Byta hjul

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byta hjul

Post by isse »

Hej
Nybliven ägare till en PX200E -1990. Fick punktering andra dagen. Gjorde som det stod i manualen, lägg vespan på sidan, och bytte hjulet. Bensinen flödade sen när hjulet var bytt. Hade jättesvårt att starta den sen. Vad skulle jag gjort i stället för att lättast byta däck?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Byta hjul

Post by Vespalun »

Stängde du bränslekranen?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jo, den brukar ju sura till sig lite när man lägger den åt höger, men så ofta får man inte punktering. Det som brukar behövas är att springa igång den, på tvåans växel. Och självklart måste du stänga bensinkranen, som Leif säger. Ett alternativ är att stänga kranen, med motorn igång, och låta den gå till den stannar, innan du lägger ner den. Och var glad att du varit klok nog att köpa ett fordon med reservhjul, annars hade det varit krångligare :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag brukar ställa vespan på centralstödet och sätta hjälmen in under bakskärmen eller en kloss under motorn så hjulet går fritt och därefter byta. tar kanske lite längre tid men man slipper att lägga ner den på sidan.
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Tack för alla bra tips.

Ps
Hade inte stängt kranen......
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

http://www.youtube.com/watch?v=cPihKg7n" onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related

som Patrik använder jag en kloss, men tyckte jag såg hos EHR ett "stöd" att montera på motorn, som man fäller ner. Kan va bra när man behöver byta längs vägen. Men som videon visar, en burk går också bra...
001.JPG
001.JPG (180.34 KiB) Viewed 3703 times
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Hej
Gjorde nåt liknande när jag satte dit det lagade däcket. Tog stöd mot växellådan.....hoppas detta är ok-

//isse
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
isse
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by isse »

Hej igen

Som nybliven ägare till en PX 200 E så vill man ju gärna "skruva" lite på den. Rengjorde luftfiltret i bensin, var verkligen i behov att detta blev gjort. Men nu tycker jag att motorn stryper sig själv lite när jag gasar på. Kan förgasaren blivit chockad, roligt, av denna rengöringen? Har inte rört några justerskruvar.

dbn205
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
Post Reply