Eltest

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mats Kjellman
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Mon 27 Feb 2012, 13:07

Eltest

Post by Mats Kjellman »

Hej någon pigg vespafreak!
Kan man våga testa elinkoppligen(ny elstam) med ett 6 volts och 4,5 A blyack (motorn är ej monterad i chassit ännu)
så att inkoppligarna (lyse, tuta bak/bromsljus mm är ok)

Tacksam för svar från någon erfaren !

Mats K.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Eltest

Post by Vespalun »

Hej!
Det går nog bra det MEN tänk på att när man slår av något på en Vespa så kortsluter man mot jord :shock:.
Orsaken är den att strömmen från generatorn går mot noll om man kortsluter (har med designen av generatorn att göra) och då blir spänningen också noll Volt. Det är jättebra i detta fall, när man sen tar bort kortslutningen så kommer spänningen och strömmen att öka mot den som generatorn av konstruerat för, i detta fall 6V, då håller lamporna mycket bättre.
Tommgångsspänning (utan belastning eller spänningsregulator) på ett 6v system kan vara 25-40v och då förstår man att lamporna kan haverera :| .

Så ska Du testa detta med ett batteri sätt då en 6 v lampa (gärna 35W eller så) i serie med blyacken. Då slipper Du bränna upp stammen det första du gör.

Lyser den lampan är något kortslutet (avslaget), trycker Du på t.ex. bromsen kommer bromslampan att lysa ganska så starkt (den hamnar ju i serie med 35W lampan) men 35W lampan kanse bara småglöder. Samma sak med hel/halv ljuset men där kommer dom lamporna att lysa betydligt sämre och 35W lampan bättre. Signalhornet är ett AC horn (tror jag) och kommer då inte att tuta med likströmmen (ett knäpp lär du höra men inte mer).

Detta är faktiskt ett vanligt sätt att koppla in elprylar till en generator som inte är reglerad. Bromsljus kontakten brukar vara kortsluten (mot jord) när den inte är påverkan och öppen när den är påverkad (lite tvärtom alltså).
Finns det en regulator så försvinner en del av dessa kopplingar eftersom spänningen då aldrig kan bli för hög.

Lycka till och kom ihåg "friskt kopplat häften brunnit"
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Eltest

Post by Mike Tropic »

Leif! Du förklarar underbart för en praktiker, innehållet i din kommentar borde ligga under Så funkar det!! Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Mats Kjellman
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Mon 27 Feb 2012, 13:07

Re: Eltest

Post by Mats Kjellman »

Vespalun wrote:Hej!
Det går nog bra det MEN tänk på att när man slår av något på en Vespa så kortsluter man mot jord :shock:.
Orsaken är den att strömmen från generatorn går mot noll om man kortsluter (har med designen av generatorn att göra) och då blir spänningen också noll Volt. Det är jättebra i detta fall, när man sen tar bort kortslutningen så kommer spänningen och strömmen att öka mot den som generatorn av konstruerat för, i detta fall 6V, då håller lamporna mycket bättre.
Tommgångsspänning (utan belastning eller spänningsregulator) på ett 6v system kan vara 25-40v och då förstår man att lamporna kan haverera :| .

Så ska Du testa detta med ett batteri sätt då en 6 v lampa (gärna 35W eller så) i serie med blyacken. Då slipper Du bränna upp stammen det första du gör.

Lyser den lampan är något kortslutet (avslaget), trycker Du på t.ex. bromsen kommer bromslampan att lysa ganska så starkt (den hamnar ju i serie med 35W lampan) men 35W lampan kanse bara småglöder. Samma sak med hel/halv ljuset men där kommer dom lamporna att lysa betydligt sämre och 35W lampan bättre. Signalhornet är ett AC horn (tror jag) och kommer då inte att tuta med likströmmen (ett knäpp lär du höra men inte mer).

Detta är faktiskt ett vanligt sätt att koppla in elprylar till en generator som inte är reglerad. Bromsljus kontakten brukar vara kortsluten (mot jord) när den inte är påverkan och öppen när den är påverkad (lite tvärtom alltså).
Finns det en regulator så försvinner en del av dessa kopplingar eftersom spänningen då aldrig kan bli för hög.

Lycka till och kom ihåg "friskt kopplat häften brunnit"
Jo , tusen tack!
Din pedagogik är imponerande och jag tror mig alltså förstå.

Mvh
Mats K
Post Reply