Missljud från svänghjulet?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Missljud från svänghjulet?

Post by andreas.larsson »

Hej!
Tidigare ikväll tog jag en sväng till Coop med TV175 (serie 2 1961). Efter ett par hundra meter fick jag ett vinande tjutande missljud. Jag saktade ner farten och ganska omgående lokaliserade jag det till motorn - inte till hjulen eller annat. Någon timma tidigare hade jag tagit en sväng till en kompis och då gick scootern klockrent.

Jag är nu inkommen från garaget efter att ha demonterat kåpor etc för att komma åt svänghjulet. Det var nämligen dit jag lokaliserade det vinande och tjutande missljudet. Det kom nämligen inte från cylindern eller annat i motorn.
Det jag med en gång fann bakom svänghjulskåpan var att centrumkåpan (dammskyddet) i svänghjulet satt löst. Ganska lätt trixade jag ut centrumkåpan. Därefter föll även en spännring ut. Här är en bild på de två sakerna:
Lambretta-TV175-CentrumkapaSvanghjul-120709-small.JPG
Lambretta-TV175-CentrumkapaSvanghjul-120709-small.JPG (156.67 KiB) Viewed 3241 times
Mig vetlig ska detta dammskydd i mitten av svänghjulet inte sitta så här löst :P Så löst att den endast med två fingrar går att plocka ut - eller :-? Det hängde liksom på sniskan och var halvvägs på väg ut.

Till sak - hur ska denna centrumkåpa på en Lambretta TV 175 serie II från 1961 sitta fast i svänghjulet?
1. Är det endast med denna spännring (wire circlip)?
Som ni ser på bilden, och säkert vet, har centrumkåpan tre avlånga nabbar. Även svänghjulet i sig har utskärningar för att dessa nabbar så centrumkåpan ska passa in i svänghjulet.
2. Brukar dessa dammskydd till svänghjulen trilla bort? Har det hänt någon av er?
3. Ploppen/Piggen/Popniten som sitter i mitten av centrumkåpan - har den någon mer funktion än för oss människor att hålla i när vi monterar och demonterar centrumkåpan?

Någon som kan hjälpa mig på traven?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Missljud från svänghjulet?

Post by jencla »

Länge sedan jag hanterade ett sådant dammskydd nu, mitt Varitronic har inget sådant, men så här minns jag det.

För det första tror jag du lugnt kan köra utan dammskyddet, när du bara använder din Lambretta för finkörning vackra sommardagar på asfaltvägar. Vid hårt vardagsbruk på dammiga småvägar på italienska landsbygden var säkert behovet större. Så dina frågor, som jag minns från min tid pre-Varitronic:

1. Ja, den satt med metalltrådsringen. Men dessutom vred man det så att de små metallöronen fäste i uttag i svänghjulet.
2. Nixpix, har aldrig lossat för mig.
3. Inget av de dammskydd jag sett (serie 3 men de bör vara identiska) har haft någon sådan nit.

Dessutom, högst troligt har jag dammskydd och fästring liggande i lådan med blandat junk. Hör av dig om du vill låna.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply