Hej
Behöver lite råd om oljan till bensinen på min PX200E. Köpte den som är röd på Biltema, helsyntetisk. Skulle jag köpt den den som är mineraloljebaserad i stället, den gråa? Läste nån stans att den helsyntetiska är till nyare maskiner.
//glad scooterägare i Kristianstad
2T olja
Re: 2T olja
Hej!
Biltemas helsyntet olja (den i röd flaska, oljan är färglös!) fungera alldeles utmärkt. Har själv använt den i många år utan några problem, sotar inte mer an andra kvalitetsoljor men kostar mindre. Har även kört med miniraloljan (i grå plastflaska) utan problem. På en PX200E är det väl automatblandning så det enda man kan ifrågasätta är att syntetoljan är ofärgad, kan verka "osynlig" i nivåglaset på oljetanken. Bekymra dig inte om det, Du ser när det är dags att fylla på, glaset blir riktigt vitt när det är dags
.
Det där med mineralolja kontra syntetolja är lite som religion, det man tror på använder man.
Det finns en del inlägg på detta forum om att man bör köra in gjutjärnscylindrar med mineralolja istället för syntet, det ska visst gå fortare att nöta in en ny kolv (kolvringar) i en nyborrad/honad cylinder. Sök på forumet så hittar Du mer.
PS! Kör själv en PX200E-93.
Biltemas helsyntet olja (den i röd flaska, oljan är färglös!) fungera alldeles utmärkt. Har själv använt den i många år utan några problem, sotar inte mer an andra kvalitetsoljor men kostar mindre. Har även kört med miniraloljan (i grå plastflaska) utan problem. På en PX200E är det väl automatblandning så det enda man kan ifrågasätta är att syntetoljan är ofärgad, kan verka "osynlig" i nivåglaset på oljetanken. Bekymra dig inte om det, Du ser när det är dags att fylla på, glaset blir riktigt vitt när det är dags

Det där med mineralolja kontra syntetolja är lite som religion, det man tror på använder man.

Det finns en del inlägg på detta forum om att man bör köra in gjutjärnscylindrar med mineralolja istället för syntet, det ska visst gå fortare att nöta in en ny kolv (kolvringar) i en nyborrad/honad cylinder. Sök på forumet så hittar Du mer.
PS! Kör själv en PX200E-93.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: 2T olja
Nej, det finns inget religiöst inblandat i valet mellan mineralbaserad eller syntetisk olja. En mineralbaserad olja har, i nästan alla fall, väsentligt sämre smörjegenskaper och värmetålighet än en helsyntetisk olja. Därför passar mineralolja bra om man ska köra in en stålfodrad cylinder, eftersom den snabbar på inslipningen av kolvringarna. När inkörningen är klar, byter man till helsyntet för att inte slita ut ringarna snabbare än nödvändigt. Dessutom skitar en mineralolja ner ordentligt mycket mer, dvs den ger mycket mer avlagringar i topp, avgasport och avgassystem. Den ryker också betydligt mer än helsyntet, bägge beroende på att den förbränns sämre.
Kör helsyntet, men se till att den uppfyller, eller överträffar, följande kvalitetsstämplar: JASO-FC, ISO-EGD, API-TC. Gör den det, spelar det ingen som helst roll vad som står på flaskan.
Nota bene: Det FINNS mineralbaserade oljor som uppfyller ovanstående stämplar, men du hittar inte dessa på macken, om jag säger så. Hittar du trots allt en, så är den OK att köra med.
Och: Kör ALDRIG med olja avsedd för utombordare! Den är avsedd för motorer med mycket bra kylning (läs: oavbruten tillgång till kallvattenkylning) och relativt statisk belastning, dvs inte speciellt likt situationen för en luftkyld scooter...
Kör helsyntet, men se till att den uppfyller, eller överträffar, följande kvalitetsstämplar: JASO-FC, ISO-EGD, API-TC. Gör den det, spelar det ingen som helst roll vad som står på flaskan.
Nota bene: Det FINNS mineralbaserade oljor som uppfyller ovanstående stämplar, men du hittar inte dessa på macken, om jag säger så. Hittar du trots allt en, så är den OK att köra med.
Och: Kör ALDRIG med olja avsedd för utombordare! Den är avsedd för motorer med mycket bra kylning (läs: oavbruten tillgång till kallvattenkylning) och relativt statisk belastning, dvs inte speciellt likt situationen för en luftkyld scooter...
Vespalun wrote:Hej!
...
Det där med mineralolja kontra syntetolja är lite som religion, det man tror på använder man.![]()
Det finns en del inlägg på detta forum om att man bör köra in gjutjärnscylindrar med mineralolja istället för syntet, det ska visst gå fortare att nöta in en ny kolv (kolvringar) i en nyborrad/honad cylinder. Sök på forumet så hittar Du mer.
PS! Kör själv en PX200E-93.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: 2T olja
Hehe, ja du Hedge det var ju lite kliniskt men helt rätt
Hur man än ser det så finns det i praktiken ingen direkt dålig 2T olja i dag om man bara håller sig borta från t.ex utombords-olja.
Snöskoterolja går ju också att köra på, uppfyller samma krav som MC-oljan men den är dyrare. Skillnaden är i första han att den är mer köldtålig, dvs den blandar sig bra vid -20 och kallare, kanske inte så viktigt för oss
.

Hur man än ser det så finns det i praktiken ingen direkt dålig 2T olja i dag om man bara håller sig borta från t.ex utombords-olja.
Snöskoterolja går ju också att köra på, uppfyller samma krav som MC-oljan men den är dyrare. Skillnaden är i första han att den är mer köldtålig, dvs den blandar sig bra vid -20 och kallare, kanske inte så viktigt för oss

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: 2T olja
Hej igen
Tack för alla inlägg om oljan. Roligt att se er så engagerade om denna saken. Kommer säkert med fler frågar snart.
//glad scooterägare till en PX200 E -90:a
Tack för alla inlägg om oljan. Roligt att se er så engagerade om denna saken. Kommer säkert med fler frågar snart.

//glad scooterägare till en PX200 E -90:a
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Re: 2T olja
Upplever min Vespa som mer lättstartad med olja avsedd till utombordsmotorer. Självklart av hög kvalitet.
Re: 2T olja
Olja för utombordsmotorer är som sagt en väldigt dålig idé att använda på en luftkyld tvåtaktsmotor med gammal design. Funkar säkert i stan, men jag skulle definitivt inte vilja köra långt en varm sommardag. Oljan är inte designad för att tåla värme på det sättet.
Albin wrote:Upplever min Vespa som mer lättstartad med olja avsedd till utombordsmotorer. Självklart av hög kvalitet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: 2T olja
Vi förbrukade många cylindrar och kolvar på grund av olja till utombordare i FM då vi var hänvisade till att köra våra mc258 på den typen, inget bra alls.
Re: 2T olja
Ojdå, ska sluta med detta direkt. Tänkte att en båtmotor också är av tvåtaktstyp samt går på höga varv... Ofta havsvatten kyld dock.