Hej någon pigg vespafreak!
Kan man våga testa elinkoppligen(ny elstam) med ett 6 volts och 4,5 A blyack (motorn är ej monterad i chassit ännu)
så att inkoppligarna (lyse, tuta bak/bromsljus mm är ok)
Tacksam för svar från någon erfaren !
Mats K.
Eltest
Re: Eltest
Hej!
Det går nog bra det MEN tänk på att när man slår av något på en Vespa så kortsluter man mot jord
.
Orsaken är den att strömmen från generatorn går mot noll om man kortsluter (har med designen av generatorn att göra) och då blir spänningen också noll Volt. Det är jättebra i detta fall, när man sen tar bort kortslutningen så kommer spänningen och strömmen att öka mot den som generatorn av konstruerat för, i detta fall 6V, då håller lamporna mycket bättre.
Tommgångsspänning (utan belastning eller spänningsregulator) på ett 6v system kan vara 25-40v och då förstår man att lamporna kan haverera
.
Så ska Du testa detta med ett batteri sätt då en 6 v lampa (gärna 35W eller så) i serie med blyacken. Då slipper Du bränna upp stammen det första du gör.
Lyser den lampan är något kortslutet (avslaget), trycker Du på t.ex. bromsen kommer bromslampan att lysa ganska så starkt (den hamnar ju i serie med 35W lampan) men 35W lampan kanse bara småglöder. Samma sak med hel/halv ljuset men där kommer dom lamporna att lysa betydligt sämre och 35W lampan bättre. Signalhornet är ett AC horn (tror jag) och kommer då inte att tuta med likströmmen (ett knäpp lär du höra men inte mer).
Detta är faktiskt ett vanligt sätt att koppla in elprylar till en generator som inte är reglerad. Bromsljus kontakten brukar vara kortsluten (mot jord) när den inte är påverkan och öppen när den är påverkad (lite tvärtom alltså).
Finns det en regulator så försvinner en del av dessa kopplingar eftersom spänningen då aldrig kan bli för hög.
Lycka till och kom ihåg "friskt kopplat häften brunnit"
Det går nog bra det MEN tänk på att när man slår av något på en Vespa så kortsluter man mot jord

Orsaken är den att strömmen från generatorn går mot noll om man kortsluter (har med designen av generatorn att göra) och då blir spänningen också noll Volt. Det är jättebra i detta fall, när man sen tar bort kortslutningen så kommer spänningen och strömmen att öka mot den som generatorn av konstruerat för, i detta fall 6V, då håller lamporna mycket bättre.
Tommgångsspänning (utan belastning eller spänningsregulator) på ett 6v system kan vara 25-40v och då förstår man att lamporna kan haverera

Så ska Du testa detta med ett batteri sätt då en 6 v lampa (gärna 35W eller så) i serie med blyacken. Då slipper Du bränna upp stammen det första du gör.
Lyser den lampan är något kortslutet (avslaget), trycker Du på t.ex. bromsen kommer bromslampan att lysa ganska så starkt (den hamnar ju i serie med 35W lampan) men 35W lampan kanse bara småglöder. Samma sak med hel/halv ljuset men där kommer dom lamporna att lysa betydligt sämre och 35W lampan bättre. Signalhornet är ett AC horn (tror jag) och kommer då inte att tuta med likströmmen (ett knäpp lär du höra men inte mer).
Detta är faktiskt ett vanligt sätt att koppla in elprylar till en generator som inte är reglerad. Bromsljus kontakten brukar vara kortsluten (mot jord) när den inte är påverkan och öppen när den är påverkad (lite tvärtom alltså).
Finns det en regulator så försvinner en del av dessa kopplingar eftersom spänningen då aldrig kan bli för hög.
Lycka till och kom ihåg "friskt kopplat häften brunnit"
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Re: Eltest
Leif! Du förklarar underbart för en praktiker, innehållet i din kommentar borde ligga under Så funkar det!! 

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Mon 27 Feb 2012, 13:07
Re: Eltest
Jo , tusen tack!Vespalun wrote:Hej!
Det går nog bra det MEN tänk på att när man slår av något på en Vespa så kortsluter man mot jord.
Orsaken är den att strömmen från generatorn går mot noll om man kortsluter (har med designen av generatorn att göra) och då blir spänningen också noll Volt. Det är jättebra i detta fall, när man sen tar bort kortslutningen så kommer spänningen och strömmen att öka mot den som generatorn av konstruerat för, i detta fall 6V, då håller lamporna mycket bättre.
Tommgångsspänning (utan belastning eller spänningsregulator) på ett 6v system kan vara 25-40v och då förstår man att lamporna kan haverera.
Så ska Du testa detta med ett batteri sätt då en 6 v lampa (gärna 35W eller så) i serie med blyacken. Då slipper Du bränna upp stammen det första du gör.
Lyser den lampan är något kortslutet (avslaget), trycker Du på t.ex. bromsen kommer bromslampan att lysa ganska så starkt (den hamnar ju i serie med 35W lampan) men 35W lampan kanse bara småglöder. Samma sak med hel/halv ljuset men där kommer dom lamporna att lysa betydligt sämre och 35W lampan bättre. Signalhornet är ett AC horn (tror jag) och kommer då inte att tuta med likströmmen (ett knäpp lär du höra men inte mer).
Detta är faktiskt ett vanligt sätt att koppla in elprylar till en generator som inte är reglerad. Bromsljus kontakten brukar vara kortsluten (mot jord) när den inte är påverkan och öppen när den är påverkad (lite tvärtom alltså).
Finns det en regulator så försvinner en del av dessa kopplingar eftersom spänningen då aldrig kan bli för hög.
Lycka till och kom ihåg "friskt kopplat häften brunnit"
Din pedagogik är imponerande och jag tror mig alltså förstå.
Mvh
Mats K