Hur stor betydelse har antal rullar i ett lager?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Hur stor betydelse har antal rullar i ett lager?

Post by BooDaa »

Hej, kamrater!
Jag har just lyckats demontera ett gammalt risigt rullager. En känd tysk webshop lagerhåller lager med samma dimension, men åtta rullar istället för nio.
Är det gott nog, eller skall jag leta på annat håll.
Lagren, som är två, sitter på vardera sida om min crank shaft. Vad kallas en sån på svenska? Vevstake, kanske?
Är det något annat än lagren som absolut bör bytas samtidigt? Finns det några beprövade tjuvknep om man inte vill ruinera sig på specialverktyg för montering?
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (256.94 KiB) Viewed 4341 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Hur stor betydelse har antal rullar i ett lager?

Post by Eskilander »

antal rullar är nog av mindre vikt men vill man absolut ha nio så vist.
jag brukar bara vara ute efter att det passar och är bra lager typ skf
när motorn är i sär så byt alla rull lager du hittar och pakboxar, nållagerna i växel lådan är väll typ oförbrukbara.
men det får jag väll snart svar på att de inte är :mrgreen:
finns ju typ lagerkitt med alla du behöver från en viss känd tysksida.
bästa tjyv knepet är lägg lagren och vev i frysen och värm motor halvorna med en bra värme pistol låt bli gasbrännaren blir lite för varmt. kick-stopp kan vara bra byte.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för snabbt svar.
Renoveringskit låter som en god idé. Av outgrundlig anledning så är lagerstatusen ofta bättre på dem än lösa delar.
Värme och kyla tipsade garagegrannen om ikväll och säger ni båda samma sak så kan det väl knappast vara annat än ett bra tips.

Sitter kickstoppen vid växelföraren, eller mer centralt monterat? Jag kan inte minnas att jag sett någon sådan bland alla drev där jag rotar runt för närvarande..
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

sitter i samma motor halva som kicken
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_86070000" onclick="window.open(this.href);return false;
så vet du vad du letar efter
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det där är en helt annan motortyp, den äldre. Finns inga kickstopp.
Vet inte vilket lager man får i det här paketet, har aldrig köpt det, men antagligen 8 kulor.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_90000320" onclick="window.open(this.href);return false;

SKF och FAG och gamla RIV brukar ha 9. (de brukar jag köpa)
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_90011000" onclick="window.open(this.href);return false;

Och det är nog svårt att få loss lagren från veven utan ett verktyg liknande det här:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... g_15195000" onclick="window.open(this.href);return false;

Har för mig att det finns nåt liknande på Biltema och Jula etc
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

jaha hadde ingen aning att det inte fanns kickstopp trodde att alla motorer 150och större typ var lika.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

God kväll!
Idag har jag gått vidare mot nya äventyr och väntar därför något med shopping. Först vill jag se vilka slitdelar som behöver bytas i växellådan.
Ett av lagren på veven fick jag loss med avdragare och det andra planerar jag att knacka ut när jag demonterar packboxarna.

Hur som helst så får jag inte loss växellådsaxeln. Inte ens beväpnad med Hermodsboken i digital form.
Jag hittade en tidigare forumpost där du beskriver tillvägagångssättet, Paka. Dessvärre rör sig inte axeln en millimeter och jag hittar omöjligt utfasningen som skall vändas mot det jag tolkar som julgranen. Axeln verkar helt rund när jag känner på den.

Tipset att vända kronmuttern bakochfram på hjulsidan tycker jag var mycket lyckat och därefter har jag ömsom vridit och ömsom slagit på axeln, men än så länge utan framgång.
Finns det några låsningar inuti växellådan mot växelkorset, eller någon yttre låsning som jag missat?
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nej, inga låsningar. Men den kan sitta riktigt ordentligt i lagren. Helst det inre. Värme brukar hjälpa, men sedan är det kraft som gäller. Gummiklubba fungerar inte. Avfasningen känner du inte förrän du har fått ut den någon centimeter.
/P
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Toppen!
Då beväpnar jag mig varmluftspistol och fortsätter på inslagen linje. Jag var lite nervös att jag skulle ha stukat axeln när den inte gav med sig.
Vilket tillhygge rekommenderar du om inte gummiklubban duger, Paka?

En kul sidoeffekt av allt mitt hamrande med blydagg, gummiklubba och hårdplasthamnare är att svingen nu är separerad från blocket. Så nu kommer jag åt att rengöra den från alla vinklar.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Där satt den!
Stort tack till Paka för alla tips och till garagekamrat Lång, som gärna lånar ut alla verktyg jag saknar och hejar på.

Värmepistol och blydagg var en förträfflig kombination, så nu sitter jag här med trofén i min hand.

Jag skall fotografera så mycket jag orkar och författa en "så går det till" på temat när jag monterar ihop motorn.
Det finns säkert många VGL1T-ägare som kan ha nytta av det någon gång.
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (250.01 KiB) Viewed 4212 times
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply