Pris och allmän info om en 125a -54?
Pris och allmän info om en 125a -54?
Har blivit smått förälskad i en enligt emblemet Vespa Piaggio Genova 125cc från 1954. Röd originallack i något slitet bruksskick, bara en liten buckla på bakskärmen, alla kåpor och reservdäck finns, el funkar, motorn är tät, startade på andra kicken eftet ett års stillastående. Hastighetsmätaren fungerar och enligt mätaren har den gått drygt 3000mil. Samma ägare sedan början 70talet och efter det stått torrt dock dammigt större delen sedan dess bara liten sommarmotion, 300m förra året. Den är hur cool som helst! Kan någon berätta lite om den och även ett rimligt pris? Tack på förhand! Johan
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Bilder tack! Om det är en 54:a är det inte originallack. De var ljusgrå. Men omlackat för länge sedan kan också vara riktigt snyggt.
Så här såg de ut: /P
Så här såg de ut: /P
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Hoppas den kan hjälpa?
- Attachments
-
- vespa.jpeg (88.62 KiB) Viewed 11980 times
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Hej, visst förstår man att du blivit smått förälskad, trevlig modell..... inget fartvindunder är den, men ändå.
Som Paka skriver är det inte original kulör, men att putsa upp en bra omlackering med fin patina kan bli hur bra som helst, och spara i runda slängar 10 - 15 000 kr.
Kolla att förgasarluckan finns och kommer med vid ett eventuellt köp (finns att köpa nytillverkat).
Samt granska "golvet" kritiskt undertill. Är de tvärgående ribborna under kvar och hela? De yttrefotlisterna är borta, finns att köpa nya....
Även helt golv finns att köpa till, men blir naturligtvis ganska mkt mer jobb och kostnader.....
Det där med att bestämma ett pris utifrån ett foto är så svårt (annars också).
Vad är kärlek värt??!
Pris för en väl fungerande, körbar "ELIT" i motsvarande skick, som inte är för långt bort att få tillbaka in i registret....
Min förälskelse skulle räcka till någonstans mellan 7000 till max 15 000 i nuvarande skick.
För en väldigt välgjord och till originalskick ordningställd Elit, i originalkulör kanske man kan få 25 000 +?
Lycka till, med en sommarförälskelse som kan vara länge.....
/Marcus
Som Paka skriver är det inte original kulör, men att putsa upp en bra omlackering med fin patina kan bli hur bra som helst, och spara i runda slängar 10 - 15 000 kr.
Kolla att förgasarluckan finns och kommer med vid ett eventuellt köp (finns att köpa nytillverkat).
Samt granska "golvet" kritiskt undertill. Är de tvärgående ribborna under kvar och hela? De yttrefotlisterna är borta, finns att köpa nya....
Även helt golv finns att köpa till, men blir naturligtvis ganska mkt mer jobb och kostnader.....
Det där med att bestämma ett pris utifrån ett foto är så svårt (annars också).
Vad är kärlek värt??!
Pris för en väl fungerande, körbar "ELIT" i motsvarande skick, som inte är för långt bort att få tillbaka in i registret....
Min förälskelse skulle räcka till någonstans mellan 7000 till max 15 000 i nuvarande skick.
För en väldigt välgjord och till originalskick ordningställd Elit, i originalkulör kanske man kan få 25 000 +?
Lycka till, med en sommarförälskelse som kan vara länge.....
/Marcus
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Tack för det! Heter alltså modellen "elit"? Några fler bilder.
- Attachments
-
- 2.jpg (140.2 KiB) Viewed 11916 times
-
- 1.jpg (154.58 KiB) Viewed 11916 times
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Så, då har jag köpt den.
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Grattis! Du inser att du köpt en riktig veteran, var väldigt rädd om den
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Kul att det blev så Johan, lycka till!
/Marcus
/Marcus
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Kul! Ser att någon har haft problem med att dra kopplingsvajern rätt. Den ser ut att komma ut rätt från styret, men sedan ska den in tillsammans med elkablarna, ner längs gaffeln och ut ur karossen vid motorn. Om du vill göra om det måste du sticka in ett nytt hölje bakifrån, ta bort tutan och försöka fånga upp det där, sticka ner någon lämplig vajer eller tråd uppifrån (där elkabelstammen går ner) och fiska upp den till styret.
Höljet till kopplingsvajern ska vara 168,5 cm, vajern två meter.
Reservhjulshållaren ser ut att höra till en nyare modell, 1959-1965 med 8-tumshjul och är nog tänkt att sitta bakom skölden.
/P
Höljet till kopplingsvajern ska vara 168,5 cm, vajern två meter.
Reservhjulshållaren ser ut att höra till en nyare modell, 1959-1965 med 8-tumshjul och är nog tänkt att sitta bakom skölden.
/P
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Jo den är gammal som faan, ballt. Tack för hjälpen, gav 8 lax för den. Originalfärgen grå är kvar innanför förgasarkåpan så omlackering har skett någon gång. Fick med originalreg.papper från -54. Ska se över vajjern, visste inte att den var fel, det måste naturligtvis åtgärdas. Annars går den bra! Hål i ljuddämparen efter någon form av terrängkörning ser det ut som. Tänkte kolla om det är någon olja i lådan, hur mycket och vilken sort skall jag hälla i?
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Om lådan är motsvarande som på senare modeller så borde det finnas två oljehål med skruvar som lock. Olio brukar stå på den ena. Den nedre tömmer du den gamla oljan bort med och sedan (skruva fast nedre skruven!) fyller du ny olja genom det övre hålet. Och mängden får du genom att hälla i så mycket olja som det ryms tills det börja rinna ut ur det övre hålet. Vespan skall stå normalt på rak plan. Brukar vara 1-2 dl. Oljan skall vara rak SAE30-olja, som nuförtiden även kallas gräsklipparolja. OK-mackar har brukat ha sådana. Använd inte blandningar typ 5-30 eller motsvarande, då börjar kopplingen att slira.Johan Alm wrote:Jo den är gammal som faan, ballt. Tack för hjälpen, gav 8 lax för den. Originalfärgen grå är kvar innanför förgasarkåpan så omlackering har skett någon gång. Fick med originalreg.papper från -54. Ska se över vajjern, visste inte att den var fel, det måste naturligtvis åtgärdas. Annars går den bra! Hål i ljuddämparen efter någon form av terrängkörning ser det ut som. Tänkte kolla om det är någon olja i lådan, hur mycket och vilken sort skall jag hälla i?
Härlig Vespa! Grattis!
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Komplett och tydligtvespaco wrote:Om lådan är motsvarande som på senare modeller så borde det finnas två oljehål med skruvar som lock. Olio brukar stå på den ena. Den nedre tömmer du den gamla oljan bort med och sedan (skruva fast nedre skruven!) fyller du ny olja genom det övre hålet. Och mängden får du genom att hälla i så mycket olja som det ryms tills det börja rinna ut ur det övre hålet. Vespan skall stå normalt på rak plan. Brukar vara 1-2 dl. Oljan skall vara rak SAE30-olja, som nuförtiden även kallas gräsklipparolja. OK-mackar har brukat ha sådana. Använd inte blandningar typ 5-30 eller motsvarande, då börjar kopplingen att slira.Johan Alm wrote:Jo den är gammal som faan, ballt. Tack för hjälpen, gav 8 lax för den. Originalfärgen grå är kvar innanför förgasarkåpan så omlackering har skett någon gång. Fick med originalreg.papper från -54. Ska se över vajjern, visste inte att den var fel, det måste naturligtvis åtgärdas. Annars går den bra! Hål i ljuddämparen efter någon form av terrängkörning ser det ut som. Tänkte kolla om det är någon olja i lådan, hur mycket och vilken sort skall jag hälla i?
Härlig Vespa! Grattis!


/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Äsch! Jag skulle ju skriva det också, men glömde det!jencla wrote: Komplett och tydligtDock, ett litet tillägg. Dra fast oljeskruvarna lite försiktigt. Gängorna i lättmetallgodset är mjuka och sönderdragna oljebultsgängor är tyvärr alltför vanligt på Vespor
![]()
/jens

Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Ok bra gubbar!
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Du ska inte förutsätta att alla som kan något är gubbar/män. Vespaco är det inteJohan Alm wrote:Ok bra gubbar!

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Absolut inte dömande för att en icke man skulle kunna mindre eller inte kunna syssla med en sådan här hobby. Tänkte på ett annat dömande sett, kvinnor är (nu är det farligt) mognare än män och därför sysslar med något annat än gamla mopeder. Tycker det är jättehärligt att vi kan ha ett gemensamt intresse!
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?

Vill man göra perfekt oljebyte kan man göra det två gånger med litet körning emellan, då får ut mera av den gamla. Varm olja rinner bättre.
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
Har inte gjort det ännu, ska med en annan hoj över alperna om en vecka och har slarvat med planeringen så har haft fullt upp med att meka med den. Tack för tipset!
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
vad är det för hoj som ska få glädjen att åka till alperna?
Kalle
Kalle
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Re: Pris och allmän info om en 125a -54?
En Yamaha XT660r, encylindrig offroad. Sticker nästa måndag. Har dock något problem med Power Commandern tror jag. Den har börjat dra för mycket soppa och smäller ganska mycket när man motorbromsar. Har du någon erfarenhet av sådant? Har flucktat så allt sitter där det borde och att allt ser bra ut, det gör det. Vad göra? frågas, kom.
Elit 125 -54
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05
Husqvarna modell 30 -53
Yamaha xt660r -05