Jordproblem? och dålig toppfart PX 200e

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Kimtax
Drömmare
Drömmare

Jordproblem? och dålig toppfart PX 200e

Post by Kimtax »

Vänster bakblinkers har dålig jordkontakt eller om det är ledande kontakt vid främre fästet på motorkåpan. Trycker jag bara lätt på kåpan blir det kontakt. Jag har putsat kontaktändan och sprutat 5-56. Tips på vad jag ska göra sökes.

Jag tycker att min otrimmade PX har låg toppfart, 95 - 98 km/h. På 2 an varvar den ut till 60 km/h, trean går upp till ca 80 km/h och fyran resten. Det känns som den inte vill varva ur riktigt på 3an och fyran. Den ger toppfarten oavsett om jag har gasreglaget i botten eller släpper en bit på det.

Är min PX normal eller finns det något att göra?
Svante
Svante
Vespakörning - en livsstil med sting
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Jordproblem? och dålig toppfart PX 200e

Post by Hedge »

Vanligtvis är det fjäderkontakten inne i ramen som är problemet. Fjädern kan ha blivit svag eller gått av, eller så är tryckplattan skitig/ärgad. Försök göra ren plattan med en bit smärgelduk och en liten skruvmejsel och se om det hjälper.

Toppfarten...en Vespa P200 och Rally 200 brukar toppa runt 110, men de har en annan cylinder jämfört med PX (12 hp vs. 10-11 hp). Min Rally gick mycket bra, och den toppade 110 avläst på en noggrannt kalibrerad cykeldator. Orginalmätaren visade då 120... PX'en är svagare, men den brukar allt orka upp i ungefär samma toppfart om den är fräsch i motorn. Har du kollat att avgassystemet inte är fullt med sot? Kollat toppen? Är kolvringarna slitna? Lite beroende på vilken tvåtaktsolja man använder, så bör man sota ur motorn åtminstonde en gång per år.
Kimtax wrote:Vänster bakblinkers har dålig jordkontakt eller om det är ledande kontakt vid främre fästet på motorkåpan. Trycker jag bara lätt på kåpan blir det kontakt. Jag har putsat kontaktändan och sprutat 5-56. Tips på vad jag ska göra sökes.

Jag tycker att min otrimmade PX har låg toppfart, 95 - 98 km/h. På 2 an varvar den ut till 60 km/h, trean går upp till ca 80 km/h och fyran resten. Det känns som den inte vill varva ur riktigt på 3an och fyran. Den ger toppfarten oavsett om jag har gasreglaget i botten eller släpper en bit på det.

Är min PX normal eller finns det något att göra?
Svante
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Kimtax
Drömmare
Drömmare

Post by Kimtax »

Det var vad jag misstänkte, Gud give att inte blecket är av.
Ang. farten. Den har idag gått 1100 mil och servats grundligt vid 700. Använder ofta Aspen-bensin och olja, det hävdas ju att Aspen t o m tar bort gamla avlagringar p g a sin renhet men toppfartsmätningen gjordes med vanlig 95 oktan.
Farten var mätarens så det är väl knappast risk för att den är för hög.

Då jag är novis. Sota avgassystemet? ska jag in med en borste eller ska jag varva utan belastning eller vad?
Svante
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Här kan du se hur man sotar motorn
http://vespamaintenance.com/engine/decoke/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avgassystemet brukar jag hälla lite bensin i (proppa igen ändarna), skaka runt och låt stå en stund. Häll ur bensinen och upprepa en gång. Se till att vädra ur innan du sätter tillbaks och startar bara :wink: -i min mopedålder på 80-talet lyckades en kompis spränga ljuddämparen på sin moppe!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

dubbelpost
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Kimtax
Drömmare
Drömmare

Post by Kimtax »

Tackför de goda råden. Har studerat kännetecknen på sotningsbehov och det verkar inte som det är helt aktuellt. Ska nog i stället fokusera på förgasaren.
Svante
Post Reply