gänga i änden lyckades jag rycka ut allt till slut.
Skära upp golvet måste vara absolut, sista, sista, sista utvägen, men om de har rostat fast totalt antar jag att det är i tunneln. Här ser du hur det ser ut:

/P
Paka wrote:Usch vad tråkigt. Har de gått av? Annars har du inte dragit tillräckligt hårt.
/P
Tack för tipset. Ska prova dina knep, annars får det bli vinkelslip och svets.
Stern....
Stern....
Vi hade en Vespa, som vi hade riktigt tramsigt att få loss växelhöljena. Det visade sig sedan att höljena var fästa vid varandra med en metallisk klämmare. Och just denna klämmare gjorde det verkligen svårt att få loss dem. Den hade hakat fast någonstans på vägen. Hade vi vetat om den och därmed först fått loss den så hade höljena kommit ut utan något större bråk.
Lyckades till slut. Efter mycket slitande och sprajande få låss vajrarna.
Hoppas jag får i dom nya.
Hoppas jag får i dom nya.