Höga Vespa priser i Sverige (SPG)

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Zoogs
Drömmare
Drömmare

Höga Vespa priser i Sverige (SPG)

Post by Zoogs »

SPG:s prissättning på Vespa tycker jag (som många andra) är uppåt väggarna. Den hämmar marknaden för Vespa och för mig är det svårförståeligt att de inte har ambition att konkurrera med märken som Yamaha/Honda på fullt allvar.

Av en händelse såg jag prissättningen av Vespa i Tallinn, 38 mil från Stockholm. En minimal marknad, kan inte tänka mig att det säljs mer än ett fåtal per år.

Prisexempel (dagens EURO kurs 8.84).
Vespa LX 125 i Tallinn 26 430 SEK (SPG : 37 995)
Vespa GTS 300 Super i Tallinn 38 454 SEK (SPG: 54 995)

Estländska priser: http://vespa.piaggio.ee/rollerid/" onclick="window.open(this.href);return false;
SPG:s priser: http://vespa.spgmotor.se/prislista" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle vara en riktigt lönsam affär att privatimportera, istället för att gynna SPG:s ”ockerpriser”. Självklart finns garantiaspekten och kostnader kring importen. Momsen i Estland är också något lägre än den Svenska (20%), så det påverkar också slutpriset något. (Vid import av nytt fordon får man dra av den ursprungliga momsen och addera den Svenska momsen på 25%).

Trots allt, en fin möjlighet att spara många sköna tusenlappar och samtidigt markera sitt missnöje mot SPG.

:twisted:
dieter
Drömmare
Drömmare

Re: Höga Vespa priser i Sverige (SPG)

Post by dieter »

Ja även om Vespa är dyrare än andra märken ligger priserna i Sverige på tok för högt. Eftersom de flesta Vespa-köpare är ovanligt designmedvetna är det också konstigt att det saknas en ordentlig Vespa-butik. På de ställen jag besökt verkar man inte speciellt intresserad av att sälja. Samma fordon står där månad ut och månad in … Tror inte att man kan sin marknad.
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Bjorkdahl »

Samma med Piaggio Beverly 350
SPG 60.000 SEK
i Tyskland €5.000

Visst är det lite lägre moms i Tyskland men det förklarar inte hela skillnaden.

//Peter Björkdahl
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

dieter wrote:Eftersom de flesta Vespa-köpare är ovanligt designmedvetna är det också konstigt att det saknas en ordentlig Vespa-butik.
Det har funnits "ordentliga Vespa-butiker" både i Stockholm (EHR Motor) och Göteborg (EM Scooters) men båda har nu lagt ner sin nyförsäljning. Tyvärr, för dålig lönsamhet. Man kan inte bara vara idealist, man måste kunna betala räkningarna och försörja sig och familjen också.

Men om du passerar (eller bor i, framgår inte) Göteborg så titta in på Johans MC, där finns en fin samling klassiska Vespor (och den fd innehavaren av EM Scooters).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
dieter
Drömmare
Drömmare

Post by dieter »

Det har funnits "ordentliga Vespa-butiker" både i Stockholm (EHR Motor) och Göteborg (EM Scooters) men båda har nu lagt ner sin nyförsäljning. Tyvärr, för dålig lönsamhet. Man kan inte bara vara idealist, man måste kunna betala räkningarna och försörja sig och familjen också.

Men om du passerar (eller bor i, framgår inte) Göteborg så titta in på Johans MC, där finns en fin samling klassiska Vespor (och den fd innehavaren av EM Scooters).
/jens
[/quote]

Tack för tipset! Tyvärr bor jag i Stockholm. Är övertygad om att det skulle säljas fler "riktiga" Vespor här om det fanns en butik där man både har känsla för produkten och hur den ska säljas. Handlar om marknadsföring i kombination med ett genuint intresse. Sådant påverkas man av som köpare. I nuläget är det inte bara priset som är fel.
Zoogs
Drömmare
Drömmare

Post by Zoogs »

Dessutom har Euro kursen sjunkit till 8.30 sedan jag postade detta inlägg. Kanske läge för SPG och övriga aktörer på marknaden att justera priserna lite? Men det intresset brukar vara större när kurserna går upp :evil:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Zoogs wrote:Dessutom har Euro kursen sjunkit till 8.30 sedan jag postade detta inlägg. Kanske läge för SPG och övriga aktörer på marknaden att justera priserna lite? Men det intresset brukar vara större när kurserna går upp :evil:
Helt klart! När euron tokrusade uppåt för några år sedan var dåvarande generalagenten (inte SPG) väldigt snabba att justera upp priserna. Med nuvarande eurokurs är det ju ännu mer förmånligt att importera själv ...
scooterdaddy - gammal är äldst
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Fast priserna på SPG,s hemsida är väl bara rekommenderade cirka priser. Eftersom kartellbildning inte är tillåtet så kan knappast priserna vara tvingande för återförsäljarna. Sedan sätter säkert de flesta det priset ändå på prislappen. Där finns säkert en viss prutmån på de priserna och kanske just nu mer än tidigare tack vare den stärkta kronkursen. Så ta med en säck tusenlappar, inget byte och ett gott humör så får ni säkert se helt andra priser på säljarens räknemaskin.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kompisen beställde en ny GTS300 i onsdag hos "nya" Vespaservice på Lidingö o blev lovad 5% rabatt... :mrgreen:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Va kul, då kan du låna den och ut och åka lite 300. Jag är själv lite sugen på att byta ut PX ibland mot en sådan och ha som brukshoj. Men jag väntar nog på nya 46,an. Sedan kanske jag inte skulle välja att köpa den på lidingö om det bara är lägsta pris jag är ute efter. Ofta går det att diskutera och hitta bättre priser lite utanför storstäderna. Men det finns ju andra saker en bara priset som skall stämma för att det skall bli affär när det gäller kapitalvaror.
Sen ska jag inte på något vis påstå att jag har minsta aning om hur handlarnas marginaler ser ut när det gäller vespa. Det kanske är helt omöjligt att komma ner i pris på en sådan fast jag har lite svårt att tro det. Jag har själv sålt möbler i snart 30 år och kommer det in en trevlig scooterist så är det klart att man försöker räkna fram lite extra rabatter :D

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
paatarr
Nybörjare
Nybörjare

Post by paatarr »

Bästa scooterentusiaster! Jag köpte förra veckan en vespa gts 300 supersport i Tallinn!
Det kan jag verkligen rekommendera! Superbra pris och servicen från agenten i Tallinn var perfekt.

Agenten Martin på AP motors Baltic, var riktigt trevlig och bra på engelska. Han kom och hämtade mig från hamnen för att titta på scootern, sedan körde han den till hamnen när jag skulle hem.
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Intressant... skriv gärna lite mer sedan hur det har gått med inreggningen, etc...
Vad var priset? inkl frakt etc...
"Blech und Freude Rollerjungen"
dieter
Drömmare
Drömmare

Post by dieter »

Längesedan man läste något om detta. Vore intressant att höra mer. Säljs det några nya Vespor i Sverige överhuvudtaget, och vad är det som hindrar att priserna sänks? Ni som privatimporterat; är det värt besväret?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

dieter wrote:Längesedan man läste något om detta. Vore intressant att höra mer. Säljs det några nya Vespor i Sverige överhuvudtaget, och vad är det som hindrar att priserna sänks? Ni som privatimporterat; är det värt besväret?
Varför skulle priserna sänkas? Vespan är väl ett av de billigaste fordonen som finns på svenska marknaden.

Man kan inte jämföra med priser i andra länder, om man inte ser på totalbilden, dvs löner, matpriser, boendekostnad, sjukvård, pension & så vidare. O hur kul vore det att bo i Estland???

Om du tycker Vespan är ett för dyrt fordon får du sänka dina krav så de passar din ekonomi bättre, alternativt börja samla tomburkar.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
dieter
Drömmare
Drömmare

Post by dieter »

Om det är kul i Estland eller inte vet jag ej, men mitt intryck är att det inte säljs speciellt många nya Vespor i Sverige och det borde vara dålig ekonomi att vara handlare och inte få sina fordon sålda. Om man anser sig ha råd eller inte handlar om vad man tycker det är värt, inte bara hur många pengar man har på banken. Vore kul om det såldes fler riktiga Vespor istället för kopior.
Post Reply