Jag har en Vespa LX50 som funkat felfritt hela tiden men igår så tog jag den till jobbet (c:a 5 mil) och den gick helt perfekt men på hemvägen när jag nästan var hemma så stendog den. Jag började släpa hem den och efter nästan en timma startade den helt perfekt så jag kom hem. idag så tappade jag ur bensinen och gjorde rent alla slangar och filter och gav mig ut på en provtur men den stendog efter ungefär 3 kilometer och återigen så gick det nästan en timma innan den startade igen.
Vad ska man leta efter för fel?
Vespa LX 50 dör och går ej att starta på en timma
Re: Vespa LX 50 dör och går ej att starta på en timma
Känns lite som samma problem som jag hade förra sommaren med min gts300 i mitt fall var det bränslepumpen som var kass,när den blev varm gick det inta att starta den men om jag väntade ca en timme så funkade det igen.Tydligen är det ett välkänt problem på nyare Vespor,jag fick en ny på garantin.
Tror att du har samma problem<
Finns det verkligen bränslepump på en tvåtakts mopedNicko35 wrote:Känns lite som samma problem som jag hade förra sommaren med min gts300 i mitt fall var det bränslepumpen som var kass,när den blev varm gick det inta att starta den men om jag väntade ca en timme så funkade det igen.Tydligen är det ett välkänt problem på nyare Vespor,jag fick en ny på garantin.

Kolla så att inte insugningsröret har spruckit.
På min LX 125 sprack det efter ett par år. Det är av gummi och mjuknar när det blir varmt och då öppnades en glipa, vilket gjorde den segstartad efter gång. Det är dessutom vanskligt för motorn, då den går snålt när insuget läcker. Vid kallstarter var gummit hårt och man märkte inget av sprickan.
Nu vet jag inte hur moppevarianten av LX ser ut motormässigt, men detta skulle kunna vara en förklaring.
Johan
På min LX 125 sprack det efter ett par år. Det är av gummi och mjuknar när det blir varmt och då öppnades en glipa, vilket gjorde den segstartad efter gång. Det är dessutom vanskligt för motorn, då den går snålt när insuget läcker. Vid kallstarter var gummit hårt och man märkte inget av sprickan.
Nu vet jag inte hur moppevarianten av LX ser ut motormässigt, men detta skulle kunna vara en förklaring.
Johan
Det finns ju både 2t och 4t på LX. Vilkendera är det här?Stefanity wrote:Finns det verkligen bränslepump på en tvåtakts moped
Jag har en 2t LX50.vespaco wrote:Det finns ju både 2t och 4t på LX. Vilkendera är det här?Stefanity wrote:Finns det verkligen bränslepump på en tvåtakts moped
Jag kollade lite på den automatiska bensinkranen och funderar på vilken slang som bensinen ska komma genom ... den övre eller den undre ??
En liten uppdatering efter dagens bravader ...
Först så bytte jag ut den automatiska bensinkranen och gav mig ut på en testrunda.
Efter ungefär 16 kilometer så stendog Vespan och efter nästan exakt en timma startade den igen.
Väl hemma så bytte jag tändspolen/CDI boxen och gav mig ut på nästa provtur.
Denna gången kom jag bara 6 kilometer innan den bluddrade till och dog.
Men min kolossala tur så började ett åskväder närma sig när jag väntat ungefär en halvtimma
så det blev till att släpa Vespan några kilometer för att komma under skydd.
En timma senare vägrade den fortfarande starta och efter 1,5 timmar så lämnade jag skräpet och gick hem.
När jag kom hem så tog jag min pickup och åkte och hämtade Vespan som fortfarande vägrar starta ...
Först så bytte jag ut den automatiska bensinkranen och gav mig ut på en testrunda.
Efter ungefär 16 kilometer så stendog Vespan och efter nästan exakt en timma startade den igen.
Väl hemma så bytte jag tändspolen/CDI boxen och gav mig ut på nästa provtur.
Denna gången kom jag bara 6 kilometer innan den bluddrade till och dog.
Men min kolossala tur så började ett åskväder närma sig när jag väntat ungefär en halvtimma
så det blev till att släpa Vespan några kilometer för att komma under skydd.
En timma senare vägrade den fortfarande starta och efter 1,5 timmar så lämnade jag skräpet och gick hem.
När jag kom hem så tog jag min pickup och åkte och hämtade Vespan som fortfarande vägrar starta ...
Som sagt,jag hade exakt samma problem med min GTS 300 och dör var det bensinpumpen som var problemet,tydligen var/är det ett vanligt problem eftersom jag fick en ny på garantin direkt.Har du eller har du inte bensinpump på din?